Antyoksydanty chronią serce i naczynia

Antyoksydanty chronią serce i naczynia

Czy odpowiednie spożycie witamin, wymiatających wolne rodniki, jest rzeczywiście takie ważne dla utrzymania sprawności serca, naczyń krwionośnych i całego organizmu?
/ 20.10.2009 16:12
Antyoksydanty chronią serce i naczynia

Wiele badań naukowych dowodzi, że osoby z obniżoną zawartością witamin antyoksydacyjnych w organizmie są znacznie bardziej narażone na choroby układu sercowo-naczyniowego, a uzupełnienie niedoborów może to ryzyko zmniejszyć.

Ważna równowaga

Wolne rodniki (WR) powstają w organizmie z tlenu, m.in. w przebiegu procesów oddychania i pełnią wiele korzystnych funkcji. Gdy jest ich za dużo, mogą uszkadzać białka, lipidy, cukry, DNA i przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, w tym miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca i nadciśnienia tętniczego. Dlatego organizm ma mechanizmy obronne, tzw. układ antyoksydacyjny, którego zadaniem jest wymiatanie nadmiaru WR. Szczególne znaczenie w tym układzie pełnią witaminy: E, C, beta – karoten, selen, flawonoidy i związki procyjanidolowe. Uważa się, że decydujące znaczenie dla rozwoju chorób ma zaburzenie równowagi pomiędzy ilością wolnych rodników a zdolnością organizmu do ich usuwania, czyli zawartością wymienionych antyoksydantów.
Pamiętajmy, że ciągle narażeni jesteśmy też na źródła zewnętrzne WR, m.in. z zanieczyszczonego środowiska, dymu tytoniowego i promieniowania nadfioletowego.

Polecamy: Kwasy omega-3 w służbie Twoim tętnicom

Poszukajmy antyoksydantów

Witamina E występuje głównie w olejach, kiełkach pszenicy oraz w mniejszych ilościach w rybach, owocach, warzywach i mięsie. Przy niewielkich nawet odchyleniach w diecie mogą powstać niedobory w organizmie. Większość badań naukowych wykazuje, że u osób, które spożywają prawidłową (10-15 mg/dzień) lub nieco większą ilość witaminy E (100 mg/dzień) jest znacznie mniejsze ryzyko zachorowania na choroby sercowo–naczyniowe niż u osób spożywających jej zbyt mało.

Witamina C i beta karoten występują głównie w owocach i warzywach. Źródłem selenu są natomiast owoce morza, ryby i produkty zbożowe. Witamina C niezbędna jest do odbudowy witaminy E, a selen, pośrednio, potrzebny jest do powstawania aktywnej formy witaminy C. Ważne jest, więc, aby w organizmie nie było niedoborów żadnego z tych składników.

Związki procyjanidolowe zawarte są głównie w pestkach winogron i winie czerwonym. Działają korzystnie nie tylko na naczynia tętnicze (chronią przed rozwojem miażdżycy), ale również na naczynia żylne i limfatyczne. Łączą się z białkami elastycznymi naczyń żylnych, zmniejszają objawy żylaków i niewydolności żylno–limfatycznej kończyn dolnych. Winogrona zawierają dużo cukrów prostych, dlatego nie są zalecane dla osób z cukrzycą,

• W przyrodzie odkryto szereg innych substancji, które wymiatają WR, na przykład w ziarnie soi występuje genisteina – fitoestrogen, w kalafiorze i kapuście są glukozynolany (GLS), a w pomidorach likopen.

Przeczytaj: Witamina A i E - jak ich nie stracić?

Ciągle za mało

W Polsce, niestety, nadal jest niskie spożycie warzyw i owoców. Powinniśmy zjadać minimum 600 g warzyw i owoców dziennie (więcej warzyw). Okresowo można uzupełniać możliwe do powstania niedobory poprzez przyjmowanie naturalnych preparatów, ale nie zastąpią one właściwej diety. Rutynowa suplementacja dużymi dawkami antyoksydantów w postaci tabletek, jako profilaktyki chorób układu krążenia, jest na razie dyskusyjna, gdyż zbyt duże dawki mogą działać niekorzystnie na organizm. Chorobom serca i naczyń trzeba zapobiegać od najwcześniejszych lat życia, ale w każdym wieku poprawa diety na właściwą przyniesie korzyści zdrowotne.