10 super-odżywczych owoców

Do 10 najbardziej odżywczych owoców możemy zaliczyć: jagody acai, maliny, grejpfruty, banany, kiwi, granaty, awokado, jagody, jabłka i czerwone winogrona. Sprawdź, dlaczego są takie zdrowe!
/ 11.03.2013 11:02

Jagody acai – owoce zdrowia i młodości

Jagody są bogatym źródłem wielu substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych. Najbardziej cenione są  głównie ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające i przeciwnowotworowe. Możesz je spożywać bez obaw będąc na diecie, ponieważ posiadają bardzo niski indeks glikemiczny i są niskokaloryczne.

Jagody dodają energii, poprawiają wydolność organizmu i powodują, że po wysiłku fizycznym zmęczenie jest mniejsze, a jego oznaki szybciej ustępują. Poprawiają samopoczucie, skutecznie zwalczają stres, hamują łaknienie i dzięki temu zapobiegają niekontrolowanym napadom głodu. Usprawniają procesy przemiany materii oraz wspierają oczyszczanie organizmu z toksyn.

Maliny – lepsze niż niejeden lek!

Nie ma chyba w Polsce kuchni, w której podczas jesiennych i zimowych wieczorów zabrakłoby butelki soku malinowego. Owoce te zawierają więcej cennych dla zdrowia składników odżywczych, wykorzystywane są w leczeniu różnorodnych dolegliwości. Są niezastąpione w okresie przeziębień. Mają działanie przeciwwirusowe, dzięki substancjom apirynopodobnym działają przeciwgorączkowo i napotnie. Są dobrym źródłem witaminy C, witamin z grupy B, błonnika i antyoksydantów, które przed wolnymi rodnikami i opóźniają procesy starzenia.

Maliny są niskokaloryczne. Znakomicie gaszą pragnienie i pobudzają apetyt. Obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają serce i mają działanie przeciwmiażdżycowe. Łagodzą bóle menstruacyjne u kobiet. Zawierają znaczne ilości kwasu foliowego, zaleca się je kobietom w ciąży lub planującym macierzyństwo.

Grejpfrut – spalacz tłuszczu i symbol odchudzania

Zalety grejpfruta można wymieniać w nieskończoność! Ilość witaminy C zawartej w grejpfrucie daje mu zaszczytne trzecie miejscu, po kiwi i dzikiej róży. W tyle zostawia czarną porzeczkę, pomarańczę  i cytrynę. Jest dobrym źródłem błonnika, kwasu foliowego i potasu. Jest niskokaloryczny, znakomicie ułatwia spalanie tłuszczów i trawienie.

Grejpfrut hamuje rozwój komórek nowotworowych, chroni serce, obniża poziom cholesterolu, likwiduje zaparcia, wspomagają pracę układu krążenia (zalecany w miażdżycy). Oczyszcza organizm z toksyn i przyspiesza przemianę materii, zmniejsza poziomu glukozy we krwi. Jego zapach zmniejsza poczucie głodu i poprawia humor, a szklanka soku wypita przed pójściem do łóżka, pomaga zasnąć i gwarantuje lepszy sen.

Zobacz też: Jak rozplanować zdrowe posiłki w pracy?

Banan – owoc, który doda Ci sił!

Banan jest wysokokaloryczny. Ma 3 razy więcej kalorii niż grejpfrut. Z tego względu zalecamy je sportowcom, a odradzamy przy redukcji masy ciała. Zapewnia szybki zastrzyk energii. Daje poczucie sytości i ogranicza spożycie innych, bardziej tuczących pokarmów. Ma wysoką wartość odżywczą! Zawiera znaczne ilości beta-karotenu, jest dobrym źródłem witamin z grupy B i Wit H odpowiedzialnej za piękne włosy i zdrową, gładką skórę.

Banan jest bogaty w antystresowy magnez, fosfor i  potas chroniący przed chorobami serca. Reguluje ciśnienie, gospodarkę płynami i funkcjonowanie układu nerwowego. Działa kojąco na żołądek, szczególnie w niestrawnościach.

Kiwi – żywa kopalnia witaminy C!

Kiwi jest jednym z najbardziej pożywnych owoców na świecie! To istna kopalnia witaminy C – jedno duże kiwi pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę! Niezastąpione przy przeziębieniu i grypie – wzmacnia odporność. Jest niskokaloryczne, moczopędne – oczyszcza organizm z nadmiaru sodu, działa orzeźwiająco. Zawiera błonnik – reguluje pracę jelit i zmniejsza wchłanianie "złego” cholesterolu. Doskonałe dla cukrzyków.

Kiwi ma działanie przeciwnowotworowe. Ma stosunkowo wysoki poziom serotoniny, która ma działanie antydepresyjne, zapobiega nerwicom i poprawia samopoczucie. Jest źródłem kwasu foliowego, który jest czynnikiem antyanemicznym. Zawiera potas, magnez, miedź i wapń.

Życiodajny granat

Granat posiada szereg leczniczych właściwości  za sprawą których warto włączyć go do swojej diety! Ma silne właściwości przeciwutleniające (przekraczające czterokrotnie działanie zielonej herbaty i czerwonego wina). Zawiera dużo witaminy C, niacyny, potasu, błonnika, kwasów organicznych oraz białka. Dodaje sił i poprawia samopoczucie, zwiększa zapał do pracy, przedłuża życie. Wzmacnia serce, zwalcza skutecznie choroby układu krążenia, obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, łagodzi stany zapalne szczególnie w artretyzmie, a także przeciwdziała procesom starzenia i powstawaniu nowotworów.

Granat zaleca się przy przeziębieniach, zwłaszcza przy gorączce. Jest świetnym afrodyzjakiem, likwiduje zaburzenia erekcji i podnosi doznania erotyczne.

Zobacz też: Dieta wzmacniająca w walce z przeziębieniem

Awokado – tłusty owoc

Awokado zaliczane jest do grupy najzdrowszych owoców na świecie. Jest dość tłuste, co przekłada się na jego wysoką kaloryczność. Jednak kwasy tłuszczowe zawarte w awokado, podobnie jak w oliwie z oliwek, mają bardzo korzystny dla naszego zdrowia skład. Dojrzałe awokado z powodzeniem i z korzyścią dla zdrowia może zastępować masło na kanapkach. Zawiera ono duże ilości potasu i magnezu, kwasu foliowego, karotenoidów, witaminy z grupy B, jak również rozpuszczalne w tłuszczach witaminy E oraz K. 

Awokado to świetny przeciwutleniacz! Hamuje działanie 30 substancji rakotwórczych. Reguluje ciśnienie krwi, korzystnie działa na ściany naczyń, jest dobre dla serca, zapobiega chorobie zwyrodnieniowej oraz reumatoidalnemu zapaleniu stawów.

Jagody – recepta na sokoli wzrok

Jagody to zdecydowanie najlepsze owoce w kategorii długoterminowych korzyści! Powinny stanowić część diety każdej osoby dbającej o swoje zdrowie i dobrą kondycję. Obfitują w witaminę A odpowiedzialną za dobry wzrok. Dostarczają także niezbędne dla zdrowia składniki mineralne, zwłaszcza potas, a także magnez, miedź, fosfor, mangan i żelazo. Swój kolor zawdzięczają antocyjanom, które chronią przed chorobami nowotworowymi i hamują ich rozwój. Zawierają garbniki, kwasy organiczne, cukry, pektyny, karotenoidy, flawonoidy. Chronią przed arteriosklerozą i chorobami serca, zmniejszają poziom "złego" cholesterolu.

Jagody pomagają na długo zachować energię i witalność, korzystnie wpływają na pamięć, opóźniają procesy starzenia, chronią układ nerwowy. Zwiększają odporność na infekcje, mają działanie przeciwwirusowe. Świeże owoce przeciwdziałają zaparciom, natomiast suszone wykorzystywane są w leczeniu biegunek, poprawiają funkcjonowanie układu moczowego.

Jabłko – kuszący owoc

Nie bez powodu angielskie przyłowie mówi: One Apple a day keeps the doctor away. Jabłka zasługują na uwagę ze względu za smak, powszechną dostępność, niską kaloryczność i walory zdrowotne. Są sycące i stosunkowo niskokaloryczne. Nie można ich jednak jeść bezkarnie, bo mają sporo cukru. Zawierają jednak też witaminę C, która wzmacnia układ odpornościowy.

Co ciekawe, im odmiana jabłek jest kwaśniejsza, tym większa zawartość witaminy C. Zawarta jest ona pod skórką, więc najlepiej jeść nieobierane jabłka. Odkwaszają organizm, gdyż zawierają wiele zasadowych soli mineralnych, ułatwiają przyswajanie wapnia, dzięki czemu wzmacniają włosy, paznokcie i zęby. Są moczopędne, wzmacniają pracę serca, układ nerwowy i poprawiają pracę wątroby. Zawierają czynniki przeciwnowotworowe. Dzięki obecności pektyn neutralizują toksyczne substancje, obniżają poziom "złego" cholesterolu i wspomagają prawidłowe trawienie.

Czerwone winogrono – eliksir młodości

Bogaty magazyn przeciwutleniaczy! Największa siła winogron tkwi w skórce – zawiera resveratol, który hamuje zlepianie płytek krwi i podnosi poziom dobrego cholesterolu.  Winogrona eliminują z organizmu wolne rodniki, zmniejszają ryzyko zachorowania na raka i wystąpienia zawału serca, szybko i skutecznie poprawiają wygląd starzejącej się skóry, opóźniają procesy starzenia.

Duża ilość cukrów, głównie w postaci glukozy i fruktozy, sprawia, że winogrona charakteryzują się wysoką wartością energetyczną i niezwykle słodkim smakiem. Zawierają dużo witamin: B, C, D, E i PP oraz mikroelementów: boru, wapnia, żelaza, magnezu, potasu i miedzi, dzięki czemu dotleniają i odtruwają organizm, zwiększając przy tym jego odporność. Zawierają również błonnik, który poprawia perystaltykę jelit.

Zobacz też: Jak odżywiano się w XIX wieku?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/11.03.2013 14:31
Już nie mogę się doczekać malin :)
/11.03.2013 12:16
Uwielbiam owoce!!! Przy odchudzaniu fajnie działa też ananas. Byłam nawet na takiej diecie
/11.03.2013 11:53
Granat pomaga też w odchudzaniu :)