POLECAMY

10 najzdrowszych przekąsek kibica!

Większość kibiców, oglądając mecz, musi coś chrupać. I niestety nie są to marchewki, ale raczej słone orzeszki, paluszki, chipsy, krakersy czy ciasteczka. Inaczej mówiąc: bardzo kaloryczne i tłuste przekąski. Co więc jeść przed telewizorem, by zachować figurę i zdrowie?
10 najzdrowszych przekąsek kibica!

Niezdrowe menu kibica, czyli dlaczego warto zmienić nawyki?

Rysopis: niewinne, smaczne, pachnące, łatwo dostępne, szybkie w użyciu, niemal na wyciągnięcie ręki. Kuszą niczym zakazany owoc. Niestety, zjedzone tuż przed snem odkładają się w postaci zbędnych kilogramów, które niełatwo stracić.

Zalecana dawka dzienna: nie istnieje.

Chcesz zachować szczupłą sylwetkę i zdrowie? Trzymaj się od nich daleka!

Największym powodzeniem wśród przekąsek kibica cieszą się solone orzeszki ziemne.

Mała paczka takich orzeszków dostarcza ponad 600 kcal!

Podobnie jest z chipsami. Wybierając standardowy zestaw kibica, podczas jednego meczu możesz „zafundować” sobie nawet 2000 kcal, czyli tyle, ile należy spożyć w ciągu całego dnia.

Zazwyczaj menu kibica jest nie tylko kaloryczne, ale też bezwartościowe. Dostarcza jedynie dużej ilości tłuszczów i cukrów prostych oraz chemii. Brakuje w nim witamin i składników mineralnych.

Biorąc pod uwagę fakt, że EURO przewiduje 31 rozegranych meczów, czyli jakieś 50 godzin kibicowania, stosując „dietę kibica” podczas mistrzostw możesz przytyć od 3 do nawet 8 kg!

Ile kalorii jest w Twoich przekąskach?

Większość przekąsek jest bardzo kaloryczna. Dowody?

  • Orzeszki ziemne – mała paczuszka (150g) zawiera 860 kcal i 70g tłuszczu! Kiedy już sięgasz do paczki, prawdopodobnie zjesz ją całą. Pochłaniasz setki kalorii i gramów tłuszczu,  ale nadal jesteś głodny.
  • Chipsy – mała paczka (150g) zawiera 860 kcal i 61 g tłuszczu! To nic innego jak tylko smażone w głębokim tłuszczu plastry ziemniaka obtoczone w gigantycznej ilości soli. Szybko wciągają, a nie sycą. Masa kalorii, tona tłuszczu, zero wartości odżywczej.
  • Frytki – mała porcja (250g) zawiera 630 kcal i 32 g tłuszczu! Dla porównania porcja pieczonych w piekarniku ziemniaków 250g to około 200 kcal i 10 razy mniej tłuszczu. Wartość żywieniowa jest więc zupełnie inna, a walory smakowe porównywalne. Wystarczy umiejętnie doprawić pieczone ziemniaki, a będą smaczniejsze niż frytki.
  • Coca-cola – 1 szklanka zawiera 100 kcal. Sięgasz po nią zamiast w wody, a czy zdajesz sobie sprawę z tego, że ta niewinnie wyglądająca szklanka to równowartość  4 kopiatych łyżeczek cukru, nie wspominając już o konserwantach i sztucznych aromatach?
  • Piwo – 1 butelka to ok. 200 kcal. A wiadomo, że na jednej się nie kończy…

Najgorsze jest to, że większość z kibiców je te przysmaki pomimo tego, że wcale nie jest głodna!

Zobacz też: Jest Euro, są chipsy - o niezdrowych przekąskach

Wybierz zdrowe przekąski! Jak to zrobić?

Co robić, aby w czasie mistrzostw nie przybrać na wadze? Postanowiłam poszukać zamienników dla niezdrowych przekąsek – równie szybkich, smacznych i nade wszystko zdrowych! W przeciwieństwie do utopionych w oleju chipsów mają mnóstwo wartości odżywczych i – co tu ukrywać – ładniej prezentują się na stole!

Jeśli emocjonując się sportowymi rozgrywkami, musisz coś podjadać, sięgnij po którąś z poniższych propozycji:

1. Domowy popcorn – zawiera tyle samo przeciwutleniaczy, co warzywa i owoce lub pełnoziarniste płatki śniadaniowe, a przy tym mniej tłuszczu i soli, niż kupny.

2. Wafle ryżowe z twarożkiem i warzywami – są niskokaloryczne i obfitują w błonnik zapewniający uczucie sytości.

3. Migdały – zawarty w nich magnez wpływa kojąco na układ nerwowy. Owszem, migdały są kaloryczne, ale nie zmienia to faktu, że przy tym zawierają dużo cennych składników odżywczych.

4. Surowe warzywa, np. surowe ogórki, pomidory które można podawać pokrojone w słupki z dodatkiem dipu jogurtowego o ulubionym smaku. Są niskokaloryczne, zdrowe i sycące.

5. Świeże owoce, np. truskawki z gęstym jogurtem naturalnym.

6. Suszone owoce (jabłka, śliwki, figi, morele) – zawierają dużo błonnika i pektyn spowalniających proces wchłaniania cukru, zapewniają sytość na dłuższy czas.

7. Chipsy bananowe – zawierają mnóstwo cennego dla zdrowia potasu, który obniża ciśnienie krwi, chroni przed apatią i znużeniem, a także korzystnie wpływa na mięśnie, oraz serotoninę, która działa uspokajająco.

8. Chipsy jabłkowe – charakteryzują się wyjątkowo atrakcyjną teksturą, są przyjemnie chrupiące i kruche, a przy tym odznaczają się wysokimi walorami odżywczymi.

9. Pestki dyni – zalecane zwłaszcza panom w celu wzmocnienia ich "męskości". Zawierają nie tylko dobre tłuszcze, ale przede wszystkim sporo cynku, który stymuluje syntezę testosteronu.

10. Ziarna słonecznika prażone na patelni – wartościowa przekąska, bogactwo dobrych tłuszczy, antyutleniaczy  i  witamin z grupy B, które są pomocne w walce ze stresem, którego w czasie oglądania meczu nie brakuje…

Co pić w czasie meczu?

Planując jadłospis kibica, warto też pomyśleć o zastąpieniu piwa, coli i innych słodkich napojów gazowanych, których picie sprzyja otyłości i wywołuje próchnicę zębów. Tego typu produkty są pełne sztucznych barwników i konserwantów, dlatego lepiej wybierać wodę. Jeżeli dodasz do niej cytrynę oraz liście mięty, nabierze orzeźwiającego, niepowtarzalnego smaku.

Smacznego!

Zobacz też: Banan - owoc, który dodaje sił!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)