Taniec

Taniec jest ostatnio dość popularnym zajęciem i opcją na wesołe spędzenie wolnego czasu. Coraz chętniej korzystamy z lekcji tańca. Częściej wybieramy te egzotyczne, szybkie i zmysłowe, które dostarczają nam niemałej ilości wrażeń... Taniec oprócz rozrywki, może stać się alternatywą dla nudnych treningów fitness, jak również panaceum na rozmaite dolegliwości.
/ 10.09.2007 07:41

 

 

Taniec jest ostatnio dość popularnym zajęciem i opcją na wesołe spędzenie wolnego czasu. Coraz chętniej korzystamy z lekcji tańca. Częściej wybieramy te egzotyczne, szybkie i zmysłowe, które dostarczają nam niemałej ilości wrażeń... Taniec oprócz rozrywki, może stać się alternatywą dla nudnych treningów fitness, jak również panaceum na rozmaite dolegliwości.

Jako aktywność fizyczna, taniec wpływa na ukształtowanie naszej sylwetki. To przyjemny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, poprawienie kondycji i wzmocnienie wybranych grup mięśniowych. Pomaga też łamać bariery, nawiązywać nowe kontakty i wyzbyć się kompleksów, dotyczących własnej osoby.

Nasze zdrowie obejmuje nie tylko prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych, dobrą formę i brak choroby somatycznej. W pojęciu zdrowia mieści się jeszcze dobrostan psychiczny, czyli dobre samopoczucie i nastrój, jak również zadowalające i harmonijne współżycie społeczne. Taniec pozwala na pielęgnowanie tych wszystkich aspektów zdrowia.Do głównych korzyści płynących z tańca zaliczamy:

  • polepszenie kondycji i poprawę formy: dzięki aktywności tanecznej kształtujemy naszą sylwetkę, wzmacniamy mięśnie, zwiększamy ich siłę, a wytrenowaniu ulegają zwłaszcza mięśnie stóp, łydek, ud, pośladków i ramion
  • spadek masy ciała i utrzymywanie jej w normie: im taniec szybszy i intensywniejszy, tym więcej udaje nam się spalić kalorii – porównywalnie jak na zajęciach z fitnessu; przykładowo podczas tańca towarzyskiego palimy od 180 do 400 kalorii; tańca brzucha, około 200 do 300 kalorii; swinga lub jive'a od 250 do 400 kalorii; salsy około 400 kalorii; tańca liniowego – więcej niż 300 kalorii; tańca dyskotekowego, około 500 kalorii;
  • zwiększenie odporności organizmu: uprawiając taniec regularnie wpływamy na niego bodźcowo, co usprawnia i stymuluję pracę układu immunologicznego, w związku z czym rzadziej chorujemy na infekcje wirusowe, czy bakteryjne
  • wzmocnienie kości: regularny trening, także tańców „leniwych” poprawia stan kości, stymuluje tworzenie się komórek tkanki kostnej, co zapobiega osteoporozie
  • trening równowagi: pewne taneczne kroki wykonywane są w kierunku do tyłu i na boki, a to stanowi dobre ćwiczenia równowagi, a do tego mamy jeszcze zapewnioną asekurację drugiej osoby
  • obniżanie stężenia złego cholesterolu: zaobserwowano, że u osób które uprawiają taniec, wyniki lipidogramu uległy znacznej poprawie, w tym obniżeniu uległ poziom złego cholesterolu odpowiedzialnego za rozwój zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych
  • zapobieganie chorobom serca: regularny, umiarkowanie intensywny taniec, to również trening dla serca, ponieważ taka forma aktywności ruchowej wpływa na zwiększenie siły skurczu serca, ilości przepompowywanej przez nie krwi, a także stymuluje tworzenie się nowych naczyń wieńcowych
  • odprężenie, relaks i poprawa nastroju: taniec nie męczy, dostarcza nam przyjemnych wrażeń, co wpływa na wydzielanie endorfin, czyli hormonów szczęścia, działających rozluźniająco, łagodzą negatywne skutki stresu i napięć codziennych oraz zauważalnie polepszają samopoczucie i humoru
  • niwelowanie dolegliwości bólowych: działanie przeciwbólowe ma także związek z wydzielaniem endorfin, które oprócz pozytywnego wpływu na nastrój, łagodzą też bóle, m.in. mięśniowe, pleców i głowy

Taniec jest wykorzystywany także jako forma terapii osób cierpiących z powodu rozmaitych zaburzeń psychicznych. Choreoterapia pomaga ludziom mającym problemy z zaakceptowaniem swojej osoby, prezentują niską samoocenę, znerwicowanym, nieśmiałym oraz chorym na depresję. Taniec pozytywnie wpływa na samopoczucie i sprawność osób starszych, zmagających się z chorobą Alzheimera lub Parkinsona.