POLECAMY

Rower na zdrowy kręgosłup

Jazda na rowerze może mieć zbawienny wpływ na kondycję kręgosłupa, trzeba tylko wiedzieć, jaką pozycję przyjąć podczas jazdy. Jaki rower będzie najlepszy dla osób mających problem z kręgosłupem a jaki może pogłębić istniejące wady?
Rower na zdrowy kręgosłup

Rower na zdrowy kręgosłup

Jazda na nim jest nie tylko modnym i przyjemnym sposobem na rekreację. Udowodniono, że osoby, które regularnie jeżdżą na rowerze poprawiają funkcjonowanie swojego układu krążenia i serca, wyrabiają mięśnie i świetnie się przy tym relaksują. Prawidłowa jazda na dwóch kółkach ma też zbawienny wpływ na elastyczność i ogólną kondycję kręgosłupa. Czy wiesz jak jeździć żeby sobie nie zaszkodzić?

Trenuj z głową

Jazda na rowerze może być luźną rozrywką lub bardziej skomplikowaną i wymagającą formą ćwiczeń nastawionych na konkretne efekty. Rower dobrze dobrany, powinien spełniać potrzeby danego użytkownika. W zależności np. od jego wzrostu, płci (rower z ramą lub bez) pojazd musi mieć właściwie ustawione siedzenie, kierownicę czy wysokość ramy.

Zobacz także: Kupno rowery - jak wybrać odpowiedni model?

Uwaga – wyścigówka

Warto się zastanowić czy dobrym wyborem będzie np. wyścigówka, która skazuje kręgosłup na pozycję kifotyczną (ku tyłowi). Jadąc po nierównej drodze, przeszkody nie są amortyzowane osiowo, ale poprzecznie do przewidzianego tłumienia w krążkach międzykręgowych. W efekcie może to obciążać spięte mięśnie barkowe i karku – tzw. wciśnięcie głowy w ramiona.

Kierownica i siedzenie

Prawidłowo ustawiona kierownica powoduje, że miednica zostanie odchylona, tułów uniesiony, a głowa utrzymana w przedłużeniu kręgosłupa. Z kolei siedzenie z amortyzatorem niweluje uderzenia. Jego porządne ustawienie uchroni przed bólem w trakcie jazdy i potem dnia następnego.

Zobacz także: Wysokość siodła w rowerze

Rower górski

Jeżdżąc po górach nasz kręgosłup ma do czynienia z większymi osiowymi obciążeniami uderzeniowymi. W taki rodzaj aktywności zaangażowane są uda, mięśnie brzucha i grzbietu, natomiast wspinając się dodatkową pracę mają jeszcze mięśnie barku i ramion. To dlatego rowery górskie sprawdzają się lepiej w takich sytuacjach pomagając nam koordynować ruchy, ułatwiają znoszenie uderzenia za sprawą miękkich i grubych opon, a plecy mogą utrzymać swoją prawidłową pozycję.

Drogie Panie, nie ma nad czym się zastanawiać. Jazda na rowerze to prosty, tani i bardzo zdrowy sposób na lepsze samopoczucie. Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach i potem już tylko cieszyć się miłymi przejażdżkami.

Zobacz także: Jaki rozmiar ramy?

Autor: Anna Konopka Menopauza.pl

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/3 lata temu
Oj tak, rower jest wspaniały na kręgosłup i nie tylko! A o fajniej aktywności związanej z rowerem czytałam też na http://daredot.pl/wyzwanie-przejedz-150-km-rowerem/
/4 lata temu
Zgadzam się że artykuł tak naprawdę nic nie wnosi, spodziewałam się czegoś więcej. Nie wyjaśnione jest to czemu tak naprawdę jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasz kręgosłup. Jeśli chodzi o prawidłową postawę to wszystko jest według mnie zbyt ogólnikowo napisane.
/4 lata temu
pozycja kifotyczna... bardzo ciekawe...
POKAŻ KOMENTARZE (2)