Rower miejski - najlepszy do jazdy po mieście?

Popularność rowerów miejskich rośnie w szybkim tempie. Ich największymi fankami są kobiety, które mogą przemieszczać się na nich wygodnie w każdym stroju, nawet w długiej sukience. Czy jednak zawsze do miasta to rower typu city będzie najlepszym wyborem?

Rower miejski

Fot. Kellys Bike

Rower miejski - najlepszy do jazdy po mieście?

Rower miejski to wygodny i praktyczny środek transportu w mieście. Posiada duże koła przeważnie o średnicy 28 cali, duże i wygodne siodełko oraz wygiętą kierownicę. Jego geometria sprawia, że postawa rowerzysty jest niemal wyprostowana, idealna do komfortowej jazdy. Osłony na łańcuch oraz nisko osadzona rama dają możliwość jazdy w dowolnym stroju, nawet w powiewających długich spódnicach. To dlatego upodobały go sobie szczególnie kobiety. Wygoda wsiadania i zsiadania sprawia, że zyskał sympatię wielu osób przemieszczających się do pracy lub szkoły na dwóch kołach.

Rower typu city jest ciężki i stabilny, świetnie przystosowany do jazdy w mieście. Ma też wady – małą zwrotność i niskie osiągi prędkości.

Często w takim modelu znajdziemy na wyposażeniu bagażnik lub koszyk, które ułatwią przewożenie dodatkowego bagażu: torebki, zakupów, plecaka. Zazwyczaj będzie miał jednak dużo mniejszą ilość przełożeń – biegów (1-7), ponieważ na płaskiej, utwardzonej nawierzchni są zbędne.

Zobacz także: Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Rower typu cross - zalety

W trudnym terenie rower miejski będzie Twoim wrogiem – jazda na nim na wąskich oponach bez bieżnika, z ograniczoną ilością przerzutek, na szerokim siodle i w prawie wyprostowanej postawie będzie fatalnym przeżyciem. Znaczące problemy w manewrowaniu rowerem miejskim sprawią, że jazda nie będzie sprawiała przyjemności, a przy okazji możesz sobie nabić kilka siniaków.

Jeśli więc na co dzień jeździsz do pracy lub szkoły rowerem, ale wieczorem lub w weekendy lubisz wybrać się też na obrzeża lub za miasto na leśne ścieżki, rozpatrz alternatywę w postaci roweru typu cross. Taki rower jest określany jako uniwersalny, ponieważ możliwa jest na nim zarówno sportowa, jak i rekreacyjna jazda.

Powstał jako hybryda dwóch typów rowerów: roweru górskiego i roweru szosowego. Rower górski przeznaczony jest do jazdy w trudnym terenie na nierównościach, natomiast rower szosowy służy wyłącznie do jazdy do bardzo gładkiej nawierzchni asfaltowej. Pierwszy daje gwarancję stabilnej jazdy, a drugi – znaczących prędkości.

W połowie tej drogi znajduje się rower cross, wyposażony w przerzutki, dobre hamulce, wąskie siodełko, przeważnie również w amortyzator. Regulacja mostka kierownicy sprawia, że można go przystosować do pozycji sportowej – niskiej lub prawie wyprostowanej – turystycznej.

Rower miejski jest ciężki

Kultura poszanowania cudzej własności w Polsce jest ciągle niska. Każdego tygodnia kradzione są rowery prosto spod domu, z piwnicy, garażu, klatki schodowej lub strychu. Jeśli jesteś jedną z osób, które będą musiały przechowywać rower w domu na co najmniej pierwszym piętrze, przemyśl, ile kg przyjdzie Ci dźwigać każdego dnia. Rower miejski to jedna z najcięższych opcji – waży od 15 do 25 kg.

Im tańszy, tym cięższy, ponieważ wtedy jego rama wykonana jest ze stali. Będzie prawdziwym utrapieniem szczególnie dla kobiet i osób starszych. Na rynku można znaleźć także względnie lekkie modele. Np. firma Kellys w swojej ofercie ma takie, które ważą od 14,64 do 17,26 kg. Dla porównania, rowery cross to waga w granicach 12-14 kg. Zdecydowanie lżejszymi alternatywami są rowery z ramami aluminiowymi, stosowane w większości modeli rowerów.

Wybór należy do Ciebie.

Zobacz także: Jazda rowerem do pracy - poradnik

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)