Rower górski receptą na miejską dżunglę?

Jakiś czas temu pisaliśmy o rowerach miejskich, które są idealną alternatywą dla komunikacji miejskiej i samochodu. Co jednak zrobić, gdy do pracy mamy nieco dalej, lub chcemy od czasu do czasu zjechać z twardego chodnika czy asfaltu i wjechać na leśną lub polną ścieżkę. O ile rower miejski świetnie radzi sobie utwardzonych szlakach, jazda po piaszczystych drogach nie jest wygodna ani bezpieczna. Dlatego też świetną alternatywą dla nieco bardziej wymagających użytkowników są rowery górskie. Zapoznajmy się nieco z tą niezwykle ciekawą grupą jednośladów.
/ 29.09.2010 13:03
Rower górski receptą na miejską dżunglę?

Rowery górskie to prawdopodobnie najpopularniejsza odmiana jednośladów, zaraz obok rowerów miejskich, kolarskich czy trekkingowych. Wbrew pozorom i nazwie, która nie do końca oddaje przeznaczenie tego typu rowerów, rowery górskie służą do jazdy w trudnym terenie, a nie tylko po górach.

Popularny rower górski posiada zazwyczaj koła o średnicy 26 cali oraz zwartą, krótką i wzmacnianą ramę. W odróżnieniu od typowych rowerów szosowych, prześwit między podłożem a pedałami i układem korbowym jest o wiele większy w celu uniknięcia uszkodzeń podczas jazdy po nierównym terenie. Rower górski zaopatrzony jest również w prostą i mocną kierownicę, mocne hamulce oraz odporny na brud i uderzenia osprzęt. Układ korbowy i biegowy umożliwia zmianę przełożeń w bardzo szerokim zakresie. Niektóre rowery górskie posiadają amortyzację ramy lub widelca, w zależności od zastosowania i podgrupy do jakiej należy dany model. Rower górski jest nieco ciężysz od innych rowerów, jego waga waha się między 7-8 kilogramami w przypadku najdroższych i najbardziej zaawansowanych modeli do około 10-12 w przypadku modeli tańszych i prostszych. 

Zobacz również: Jak wymienić i naprawić przebitą dętkę?

Jeśli chodzi o typy zawieszenia, można rozróżnić kilka grup. Pierwszą i do niedawna najpopularniejszą grupą rowerów górskich były rowery typu rigid, czyli rowery sztywne, pozbawione jakiejkolwiek amortyzacji. Równie popularne są rowery typu hardtail czyli pozbawione tylnej amortyzacji ale z amortyzowanym widelcem. Nieco rzadziej spotykanymi są rowery typu softtail czyli rowery wyposażone w ramę, ze szczątkową tylną amortyzacją. Amortyzacja ta bazuje na wygięciu i elastyczności materiału z jakiego zostały wykonane elementy ramy. Ostatnią grupą są rowery full-suspension, czyli modele wyposażone w pełną amortyzację ramy oraz widelca.

Najpopularniejszymi markami rowerów górskich są marki Giant, Author, Scott, Mangoose, Kellys, Kross, Kona etc. Choć ostatnimi czasy coraz popularniejsze staje się składanie roweru z podzespołów różnych producentów. Oprócz tradycyjnych rowerów górskich jakie możemy dostać w sklepie rozróżnia się jeszcze kilka grup rowerów, których budowa odbiega nieco od standardów. W następnej części poradnika poznamy specjalistyczne rowery przeznaczone do specyficznych dyscyplin sportu i zastosowania rekreacyjnego

Zobacz również: Jaki rower miejski wybrać?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)