kobieta w owocach fot. Panthermedia

Pułapki diet owocowych - 7 przykładów

Decydujesz się na dietę owocową? Bardzo dobrze - jest nie tylko zdrowa, ale i smaczna. Wcześniej jednak zobacz, jakie kryje pułapki.
/ 23.07.2012 13:56
kobieta w owocach fot. Panthermedia

Podczas wakacji w naszej diecie pojawia się duża ilość owoców. Jemy je, bo są pyszne i zdrowe. Czasem mamy nadzieję, że jeśli zastąpimy nimi obiad czy kolację, w przyjemny sposób uda nam się zrzucić trochę zbędnych kilogramów. Niestety, bardzo często podczas wakacji zamiast chudnąć, tyjemy. Dzieje się tak, ponieważ owoce wcale nie są bezpieczne dla naszej sylwetki. Niektóre z nich zawierają bardzo dużo cukru, który nasz organizm błyskawicznie przetwarza na tłuszcz. Dlatego warto je jeść, ale nie warto się nimi objadać. Sprawdź, ile jest prawdy w owocowych mitach.

1. Im więcej jemy owoców, tym lepiej

Co prawda większość owoców zawiera dużą dawkę potrzebnych nam witamin i mikroelementów, ale też całkiem sporo cukru. Dlatego zjadanie zbyt dużej ich ilości, wcale nie musi być korzystne dla zdrowia. Jeśli masz tendencję do tycia i do codziennej diety dorzucisz zbyt dużo owoców, możesz przytyć nawet kilka kilogramów. Aby tego uniknąć, trzeba zadowolić się ich mniejszymi porcjami (i na pewno nie dodawać do nich zbyt dużej ilości cukru i śmietany!). Dla osób z prawidłową masą ciała dzienna porcja owoców wynosi około 200-300 g, czyli np. 1-2 jabłka.

2. Owocowa dieta to najzdrowszy sposób na odchudzanie

Niestety, nie. To, że owoce są zdrowe, nie znaczy, że są niskokaloryczne. Są wśród nich takie, które zawierają mnóstwo kalorii. Do tych najbardziej tuczących należą banany (95 kcal/100 g), ale także gruszki, mango, winogrona i czereśnie. Natomiast do stosunkowo niskokalorycznych zaliczamy agrest, arbuz, jagody, jabłka, melony, śliwki, porzeczki, truskawki. Nie znaczy to jednak, że niektórych owoców należy bezwzględnie unikać, a innych trzeba jeść więcej. Po prostu wartość odżywcza zjedzonych owoców powinna być wliczona w ogólną kaloryczność diety. Poza tym taka monodieta jest nie zbilansowana i nie dostarcza wszystkich składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. Dlatego proponowana przez nas dieta owocowa może trwać tylko 3 dni.

3. Soki owocowe są najlepszym źródłem witamin

To prawda, ale nawet najlepszy sok nie zastąpi owocu jedzonego w całości. Zawiera niewielkie ilości błonnika (najwięcej jest go w sokach zawierających miąższ owoców). Poza tym większość tzw. soków, które można kupić w sklepach, zawiera duże ilości cukru lub słodzika. Szklanka dobrego soku (stuprocentowego, świeżo wyciskanego lub jednodniowego) może zastąpić tylko jedną z pięciu porcji owoców lub warzyw, które powinno się jeść w ciągu dnia.

4. Wartościowe są tylko świeże, regionalne owoce

Z pewnością warto jeść owoce krajowe, dostępne „tu i teraz”, bowiem są dojrzałe, świeże, krótko przechowywane. Witaminy i minerały są bardzo dobrze przyswajane. Jednak zimą, kiedy w Polsce nie ma świeżych, rodzimych owoców, warto sięgać po te, które są przywożone z ciepłych krajów. Nie ma też żadnego powodu, żeby od czasu do czasu nie sięgnąć po owoce przetworzone np. suszone lub z puszki. Z pewnością jednak warto wybierać te, które zawierają jak najmniejszą ilość konserwantów.

5. Owoce to dobry pomysł na lekką kolację

Owocowa kolacja z pewnością jest pyszna, ale niekoniecznie zdrowa i dietetyczna. Niektóre owoce mają tak wysoki indeks glikemiczny, a po ich zjedzeniu może dojść do wahań glukozy we krwi. W rezultacie po ich spożyciu szybko powraca uczucie głodu. Zjedzenie ich wieczorem może sprawić, że zanim pójdziesz spać, będziesz podjadać różnego typu niezdrowe przekąski (np. czipsy, orzeszki czy ciasteczka) lub obudzisz się w nocy i pobiegniesz do lodówki.

6. Zjedzenie jabłka zwalnia z mycia zębów

To jeden z bardziej szkodliwych mitów. Zawsze trzeba dbać o higienę jamy ustnej – także po zjedzeniu owoców (w tym jabłek). Szczególnie pamiętaj o niej, po spożyciu suszonych owoców. Mogą przyklejać się do zębów i tworzą  idealne miejsce do rozwoju bakterii. Warto jednak dodać, że stomatolodzy zalecają, by po zjedzeniu owoców lub po wypiciu soku, z umyciem zębów poczekać 30-40 min. Kwasy zawarte w owocach chwilowo rozmiękczają szkliwo, które szczoteczka może porysować. Bezpośrednio po zjedzeniu owoców możesz przepłukać usta wodą.

7. Owoce należy jeść tylko po posiłku

Jeśli owoce łączymy z dużym posiłkiem np. z obiadem, z punktu widzenia odpowiedzi glikemicznej nie ma znaczenia, czy zjemy je przed nim, czy po nim. Pokarm bowiem i tak wymiesza się w żołądku i odpowiedź ta będzie dotyczyła całego posiłku, a nie samych owoców. Jednak w kontekście diety odchudzającej warto jeść owoce po głównym posiłku, bo wiele osób po obiedzie odczuwa silną potrzebę deseru. Słodkie owoce lub desery owocowe mogą w dużej mierze ją zaspokoić, a nie dostarczają tyle kalorii, co np. kawałek ciasta czy pączek.