Przykazania odchudzania

Jeżeli podjąłeś już decyzję, że chcesz zrzucić parę kilo to z pewnością użyteczne będzie parę zasad, według których należy to robić. Nie są to rygorystyczne przykazania, jak mógłby sugerować tytuł, lecz są to porady, które będą ciągle aktualne.
/ 08.06.2007 22:31

Jeżeli podjąłeś już decyzję, że chcesz zrzucić parę kilo to z pewnością użyteczne będzie parę zasad, według których należy to robić. Nie są to rygorystyczne przykazania, jak mógłby sugerować tytuł, lecz są to porady, które będą ciągle aktualne.

Tym razem nie całkiem o odchudzaniu ale o zdrowym odżywianiu, moja propozycja to żywienie zrównoważone zgodne z regułą równowagi pięciu elementów.

"Żywienie zrównoważone

Pożywienie powinno być lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem. (Hipokrates)

Zasadą działania pokarmów zrównoważonych jest wzmacnianie i ochrona wszystkich narządów. Przy potrawach niezrównoważonych, gdy brakuje pewnych smaków, występuje zjawisko nadmiaru lub niedoboru w poszczególnych narządach, co daje konkretne objawy chorobowe.
Każdy ze smaków ma naturę jin lub jang i należy je tak zestawiać, aby otrzymane pożywienie odpowiadało potrzebom naszego organizmu w danym momencie. W naszym klimacie przeważa potrzeba potraw ciepłych i rozgrzewających przez cały rok. Obecność przez długi czas w pożywieniu przewagi jakiegoś smaku (pożywienie niezrównoważone), np. słodyczy, powoduje rozregulowanie pracy żołądka, śledziony i trzustki, zaburzenia przemiany materii, obniżenie odporności na choroby, osłabienie pracy nerek i gruczołów wydzielania wewnętrznego. Przy nadmiarze smaku kwaśnego wystąpi zniszczenie wątroby, osłabienie śledziony, trzustki i nerek.
Niszczenie naszego organizmu przez niewłaściwe pożywienie jest procesem długotrwałym, skrytym, a objawy występują wówczas, gdy choroba jest już zaawansowana. W swoim czasie organizm zawsze daje nam znać o traceniu równowagi, ale sygnały najczęściej ignorujemy albo nie potrafimy ich odczytać, a już na pewno nie kojarzymy ich z błędami w żywieniu. Decydując się na odżywianie zrównoważone automatycznie uwrażliwiamy naszą świadomość na znaki, które daje nam ciało i otoczenie. Zrównoważony, wrażliwy organizm potrafi dokonywać właściwych wyborów. Dotyczy to wszystkich sfer życia.
Podstawową zasadą przyrządzania potraw zrównoważonych jest wykorzystanie w nich smaku produktów, reguły Pięciu Przemian oraz prawa jin - jang.
Aby to było możliwe, musimy nauczyć się smaków produktów i zgodnie z kolejnością Pięciu Przemian zastawiać je w konkretną potrawę.
W praktyce polega to na ściśle określonej kolejności dodawania produktów (smaków), z których ma powstać potrawa. W przypadku potraw gotowanych i duszonych produkty o różnych smakach wrzucamy do garnka w odstępach około 1 minuty. Produkty w jednym smaku możemy wrzucić jednocześnie. Jeśli mamy doprawić potrawę, nie możemy przy tym zakłócić reguły Pięciu Przemian, a więc brakujące ogniwa wypełnić po prostu szczyptą potrzebnych smaków. Przykład: ugotowana zupa wymaga dodatkowego przyprawienia pieprzem i solą, a dodawanie produktów zakończyliśmy na zieleninie (smak kwaśny). Należy więc dodać odrobinę wrzątku lub tymianku (smak gorzki) i dopiero wówczas sypiemy odpowiednią ilość pieprzu (smak ostry) i soli (smak słony).
Nie jest ważne, od jakiego smaku rozpoczynamy gotowanie, ale najczęściej jest to smak gorzki (wrząca woda), zarówno przy zupach, jak i potrawach duszonych lub smak słodki w przypadku mięs (tłuszcz). O działaniu potrawy decyduje smak zamykający i kończący. Jeśli zupę zakończymy pieprzem, skierujemy jej naturę do elementu Metalu (płuca i jelito grube). Zupa zakończona zieleniną skieruje swoją energię i naturę do elementu Drzewa (wątroba). Te reguły dotyczą potraw wyważonych smakowo, które dają wzmocnienie i siłę nie tylko elementowi, do którego skierowaliśmy ostatni składnik, lecz odżywiają cały organizm.
W przypadku potraw w których zdecydowanie dominuje jeden smak, pomimo zabiegów równoważących nie zdołamy zniwelować jego natury, ale dzięki nim potrawa będzie strawna i lepiej przyswajalna. Nie usuniemy natury ochładzającej takich produktów jak kiszona kapusta, zupa ogórkowa, szczawiowa, pomidorowa, słodkie wypieki, makarony i sery. Możemy jedynie przez odpowiednią obróbkę i dodatki złagodzić ich negatywne działanie na nasz organizm."

Powyższy tekst jest bezpośrednim cytatem z książki:
"FILOZOFIA ZDROWIA kwaśne, surowe, zimne..." Pani Anny Ciesielskiej



Dietykon [kazik.m]
www.dietykon.w.pl