Wybierając mniejsze owoce, można być pewnym, że ich skład jakościowy niczym nie odbiega od produktów „przerośniętych”.

Poradnik zakupowy: wybieramy owoce i warzywa

Świeże warzywa i owoce są źródłem wielu niezbędnych dla organizmu składników odżywczych, a także podstawowym składnikiem diet niskokalorycznych. Źle dobrane i nieodpowiednio przyrządzone warzywa i owoce tracą swoje wartości, a nieraz mogą być nawet szkodliwe.
/ 03.02.2011 15:12
Wybierając mniejsze owoce, można być pewnym, że ich skład jakościowy niczym nie odbiega od produktów „przerośniętych”.

Pomimo tego, że owoce i warzywa są najlepszym źródłem witamin i mikroelementów, oraz błonnika w diecie, stwierdzenie to nie odzwierciedla składu produktów przetworzonych (suszonych, kandyzowanych i w puszkach) i mrożonych. Procesy przetworzenia produktów do celów przechowywania, częściowo niszczą nietrwałe witaminy i mikroelementy. Rozmiar warzyw i owoców świadczy często o metodach, jakim były poddane podczas hodowli. Bardzo duże rozmiary warzyw (np. korzeniowych – marchwi), mogą być przyczyną przenawożenia, nadmiaru nawozów azotowych w glebie. Szczególnie ostrożnie należy wybierać warzywa dla małych dzieci, ponieważ nadmiar azotanów w produkcie jest dla nich niebezpieczny. Wybierając mniejsze warzywa i owoce, można być pewnym, że ich skład jakościowy niczym nie odbiega od produktów „przerośniętych”.

Polecamy: Wybieramy produkty białkowe

Soki warzywne i owocowe pozbawione są błonnika pokarmowego i wielu nietrwałych witamin i składników mineralnych. Najlepszym wyborem soków warzywnych są świeżo przyrządzone, przed ich spożyciem. W ten sposób można być pewnym, że nie zawierają substancji konserwujących, nie są dosładzane, rozcieńczane i dosalane.

Gotowe sałatki i surówki też nie są najlepszym rozwiązaniem w trakcie stosowania diety ograniczającej ogólną kaloryczność posiłków. Jeśli jednak konieczne jest wybranie gotowej surówki lub sałatki, należy pamiętać, aby nie zawierała dodatków w postaci majonezu, śmietany i oleju.

Suszone i kandyzowane owoce nie są produktami dietetycznymi. W procesie ich produkcji dodawany cukier zwiększa ich kaloryczność.

Zobacz także: Jak kupować produkty żywnościowe?

Źródło: Anika Ragiel, "Schudnij skutecznie i bezpiecznie. Schudnij zdrowo!", Wydawnictwo Printex