POLECAMY

Pływanie

Pływanie to świetny sposób na indywidualny trening. Uruchamiane są i pracują wszystkie mięśnie w organizmie. Taki trening wpływa na poprawę ogólnej kondycji i wydolności, a także wspomaga kształtowanie sylwetki. Oprócz tego pływanie jest atutem, gdyż umiejętność ta może w przyszłości uratować czyjeś życie.

Pływanie to świetny sposób na indywidualny trening. Uruchamiane są i pracują wszystkie mięśnie w organizmie. Taki trening wpływa na poprawę ogólnej kondycji i wydolności, a także wspomaga kształtowanie sylwetki. Oprócz tego pływanie jest atutem, gdyż umiejętność ta może w przyszłości uratować czyjeś życie.

Co nam daje pływanie?

Każdy rodzaj aktywności ruchowej inaczej oddziałuje na organizm człowieka. Podobnie jest z pływaniem. Wzmacniane są prawie wszystkie mięśnie, „ćwiczy się” serce i usprawnia oddychanie (trening mięśni oddechowych pod naporem wody na klatkę piersiową). Znacznej poprawie ulega nasza wydolność, tolerancja wysiłku, ogólna odporność organizmu, jak również polepsza się nastrój (stymulacja wydzielania endorfin). Minimalizują się napięcia i negatywne skutki stresu.
Środowisko wodne ma w tym także swój udział. Jeżeli woda w basenie/akwenie jest chłodniejsza, wówczas hartujemy swoją odporność. Dzięki przyjemnym uderzeniom fal powstałych na skutek ruchów, dochodzi do poprawy krążenia w skórze i mięśniach, poprzez wodny „masaż”. Gdy woda jest cieplejsza, wtedy nas rozluźnia, odpręża i powoduje przekrwienie tkanek powierzchownych ciała. W wodzie mniej odczuwamy zmęczenie. Czujemy się lżej i prościej nam wykonać pewne ruchy, które normalnie sprawiają trudność.

Czy pływając można wyleczyć choroby?

W pewnych jednostkach chorobowych, pływanie może okazać się lekarstwem. Musi więc być zlecone przez lekarza, odpowiednio „dawkowane” i wykonywane pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty, w basenie rehabilitacyjnym.
Pływanie warto rozważyć w dolegliwościach bólowych kręgosłupa, przebiegających z napięciem mięśni przykręgosłupowych oraz w celu korygowania wad postawy i skoliozy. Dobiera się wtedy właściwy styl pływacki i zwraca uwagę na wykonywanie pewnych ruchów po jednej stronie ciała, a unikanie ich po drugiej oraz ich prawidłowość.
Ponadto pływanie może stanowić profilaktykę wielu chorób, zwłaszcza narządów układu ruchu. Zaliczamy do nich m.in. bóle kręgosłupa, przykurcze mięśni, problemy ze stawami i osteoporozę. Aktywność w wodzie zapobiega też nadwadze, otyłości, cukrzycy, chorobom serca i zmniejsza podatność na infekcje.

W jaki sposób przygotować się do treningów w wodzie?

Przed pływaniem należy wykonać rozgrzewkę całego ciała, a nie bezmyślnie rzucać się w wodę, której temperatura częstokroć jest niższa, od temperatury naszego ciała. Na początek rozgrzewamy wszystkie większe stawy i grupy mięśniowe. Możemy wykonać kilka prostych ćwiczeń, takich jak trucht lub marsz w miejscu, krążenia biodrami, ramionami, łokciami, kolanami, przysiady itp. Później stopniowo przyzwyczajmy organizm do wody, biorąc natrysk i powoli się w niej zanurzamy.

Jakie są najpopularniejsze techniki pływackie?

Każdy wybiera dla siebie wygodniejszy styl i taki praktykuje. Pływamy na grzbiecie lub przednią stroną ciała, a najczęściej jest to:

  • „żabka” - najpopularniejszy styl pływacki, polegający mniej więcej na naśladowaniu ruchów żaby, czyli jednoczesnych i równomiernych ruchach kończyn górnych i dolnych
  • kraul – trochę trudniejszy styl, w którym można pływać zarówno na grzbiecie, jak i na przodzie; charakterystyczne jest wykonywanie naprzemiennych ruchów kończyn
  • „motylek” - styl trudny do nauczenia, ale wprawiający w podziw obserwatorów; polega na wykonywaniu jednoczesnych unoszeń kończyn górnych nad powierzchnię wody oraz ruchów „falowania” tułowiem i kończynami dolnymi

W jaki sposób urozmaicić sobie pływanie?

Urozmaicenie to oczywiście następuje przez dołączenie innych aktywności do monotonnego pływania.
Przykładowo przepłynięcie określonego dystansu przeplatamy ćwiczeniami gimnastycznymi w wodzie, także z zastosowaniem sprzętu wypornościowego.
Jeżeli mamy towarzysza, wtedy warto do ćwiczeń wykorzystywać piłkę, wzajemnie ją odbijając lub podając sobie.
Dobrym pomysłem jest także wykonywanie ćwiczeń aerobowych po pokonaniu niedługiego dystansu. Czasem udaje nam się trenować pływanie w miejscach gdzie znajdują się podwodne stepery lub rowerki do spinningu, które też wykorzystajmy!

Godzina pływania pozwala spalić od 180 do 700 kalorii, w zależności od stylu, masy ciała i intensywności treningu. Najmniej kalorii spalają osoby o niższej wadze oraz ci, którzy pływają „rekreacyjnie”. Mniejszą ilość palimy pływając na plecach lub żabką.
 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/7 lat temu
Należę do osób, które niestety pływać nie umieją, ale zawsze lubiłam chodzić nad jezioro ze znajomymi czy oglądać sporty pływackie. Jednak ostatnio trafiłam na artykuł na naturalno.pl skąd dowiedziałam się o istotnym i zdecydowanie korzystnym oddziaływaniu pływania na nasz organizm. I to właśnie spowodowało, że zapisałam się na naukę pływania. Wpływ na zdrowie, ale także na samopoczucie, chociażby przez minimalizację napięcia i stresu sprawiają, że muszę spróbować :) Trzymajcie kciuki!
/8 lat temu
Pływanie jest naprawde jedna z lepszych aktywności,jednak trzeba jeszcze powiedzieć ze fajniejsza metoda jest tez aqua aerobik.Sama chodze na taki www.aqua-aerobik.pl juz od 3 miesiecy i tak sie uzalezniłam od cwiczen ze chyba na stacjonarny fitness bym tego nie zamieniła.
/7 lat temu
Zgadzam sie w 100%.Gimnastyka wodna rzeczywiscie jest rewelacyjnym sposobem i na problemy z kregosłupem,jak równiez po prostu na problemy z figurą,cellulitem czy nadmiarem tkanki tłuszczowej.Ja chodze na takie zajęcia na Oławska.Mam świetna Panią instruktor i poki co nie zamierzam zmieniac tych zajęc na inne.
POKAŻ KOMENTARZE (2)