Najistotniejsza rolę w rozwoju cukrzycy typu 2 odgrywa otyłość

Odchudzanie czas zacząć

Zrzucanie zbędnych kilogramów nie należy do czynności „łatwych, lekkich i przyjemnych”. Ale kto powiedział, że będzie łatwo? Odpowiedz sobie na kilka pytań: kiedy i jak długo? Z jaką dietą? Jakie masz cele?
/ 29.10.2010 13:44
Najistotniejsza rolę w rozwoju cukrzycy typu 2 odgrywa otyłość

Walka z nadwagą wymaga wielu wyrzeczeń, silnej woli i samozaparcia. Ważny jest także wybór odpowiedniej diety, aby zmniejszając ilość dostarczanego pożywienia, nie spowodować niedoborów składników odżywczych w organizmie. Jak się odchudzać, aby proces ten był najbardziej efektywny?

Kiedy?

Kiedy próbujemy zrzucić zbędne kilogramy, musimy ograniczyć ilość przyjmowanych pokarmów. Wiąże się to początkowo z gorszym samopoczuciem, stresem, napięciem. Aby odchudzanie było od początku efektywne i nie wiązało się z utratą kreatywności, najlepiej wybrać okres, w którym nie rozpoczynamy ważnych projektów w pracy, lub nie podchodzimy do ważnych egzaminów. Dodatkowy stres i zwiększone zapotrzebowanie na energię w trakcie intensywnego wysiłku umysłowego, nie będzie naszym sprzymierzeńcem w walce z otyłością.

Jak?

Wagę najlepiej redukować stopniowo, ok. 1-2 kg/tyg. Odchudzanie wymaga czasu i pracy.

W początkowych dniach diety tracimy głównie wodę i glikogen z mięśni. Dopiero potem będzie spalał się tłuszcz. Z tłuszczem znikają też inne tkanki (np. mięśnie). Dlatego też dobrze jest stosować dietę, która pozwoli na większą utratę tłuszczu niż innych tkanek.

Gwałtowne głodówki są niekorzystne, gdyż wtedy tracimy więcej innych tkanek, głównie poprzez spalanie białek przy nieobecności tłuszczów. Ponadto po zaprzestaniu głodówki organizm próbuje uzupełnić niedobory, co skutkuje wzrostem masy do wartości wyższych, niż przed odchudzaniem (tzw. efekt jo-jo). 

Zmiana diety nie musi oznaczać ograniczenia ilości przyjmowanych pokarmów, ale ważna może być ich zamiana na produkty zdrowsze i mniej kaloryczne. Produkty bogate w tłuszcze nasycone (np. masło, tłuszcz pochodzenia zwierzęcego) i glukozę staramy się zamienić na te o mniejszej zawartości tłuszczów, jednocześnie zastępując je tłuszczami nienasyconymi (głównie produkty o ciekłej konsystencji, np. olej roślinny, rzepakowy, tran). Ważne, aby posiłki dietetyczne również były smaczne, a jedzenie ich sprawiało przyjemność, co pozwoli nam łagodniej przejść przez ten okres.

Czytaj też: Tłuszcz - czy zawsze znaczy "wróg"?

Jak długo?

Na koniec wspomnieć należy o jeszcze jednej ważnej sprawie. W odchudzaniu należy zachować umiar. Nadmierne, patologiczne odchudzanie kojarzy się głównie z kobietami, jednak mężczyźni również są zagrożeni anoreksją. Światełko ostrzegawcze powinno zapalić się w przypadku, gdy mimo niejedzenia nie czujemy głodu, a nadal wydaje nam się że jeszcze wiele kilogramów do zrzucenia pozostało. Wykonujemy coraz więcej ćwiczeń fizycznych, a posiłki częściej jadamy w samotności, coraz bardziej ograniczając ich ilość. W takich wypadkach musimy się zastanowić, czy nie jest to już stan anoreksji, która wymaga specjalistycznego leczenia.

Polecamy: Jak rozpoznać anoreksję?