Oczyszczanie organizmu zimą – za i przeciw

Zazwyczaj na detoks decydujemy się wiosną lub latem. Czy jego przeprowadzenie zimą jest niedozwolone? Niekoniecznie, ale z pewnością nieco trudniejsze. Jak powinniśmy ułożyć menu? Czy powinniśmy z niego wykluczyć wzmacniające odporność jogurty?
/ 08.11.2012 15:49
Oczyszczanie organizmu zimą – za i przeciw

Zima jest jedną z najtrudniejszych pór roku dla organizmu, bowiem to w jej trakcie częściej popadamy w zły nastrój, depresję, jak również przybieramy na wadze. Tycie w tym okresie  jest naturalnym procesem. Organizm odkłada zapasy tłuszczu, by zabezpieczyć się przed chłodem, mrozem. Dostarczana wraz z pożywieniem energia jest częściowo wykorzystywana do utrzymania stałej temperatury ciała. O tej porze roku zazwyczaj mamy ochotę na bardziej kaloryczne i tłustsze dania, mimo że zapotrzebowanie kaloryczne jest podobne do tego w okresie lata. Dlaczego więc, gdy temperatura spada poniżej zera mamy ochotę na niekoniecznie zdrowe jedzenie? Jest to związane ze wspomnianym już naturalnym odruchem naszego organizmu.

Zimą nie powinniśmy zapominać o podstawowych zasadach odżywiania:

  • regularne pory posiłków,
  • jedzeniu dużej ilości warzyw i owoców,
  • zrezygnowaniu z dań smażonych na rzecz pieczonych, duszonych
  • jedzeniu jogurtów naturalnych, które zawierają korzystne dla organizmu bakterie; dzięki temu zwiększymy jego odporność
  • Jedzeniu owoców bogatych w witaminę C
  • Używaniu przypraw o właściwościach rozgrzewających, jak chociażby imbir, kardamon, goździki,
  • Dodawaj do potraw jak najwięcej czosnku i cebuli, które mają właściwości bakteriobójcze.

Głodówka zimą czy wiosną?

Oczyszczanie organizmu zazwyczaj wykonuje się wiosną lub latem, kiedy mamy dostęp do przeróżnych młodych, sezonowych warzyw. W tym okresie sięgamy raczej po lekkie dania, sałatki, zupy. Mamy także większą ochotę na regularne uprawianie sportu, co jest niezbędne przy oczyszczaniu organizmu. Detoks jest znacznie łatwiejszy do przeprowadzenia w okresie wiosny/lata nie tylko ze względu na zmniejszony apetyt z powodu wysokich temperatur. Kolejnym aspektem jest też nasze samopoczucie. W przypadku każdej zmiany diety zakładającej zmniejszenie kaloryczności posiłków można mówić o wahaniach nastroju. Detoks ma opierać się na przyjmowaniu płynów, zatem możemy spodziewać się napadów wilczego głodu. Oczyszczaniu organizmu może towarzyszyć pogorszenie nastroju, irytacja. Zmagamy się z tym także zimą, dlatego też wykonywanie oczyszczania w tym okresie jest trudniejsze. Poza tym powinniśmy skupić się na usprawnianiu krążenia, wzmacnianiu odporności, którą może osłabić przeprowadzany detoks.

Pij na zdrowie

Menu przy oczyszczaniu organizmu powinno składać się z dużej ilości płynów, w tym świeżo wyciskanych soków warzywnych oraz owocowych. Poza tym warto zaopatrzyć się w ziołowe herbatki i robić napary. Polecamy zwłaszcza:

  • ziele skrzypu – działa moczopędnie i odtruwająco; zawiera potas, krzem, kwasy organiczne
  • korzeń mniszka – poprawia funkcjonowanie wątroby, nerek;
  • kwiat wrzosu – działanie jak w przypadku skrzypu;
  • ziele dziurawca – stymuluje pracę wątroby.

Jeśli zdecydujemy się na detoks zimą – pijmy codziennie rano przed jedzeniem szklankę przegotowanej wody z sokiem z cytryny, co wspomaga usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu, a także podkręca metabolizm. Poza tym koniecznie pij sok z brzozy, ale tylko ten w 100% naturalny, bowiem stymuluje pracę nerek i, co szczególnie istotne zimą, wzmacnia odporność. Postaraj się wypijać 2-3 szklanki dziennie.

Jak ułożyć menu oczyszczające?

Jeśli zdecydujesz się przeprowadzić detoks zimą, pamiętaj, aby być zdyscyplinowanym i pilnować pór posiłków oraz przyjmowania płynów. Do dań dodawaj rozgrzewających przypraw, w tym imbiru, kardamonu. Decydując się na nabiał – sięgaj po jogurty naturalne, które pomogą wzmocnić odporność. Codziennie pij soki warzywne i z cytrusów, które dostarczą odpowiednich witamin.

W trakcie detoksu możesz spożywać zupy. Dodawaj do nich kiełki słonecznika, soczewicy, rzodkiewki lub lucerny. Nie powinno ich zabraknąć w zimowym menu, gdyż zwiększają odporność organizmu. Ponadto zawierają one znacznie więcej cennych substancji i witamin. W przypadku kiełków roślin strączkowych zawartość witaminy C może być nawet sześciokrotnie większa niż w dojrzałym warzywie.

Wspomaganie w oczyszczaniu

By można było skutecznie przeprowadzić detoks nie wolno zapominać o aktywności fizycznej. Szczególnie zimą ćwicz, pobudzaj krążenie. Postaw na ruch na świeżym powietrzu. Ubierz się ciepło i wyjdź na spacer, jogging. Odpowiednio dotlenisz organizm. Relaks, sport i prawidłowe oddychanie są bardzo istotne w procesie oczyszczania. Ponadto codziennie poświęć więcej czasu na kąpiel – wykonuj naprzemiennie ciepłe i zimne natryski. Dodaj do tego masaże szorstką rękawicą. Wykorzystuj olejki. Pamiętaj też o lewatywie – specjaliści zalecają jej wykonywanie, by usprawnić usuwanie złogów z organizmu.

Zobacz także: Jak skutecznie oczyścić organizm?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/25.09.2015 10:33
Dla mnie najlepszy i niezastąpiony jest Double Detox! Moja mama podczas jego stosowania schudła 6 kg bez diety i ćwiczeń, a mi znacznie pomaga w trawieniu. Znacznie częściej chodzę do toalety i nie mam problemów z wzdęciami :)
/27.03.2015 12:34
Wielu z nas właśnie wiosną zaczyna narzekać na zmęczenie, bóle głowy i szarą cerę. Przyczyną tego stanu są toksyny, które nagromadziły się przez okres zimowy w naszym organizmie. Doświadczyłam tego stanu i to był koszmar. Gdyby nie błonnik witalny pewnie bym dalej tkwiła w tym stanie. To on pomógł mi oczyścić organizm toksyn i odzyskać zdrowie.
/06.10.2013 11:57
Tabletki na oczyszczanie organizmu z toksyn - http://goo.gl/F8DajZ Złożyłem zamówienie i dostałem je na czas, a tabletki działają świetnie.
POKAŻ KOMENTARZE (2)