Obalamy 4 mity na temat jedzenia słodyczy!

Jesteś na diecie lub masz cukrzycę? Nie musisz rezygnować ze słodyczy. Wszystko zależy od tego, jakie słodkości wybierzesz i co będą miały w składzie. Poznaj 4 popularne mity na temat słodyczy!
/ 22.12.2016 14:12

słodycze

fot. Fotolia

Potrzeba odczuwania słodkiego smaku jest naturalna dla każdego z nas. Nic więc dziwnego, że słodycze tak bardzo nas kuszą i że tak trudno jest nam z nich zrezygnować. Paradoksalnie, im bardziej odmawiamy sobie słodkich pokarmów, tym większy mamy na nie apetyt.

Czy jednak konieczna jest rezygnacja ze wszystkiego, co słodkie? Postanowiliśmy zmierzyć się z najpopularniejszymi obiegowymi mitami na temat słodyczy.

Mit 1. Będąc na diecie, należy całkowicie zrezygnować ze słodyczy

Wydawałoby się, że największym wrogiem szczupłej sylwetki są słodycze. Rzeczywiście może tak być, o ile trudno nam zachować umiar.

Raz na jakiś czas możemy sobie pozwolić na kilka kostek gorzkiej czekolady czy kawałek domowego ciasta, do którego, dla poprawienia walorów smakowych zamiast cukru użyliśmy substancji słodzącej (np. ksylitolu czy stewii).

Już podczas zakupu słodyczy warto przeanalizować składy dostępnych produktów, by dokonać właściwego wyboru. Dzięki temu mamy gwarancję, że w naszym koszyku z zakupami są tylko wyselekcjonowane produkty, na których konsumpcję możemy sobie pozwolić bez wyrzutów sumienia.

Mit 2. Osoby chore na cukrzycę nie powinny w ogóle jeść słodyczy

Zarówno osoby zdrowe, jak i te chore na cukrzycę, nie powinny stawiać sobie tak restrykcyjnych zakazów, bo ich efekt będzie odwrotny od zamierzonego.

Diabetycy mogą bez obaw sięgać po takie słodycze, w których cukier jest zastąpiony niskokalorycznymi substancjami słodzącymi. Nie wpływają one na poposiłkowe stężenie glukozy we krwi, dlatego sprawdzą się jako substytut cukru u cukrzyków.

Dodatkowo bezpieczeństwo ich stosowania, w ramach dopuszczalnego dziennego spożycia, zostało potwierdzone przez Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne.

Zobacz też: Bilans energetyczny – jak wpływa na masę ciała?

Mit 3. Nieważne, jakie słodycze wybieramy. Wszystkie szkodzą tak samo

Słodycze mogą mieć zgubny wpływ na stan naszego zdrowia, o ile sięgamy po nie zbyt często, na przykład w celu poprawienia nastroju. Jest jednak grupa słodyczy, która, w rozsądnych ilościach, nie tylko nie szkodzi, ale nawet pomaga.

Mowa o produktach zawierających w swoim składzie słodziki. Niskokaloryczne substancje słodzące nie ulegają fermentacji i nie przyczyniają się do próchnicy zębów. Słodziki poprawiają smak środków higieny jamy ustnej, na przykład past do zębów, dzięki czemu mogą nawet zachęcać do ich regularnego stosowania.

Mit 4. Jeśli dbamy o linię, nie powinniśmy pić słodkich napojów gazowanych

Nawodnienie organizmu jest ważne nie tylko wtedy, kiedy pragniemy pozbyć się zbędnych kilogramów. W związku z tym, że poziom płynów w organizmie możemy uzupełnić za pomocą różnorodnych napojów, sięgajmy po takie, które najbardziej nam smakują (również te gazowane).

Smak napojów jest głównym czynnikiem, który decyduje o tym, że chętniej sięgamy po napoje bezalkoholowe, herbatę lub mleko niż czystą wodę*. Jeśli dbamy o linię, sięgajmy po te o obniżonej zawartości kalorycznej. Ugaszą nasze pragnienie i dostarczą przyjemnych doznań smakowych, nie powodując wyrzutów sumienia.

*Więcej informacji na temat prawidłowego nawodnienia organizmu: www.europeanhydrationinsitute.org.

Zobacz też: Dietetyczne przekąski - jakie przekąski wybrać na diecie?

Źródło: materiały prasowe On Board/mn