Kolejna dieta i znowu nic nie chudniesz? Przyczyną może być... insulinooporność!

Insulinooporność to stan, który mocno hamuje spalanie tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że choćbyś „jadła jak wróbelek” nie schudniesz. Zobacz, jak najprościej stwierdzić, czy masz insulinooporność. Jakie objawy powinny cię niepokoić, które badania wykonać?
Niezadowolona kobieta rozważająca zjedzenie pączka. fot. Fotolia

Spis treści:

Co to jest insulinooporność?

Inslunooporność (przez niektórych błędnie nazywana insulinoodpornością) to stan, w którym komórki twojego ciała mają obniżoną wrażliwość na działanie insuliny. Insulina zaś to hormon, którego podstawowym (i jednym z wielu) zadaniem jest „upakowywanie” cukru (glukozy) z krwi do komórek, tak, by mógł być wykorzystany w trakcie codziennych czynności, czy aktywności fizycznej.

Insulinooporność a odchudzanie

Kiedy cierpisz na insulinooporność w twojej krwi zarówno stężenie glukozy jak i insuliny jest przez cały czas podwyższone. To zaś jest sygnałem dla ciała: cukru mam pod dostatkiem, nie spalaj tkanki tłuszczowej, magazynuj tkankę tłuszczową. Im większa insulinooporność tym większe skłonności do tycia, a sama otyłość, szczególnie brzuszna mocno nasila to zjawisko fizjologiczne. Błędne koło!

Objawy insulinooporności

Insulinopornośc często przebiega niezauważona lub jej objawy są na tyle niespecyficzne, że mylisz je ze zwykłym zmęczeniem. Osoby cierpiące na insulinooporność są senne, mają trudności z koncentracją, uskarżają się na nagłe ataki głodu i suchą skórę.

Badania na insulinooporność

Oblicz współczynnik HOMA-IR

Najprostszą metodą sprawdzenia, czy insulinoopornośc to twój problem jest obliczenie tzw. wskaźnika HOMA-IR, który określa wzajemny stosunek stężenia glukozy i insuliny na czczo. Ze względu na oporność komórek na insulinę rano, po śnie, stężenie glukozy we krwi pozostaje wysokie, choć powinno być znacząco obniżone ze względu na przerwę od ostatniego posiłku. Wysoki poziom glukozy zaś stymuluje dodatkowo wydzielanie insuliny, dlatego stężenie hormonu jest również podwyższone.

Najpierw udaj się do lekarza po skierowanie na glukozę i insulinę na czczo – są to proste badania z krwi, a potem samodzielnie lub wspólnie z lekarzem wylicz HOMA-IR.

HOMA-IR wylicza się z wzoru:

HOMA-IR = insulinemia na czczo (mU/ml) x glikemia na czczo (mmol/l) / 22,5

Poważną insulinoopornośc stwierdza się przy HOMA IR wyższym niż 2,5, ale niektórzy autorzy podkreślają, że początki insulinooporności można stwierdzać już przy wartościach powyżej 1.

Krzywa glukozowo-cukrowa

Badania na insulinooporność warto uzupełnić także o krzywą cukrową, zwaną też krzywą glukozowo-insulinową. W języku lekarskim badanie to nazywa się OGTT - test obciążenia glukozą (75 g). OGTT polega na oznaczeniu:

  • glukozy i insuliny na czczo,
  • glukozy i insuliny po 1 h od obciążenia glukozą,
  • glukozy i insuliny po 2 h od obciążenia glukozą.

Dieta przy insulinooporności

Stwierdzenie insulinooporność wymaga zastosowania diety o niskim ładunku glikemicznym/indeksie glikemicznym, indywidualnie dopasowanej do danej osoby. Czasem konieczne jest także wdrożenie leczenia farmakologicznego.

Zobacz także:
Insulinooporność rozwija się „po cichu”. 16 objawów insulinooporności, których nie możesz przegapić
Krzywa cukrowa – badanie, które pozwala zdiagnozować cukrzycę
Masz insulinooporność? Poznaj 3 filary skutecznego leczenia




 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/6 miesięcy temu
ja już od 3 lat walczę z insulinoopornością i PCO. schudłam 15 kg, odstawiłam metforminę i teraz staramy się o dziecko!
/rok temu
A jeśli ktoś ma problem z odchudzaniem, może spróbować takiego rozwiązania: zbijamywage.pl/przydatne-przy-odchudzaniu/green-barley-plus-najnowsze-rozwiazanie-na-odchudzanie
/rok temu
Reaguję na tę reklamę poniżej jedynie dlatego, że ktoś może w to uwierzyć. Stosowanie koktajli przy insulinooporności w większosci przypadków tylko pogłębi problem. Nie dajcie się temu nabrać. Najlepiej zasięgnąć porady lekarza!