Monodiety owocowe - także zimą

Dieta owocowa kojarzy nam się z oczyszczaniem w okresie wakacyjnym. Jednakże dietę owocową możemy zastosować również zimą, w tym okresie mamy do dyspozycji takie owoce jak pomarańcze czy winogrona.
/ 06.02.2013 11:27

Monodieta owocowa

Owocowo mi, czyli dieta owocowa

Dieta owocowa, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na jedzeniu owoców. Może się opierać tylko na jednym rodzaju (np. monodieta jabłkowa). Pozostałe produkty wykluczamy. Oczywiście nie musimy spożywać tylko surowych owoców, ale dietę możemy urozmaicać także w te pieczone lub gotowane, ale bez dodatku cukru czy śmietany. Unikamy również owoców suszonych, zaś całą kurację przeprowadzamy maksymalnie 3 dni.

Zobacz także: Owoce najmniej kaloryczne

Owoce zimowe, czyli jakie?

Zwróć uwagę na tzw. zimowe owoce, czyli pomarańcze, mandarynki, winogrona, ananasy i granaty. Wszystkie te owoce swoją dojrzałość osiągają zimą i to właśnie w tym okresie są najlepsze. Mają bogaty bukiet smakowo-zapachowy, orzeźwiają organizm i urozmaicają dietę.

Pomarańcza, a może granat?

Pomarańcze są świetnym źródłem witaminy C, B1, B5 oraz kwasu foliowego i beta-karotenu. Możemy znaleźć także błonnik i składniki mineralne takie jak wapń, potas, magnez i miedź. Właśnie dzięki tym składnikom pomarańcze poprawiają odporność organizmu, spowalniają starzenie, chronią przed nowotworami i stanami zapalnymi, a także wspomagają działanie układu pokarmowego. Pomarańcze wpływają na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu oraz utrzymują równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.

Winogrona dostarczają  witaminy A oraz z grupy B, a także błonnik. Są też źródłem składników mineralnych takich jak wapń, potas, magnez, chlor, bor, cynk i miedź. Dzięki tym składnikom winogrona łagodzą stres, poprawiają wzrok, wpływają na działanie tarczycy. Zapobiegają miażdżycy i poprawiają pracę jelit. Winogrona mają również działanie odtruwające.

Zobacz także: Gdzie szukać błonnika?

Ananas jest bogaty w witaminę A, C oraz z grupy B. Składniki mineralne, których dostarcza nam ananas to m.in. potas, magnez, wapń, fosfor, sód, żelazo, cynk, miedź, mangan. W ananasie mamy także enzym bromelinę, która wspomaga procesy trawienne i zapobiega hemoroidom.  Owoce te spowalniają procesy starzenia i częściowo wybielają przebarwienia skóry.

Granat zawiera witaminę A, a także żelazo, wapń i potas. W skład tego owocu wchodzi również kwas punikowy, który zwalcza wolne rodniki, a także poprawia kondycję skóry. Owoc ten jest pomocny w walce z wysokim poziomem cholesterolu, a także korzystnie wpływa na działanie układu sercowo-naczyniowego. Powinien też  znaleźć się w diecie każdego mężczyzny ze względu na fakt, że może chronić przed rakiem prostaty, oraz korzystnie wpływać na potencję.

Należy jednak pamiętać o tym, że monodieta owocowa nie dostarczy nam wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników - nie może być więc sposobem na długotrwałe odchudzanie. Stosujmy ją jedynie przez kilka dni, w celu oczyszczenia jelit.