Wprowadzanie glutenu do diety dziecka powinno rozpocząć się między 5 a 6 miesiącem życia, stopniowo jako dodatek do mleka /fot. Fotolia

Mleko? – pij na zdrowie

Coraz częstsze obecnie dyskusje na temat spożycia mleka budzą wiele kontrowersji. Dla kogo mleko? Czy każdy w każdym wieku powinien bez obaw sięgać po ten produkt?
/ 07.05.2010 16:48
Wprowadzanie glutenu do diety dziecka powinno rozpocząć się między 5 a 6 miesiącem życia, stopniowo jako dodatek do mleka /fot. Fotolia

Mleko krowie zawiera wiele cennych składników: białka, tłuszcz, cukier oraz witaminy i składniki mineralne. Szczególnie korzystny dla zdrowia człowieka jest nie tylko jego skład jakościowy, ale też wzajemne proporcje tych składników.

Białka mleka

Mleko krowie jest źródłem lekkostrawnych, wartościowych białek, zawierających aminokwasy egzogenne czyli te niezbędne dla prawidłowego rozwoju człowieka. Litr mleka jest w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie na niezbędne aminokwasy, przy czym produkt ten nie zawiera substancji anty odżywczych, które utrudniałyby wykorzystanie białka (jak to jest w przypadku produktów roślinnych). 

Dobre, ale alergenne

Białka mleka mimo swych ogromnych wartości odżywczych mogą u niektórych osób wywołać alergię. Reakcja alergiczna na mleko krowie objawia się zwykle wysypka, biegunką lub astmą. Zazwyczaj alergia na mleko krowie powstaje w wyniku zbyt wczesnego wprowadzenia mleka krowiego do diety dziecka, którego żywienie powinno opierać się na mleku kobiecym przez co najmniej 6 miesięcy życia. 

Na poprawę nastroju

Regularne spożywanie mleka może poprawić nastrój dzięki obecności w swoim składzie naturalnych substancji opioidowych, które biorą udział w powstawaniu dobrego samopoczucia. 

Tłuszcz mleczny – dobry czy zły?

Tłuszcz mleczny to najłatwiej strawny tłuszcz zwierzęcy, ponieważ występuje w postaci bardzo małych kuleczek. Tłuszcz mleczny w większości składa się z nasyconych kwasów tłuszczowych, czyli tych, które podwyższają poziom cholesterolu we krwi. Zawiera jednak także, choć w mniejszej ilości, nienasycone kwasy tłuszczowe, które działają korzystnie na nasze zdrowie.

Zobacz też: Tłuszcze

Kaloryczność mleka

Głównym składnikiem energetycznym mleka i jego produktów jest tłuszcz. Dlatego im więcej tłuszczu w produkcie tym bardziej on kaloryczny. Szklanka (250ml) mleka tłustego (3,5% tłuszczu) to 160 kcal, szklanka mleka 2% tłuszczu to 128kcal, a taka sama ilość mleka chudego (0,5% tłuszczu) to 98 kcal. W celu profilaktyki otyłości, miażdżycy i innych chorób zaleca się spożywanie mleka do 2% tłuszczu

Słodycz mleka 

Mleko krowie swój lekko słodki smak zawdzięcza zawartości cukru mlecznego – laktozy. Laktoza prócz tego, że jej zawartość powoduje słodki smak mleka, bierze udział także w zwiększeniu przyswajalności wapnia. U niektórych osób po spożyciu mleka mogą wystąpić ból brzucha, wzdęcia czy biegunki. Za te niepożądane objawy odpowiedzialna jest laktoza. Nietolerancja laktozy towarzyszy często tym, którzy spożywają mleko i jego produkty sporadycznie. Na nietolerancję laktozy cierpieć mogą również osoby starsze, u których zostaje zmniejszona produkcja laktazy – enzymu trawiącego cukier mleczny. Gdy jesteś jedną z osób, które po spożyciu mleka reagują biegunką lub wzdęciami przy czym nie masz alergii na mleko krowie, nie rezygnuj całkowicie ze spożycia produktów mlecznych, ale wybierz te o obniżonej zawartości laktozy (jogurty, kefiry, maślanki, mleko bezlaktozowe). 

Dla mocnych kości

Mleko i produkty mleczne zawierają wapń niezbędny do prawidłowej budowy kości. Odpowiednie spożycie tego pierwiastka ma udział w profilaktyce osteoporozy. Oprócz wysokiej zawartości wapnia w mleku i jego produktach ważny jest także fakt, że jest on bardzo łatwo wykorzystywany przez organizm. Świadczy o tym obecność w mleku między innymi laktozy, która zwiększa jego przyswajalność. 

Dla zdrowych zębów

Bioaktywne związki białek mleka mają działanie chroniące przed chorobami zębów. Niektóre z nich buforują kwasy wytwarzane przez bakterie próchnicotwórcze i nasilają demineralizację szkliwa przyczyniając się do hamowania zmian próchniczych zębów. 

Gdy się odchudzasz

Mleko i produkty mleczne są najbogatszym źródłem wapnia w naszej diecie. Wapń tak ważny dla naszych kości aktywnie uczestniczy również w przyspieszaniu odchudzania.

Stwierdzono, że wapń zmniejsza odkładanie się tkanki tłuszczowej oraz zwiększa ubytek masy ciała podczas stosowania diety niskokalorycznej. Dbasz o linię? Nie zapomnij włączyć do swojej diety mleka i jego produktów!

Mleko podnosi odporność organizmu

Białka mleka są najbogatszym źródłem peptydów o aktywnym działaniu! Wśród nich wyróżnia się te, które mają działanie antybakteryjne i stymulujące nasz układ odpornościowy.

Źródło witamin

Mleko jest źródłem wielu witamin, zarówno tych rozpuszczalnych w wodzie (szczególnie witamin z grupy B) jak i tych rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K). Jeden litr pełnotłustego mleka pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A prawie w 50%!

Zobacz też: Witaminy B1 - jak ograniczyć ich straty