Najważniejsze nowości w nowelizacji:
- dopuszczenie pasów rowerowych i ochronnych pasów rowerowych również na ulicach z wyższym natężeniem ruchu
- surowsze wymagania wobec oznakowania obowiązkowych dróg rowerowych
- drogi rowerowe po lewej stronie – bez obowiązku korzystania, ale dopuszcza się jazdę przy znaku „Fahräder frei” [dopuszczony dla rowerów]
- wyraźne dopuszczenie przewozu dzieci w przyczepkach
- możliwość dopuszczenia ruchu rolkarzy na drogach rowerowych o odpowiedniej szerokości
- rozszerzenie palety świateł rowerowych możliwych do stosowania na skrzyżowaniach (przepis ma wejść od 01.09.2012)
- specjalne oznakowanie na przejściach dla pieszych (obok zebry) i uregulowanie możliwości korzystania z nich przez rowerzystów w sytuacji chodnika z dopuszczonym ruchem rowerowym (odpowiednik polskich oznaczeń C-16 i T-22)
Zobacz też : Jak chronić się przed urazami
- wyraźne uregulowanie pierwszeństwa rowerzystów na drogach rowerowych daleko odsuniętych od jezdni (więcej niż 5 m)
- dopuszczenie ruchu rowerowego na pasach dla autobusów
- uproszczenie warunków ruchu rowerów w przeciwną stronę na drogach jednokierunkowych; obecnie konieczne warunki to:
-> ograniczenie prędkości do 30 km/h
-> odpowiednia szerokość umożliwiająca wyprzedzanie (przy ruchu ciężarówek min. 3,5 m)
-> wzajemna widoczność
-> ewentualne tworzenie azylów dla rowerzystów
Zobacz też : Pozimowe problemy rowerzystów