Kiełki – rodzaje i właściwości zdrowotne

Kiełki to pożądany składnik każdej diety odchudzającej. Zawierają minimalną ilość kalorii, za to mnóstwo witamin i składników mineralnych. Poznaj zdrowotne właściwości kiełków!

kiełki w diecie strukturalnej

fot. Fotolia

Dlaczego warto jeść kiełki?

Kiełki są źródłem białka i kwasów tłuszczowych omega-3 oraz  są bogate także w błonnik. Zawierają wiele witamin, składników mineralnych i dużo przeciwutleniaczy, wspomagających organizm w walce z procesami starzenia się. Są lepiej przyswajalne niż ziarna.

Dostarczają niewiele kalorii i nie mają właściwości wzdymających.

Kiełki idealnie nadają się na kanapki, do sałatek, surówek.

Zobacz także: Nasiona roślin strączkowych w diecie strukturalnej

Rodzaje kiełków i ich właściwości

  • Kiełki sojowe to bogate źródło żelaza, białka, witaminy C i witaminy B1. Kiełki te regulują pracę układu nerwowego i hormonalnego, ale również zapobiegają nadciśnieniu, zakrzepom oraz poprawiają wygląd skóry.
  • Kiełki lucerny zawierają lecytynę, dzięki czemu wpływają na poprawę naszej koncentracji. Ponadto zawierają białko, dużo żelaza, witaminy B12, A, E i C. Dzięki zawartym składnikom wzmacniają mięśnie, kości, zęby oraz wspomagają leczenie dolegliwości reumatycznych
  • Kiełki słonecznika zawierają cynk i żelazo, kwasy tłuszczowe, witaminę A, E, D. Dobrze wpływają na prawidłowy stan naszej skóry, paznokci i włosów.
  • Kiełki brokułu  zawierają sulforafany (fitozwiązki) mające działanie przeciwnowotworowe oraz koenzym Q, który chroni naczynia i wzmacnia serce.
  • Kiełki soczewicy zawierają kwas foliowy, żelazo, witamina C, B i E, wapń i fosfor, cynk, miedź. Wzmacniają układ immunologiczny i wpływają na dobry stan naszej skóry i zębów.

Kiełki można kupić lub samemu wyhodować. Dostępne są specjalne kiełkownice, ale możemy również posiać je w słoiku czy innym naczyniu np. na zwykłej gazie. Hodując kiełki należy pamiętać, żeby zapewnić im wilgoć i odpowiednią temperaturę ok. 20-22 °C. Nie należy stawiać ich bezpośrednio na słońcu, ale w półcieniu. Zwykle są gotowe po około 3 dniach.

Zobacz także: Najprostszy sposób na kiełki