Jakie porcje jeść?

Olbrzymie porcje to największy wróg naszego żołądka... oraz figury. Na szczęście ilości można łatwo kontrolować, jeśli poznamy zasady rządzące apetytem.

Olbrzymie porcje to największy wróg naszego żołądka... oraz figury. Na szczęście ilości można łatwo kontrolować, jeśli poznamy zasady rządzące apetytem.

Jakie porcje jeść?

depositphotos.com

Badania pokazują, że jeśli dać człowiekowi większą porcję to zje o trzydzieści procent więcej zanim poczuje się syty, niż zjadłby z małego talerza. Wykorzystują to skrzętnie producenci przekąsek serwują nam wciąż większe i większe opakowania. Niestety bowiem, mózg łatwo oszukać – nadmiar pożywienia na widoku łatwo przezwycięża prawdziwe odczucie fizycznego głodu.

Co gorsze, obżeranie się nie tylko skutkuje otyłością ale też poważnym przeciążeniem układu pokarmowego, które może się skończyć chronicznymi problemami. Przeładowany żołądek nie pracuje dobrze, nie trawi wszystkiego, duża część pokarmu gnije w jelitach powodując gazy i inne dolegliwości, zaś na zewnątrz uwidacznia się to nieestetycznym wzdętym brzuchem.
Jeśli więc przeszkadza ci tych kilka kilogramów za dużo i chciałabyć cieszyć się płaskim brzuszkiem, to spróbuj zapanować nad wielkościami swoich porcji. Oto kilka przydatnych wskazówek, jak to zrobić bez bólu i burczenia w brzuchu.

  • Zmień talerze na nieco mniejsze. Nie przesiadaj się od razu do talerzyków deserowych, ale kup naczynia o średnicy o kilka centymetrów mniejszej. Zaczniesz nakładać mniej, jeść mniej, a mimo to czuć się syta. Okazuje się, że oczy bardzo pomagają nam czuć się najedzonym.
  • Nigdy nie jedz z większych opakowań. Podjadając z torebek czy pudełek tracisz całkowicie kontrolę nad ilością i często jesz... bo widzisz, że coś jeszcze jest na dnie. Zawsze przekładaj pokarm do mieseczki czy na talerzyk, nawet gdy trzeba je potem dodatkowo umyć.
  • Jedz 5-6 razy dziennie. Jedząc często małe porcje czujesz się nasycony cały dzień, ale ogólnie spożywasz mniej kalorii nie obciążając zbędnie żołądka.
  • Miej po ręką niskokaloryczne przekąski takie jak marchewka, chrupki, zielony groszek, paluszki pełnoziarniste, pestki słonecznika. Podjadając po garści w ciągu dnia unikasz niebezpieczeństwa wilczego głodu i przejadania się na obiad czy kolację.
  • Wybieraj pokarmy bogate w wodę i błonnik, czyli najlepiej warzywa. Mają one mniej kalorii a za to bardzo ładnie wypełniają żołądek zaspokajając apetyt. Nabiał jest również wspaniałym zapełniaczem, zwłaszcza jeśli postawisz na jogurt, twarożek i kefir.
  • Pamiętaj o białku. Mięso, jajka, ryba, warzywa strączkowe to pokarmy, które zaspokajają głód na dłużej, nawet jeśli zjesz niewielkie ich porcje.
  • Naucz się jeść powoli. Używaj zawsze obu sztućców, kroj na małe kawałki i długo przeżuwaj każdy kęs. Tym sposobem szybciej osiągniesz uczucie sytości.
  • Naucz się kontrolować głód. Siadając do jedzenia określaj w skali 1-10 jak bardzo jesteś głodny i po zjedzeniu jednej czwartej porcji znów zrób kontrolę. Gdy dojdziesz do przyjemnego zaspokojenia (7-8 w skali) skończ jeść. Na pewno nie będziesz teraz głodny.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
Popieram :)