Jak naprawić usterki zmniejszające komfort jazdy?

Przegląd roweru pozwala nam sprawdzić czy rower jest sprawny i nadaje sie do jazdy. Ale przecież są również drobne usterki, które – choć nie mają wpływu na sprawność pojazdu – mogą zmniejszyć nasz komfort jazdy. Naprawmy je!
/ 27.08.2010 11:24
Jak naprawić usterki zmniejszające komfort jazdy?

Zrobiłeś przegląd i wydaje Ci się, że Twój rower jest w pełni sprawny i nie pozostało Ci nic innego, jak tylko na niego wsiąść i pojechać na kolejną wycieczkę. Cóż, z pewnością Twój jednoślad nie ma poważnych wad, ale zawsze znajdzie się coś, co będzie Cię uwierać bądź przeszkadzać Ci w czerpaniu pełnej radości z jazdy. Oto kilka najczęstszych drobnych usterek oraz sposoby na poradzenie sobie z nimi.

Siodełko

Ustawiłeś je na zalecanej wysokości, ale wciąż coś nie odpowiada Ci w Twojej sylwetce podczas jazdy? Są dwie wskazówki, które mogą Ci pomóc. Po pierwsze zastanów się, czy odpowiada Ci typ posiadanego przez Ciebie siodła. Są różne rodzaje, każdy z nich posiada odmienne właściwości. Nie wszystkie muszą być odpowiednie dla Ciebie. Przeszukaj sklepy rowerowe, wypróbuj inne rodzaje siodełek. Od tego elementu zależy w dużym stopniu komfort w trakcie jazdy rowerem.

Druga możliwość to przyjrzenie się wspornikowi kierownicy. Być może jego wysokość lub nachylenie w połączeniu z konkretnym ustawieniem siodełka sprawia, że jazda jest męcząca. Tu wyjściem jest również wymiana tego elementu. Oczywiście po uprzednim jego wypróbowaniu.

Napęd

To zespół części, które lubią sprawiać problemy. Spójrz na swój łańcuch. Jeśli daje się wyciągnąć nad zęby zębatki, nie wystarczy jego wymiana. Sam wieniec przekładni również może być zużyty, a to wpływa destrukcyjnie na łańcuch. Jeśli jest on za długi, może również podskakiwać na trybach przekładni. W takim przypadku warto również wyregulować przerzutkę.

Przerzutki same w sobie często niedomagają. Wszelkie nieciekawe odgłosy mogą wróżyć większą awarię, więc lepiej eliminować zawczasu drobne usterki. Szmer w trakcie pedałowania zwykle oznacza konieczność wyregulowania linki tylnej przerzutki. Słuchajmy uważnie odgłosów wydobywających się z przekładni.

Zobacz też: Robimy szybki przegląd

Pozostałe elementy

Dobrze znanym i bardzo denerwującym problemem jest piszczenie i wycie hamulców, spowodowane zwykle nierównym ustawieniem klocków. Sprawdź ich odległość od obręczy. Pamiętaj – przód klocka powinien być o ok. 1 mm bliżej niej niż tył. Sprawdź też przy okazji, czy klocki nie wyglądają na zużyte oraz czy obręcz nie wymaga czyszczenia.

Wszelkie odgłosy skrzypienia sprawiają, że podczas jazdy zaczynamy martwić się o stan roweru. Sprawdźmy więc połączenia elementów metalowych. Jeśli wydobywają się z nich dokuczliwe zgrzyty, posmaruj je smarem lub preparatem antykorozyjnym. Sprawdź też pedały – zużyte łożyska nie tylko skrzypią, ale również utrudniają pedałowanie.

Powyższe małe usterki nie uniemożliwiają jazdy, jednak mogą uczynić z każdej wycieczki prawdziwą drogę przez mękę. Chwila pielęgnacji pozwoli nam uniknąć przykrych niespodzianek w trasie i cieszyć się w pełni z jazdy naszym jednośladem.

Polecamy: Przegląd suportu

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/13.06.2014 12:29
rtrtr
/02.01.2014 09:12
darew
/15.03.2013 11:02
fafvvvd
POKAŻ KOMENTARZE (4)