Jak często się ważyć?

Jak często należy się ważyć?

Kontrolowanie swojej wagi pozwala zauważyć niepożądane efekty nadwyżki dostarczanych kalorii i zareagować w odpowiedni sposób o odpowiedniej porze. Jak często powinniśmy stawać na wagę?
Jak często się ważyć?

Codzienne ważenie

To metoda dla naprawdę skrupulatnych i lubiących mieć wszystko - także swoje ciało - pod kontrolą. Najważniejsze jest to, by ważyć się o stałej porze - np. rano, na czczo. Wtedy wyniki będą miarodajne. Dobrze jest stworzyć sobie tabelę w programie Excel i uzupełniać nimi tabelę. Do tego wykres i od razu widać, w jakim kierunku zmierzają efekty.

Nawet ta sama pora ważenia może pokazywać nieuzasadnione odchudzaniem wahania. Zwłaszcza u kobiet - ma to związek z zatrzymywaniem wody w organizmie w zależności od fazy cyklu miesiączkowego.

Zobacz także: Odchudzasz się, a waga stoi w miejscu?

Plusy:

Wszystko mamy pod kontrolą. Jesteśmy w stanie stwierdzić, kiedy w organizmie zatrzymuje się woda, oraz czy wczorajsza kolacja nie była szczególnie obfita.

Minusy:

Taki tryb ważenia może szybko zniechęcić - z dnia na dzień waga nie leci spektakularnie w dół, więc efekty nie są piorunujące.

Ważenie raz w tygodniu

Kontrola wagi raz w tygodniu, lub raz na 2 tygodnie (o stałej porze) pozwala już na zaobserwowanie rzeczywistych efektów diety odchudzającej.

Ważenie raz w miesiącu

Taka częstotliwość ważenia daje już naprawdę wiarygodny obraz. Jest to szczególnie istotne przy intensywnych ćwiczeniach fizycznych, kiedy wyrabiamy mięśnie, które jak wiadomo ważą więcej niż tłuszcz.

Minus:

Może się zdarzyć, że w ciągu całego miesiąca nie zauważymy tego, że odchudzanie przynosi efekt odwrotny do zamierzonego, bo waga trochę "wymknie się" spod kontroli. Należy jednak pamiętać przede wszystkim o tym, że najbardziej wiarygodne zmiany to te w obwodach ciała i na tym (nie na samej wadze) powinniśmy się skupić.

Polecamy: O której godzinie jeść śniadanie?