kobieta z warzywami fot. Fotolia

Indeks glikemiczny a odchudzanie

W diecie ważna jest nie tylko wielkość porcji, ale także skład posiłków i sposób ich przyrządzania. Naucz się je komponować!
/ 17.09.2012 15:56
kobieta z warzywami fot. Fotolia

Gdzie szukać dobrych, a gdzie złych kalorii

Udowodniono, że pokarmy o identycznej kaloryczności różnie na nas działają - wszystko to za sprawą indeksu glikemicznego. Jedne mogą przyspieszać odkładanie się tłuszczu, a inne nawet pomagają schudnąć. Te pierwsze nazwano popularnie grupą złych kalorii. Należą do niej produkty tłuste lub mające wysoki indeks glikemiczny (od 70 w górę). Takimi pokarmami są: tłusty nabiał, tłuste mięsa, suszone owoce, arbuzy, melony, jasne pieczywo, słodkie płatki śniadaniowe, kasza kukurydziana i jaglana, dynia, słodycze.

Dobre odchudzanie

W czasie odchudzania najlepiej wykluczyć z jadłospisu produkty o wysokim IG (w ostateczności ograniczyć do minimum). Posiłki należy więc komponować w oparciu o grupę dobrych kalorii, czyli żywność z małą zawartością tłuszczu, a jednocześnie niskim indeksie glikemicznym. Do dyspozycji masz: chudy nabiał, niemal wszystkie ryby (poza węgorzem), chude mięsa, sporo owoców, prawie wszystkie warzywa, razowe pieczywo, kaszę jęczmienną, gryczaną, razowy makaron. Z tłustych produktów dopuszczalny jest tylko olej lub oliwa z oliwek (1–2 łyżeczki dziennie). Całodzienny jadłospis powinien dostarczać ok. 1200 kcal. Stosując dietę, przestrzegaj także poniższych zasad, a w ciągu miesiąca zgubisz ok. 5 kg. W zależności od wielkości nadwagi możesz się odchudzać 3–4 miesiące.

To ważne!

  • Przez pierwsze 2 tygodnie jedz bardzo małe porcje wędlin i mięsa.
  • Jeśli nie możesz się powstrzymać przed smakołykiem z grupy złych kalorii, w ostateczności zjedz go na obiad (małą porcję).
  • Staraj się nie łączyć w jednym posiłku (zwłaszcza podczas obiadu) białka zwierzęcego z węglowodanami. Po prostu mięso i ryby jedz tylko z warzywami.
  • Przerwy między posiłkami powinny wynosić 3–4 godz.