kobieta, joga, relaks

Ekspresowy sposób na relaks

Nie masz czasu na półgodzinny trening? Proponujemy ci ćwiczenia, do których nie musisz się nawet przebierać!
/ 07.01.2009 09:12
kobieta, joga, relaks
Ćwiczenia te trwają zaledwie 10 minut.

1. Rozciąganie nóg i pleców:

Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Ugnij lewą nogę, przesuwając kolano po podłodze, i oprzyj podeszwę o prawe udo. Dłonie oprzyj po bokach bioder. Wyprostuj plecy i skręć tułów nieco w prawo. Następnie pochyl się w przód. Wytrzymaj w tej pozycji 1,5 min, oddychając swobodnie. Unieś tułów do pionu i powtórz ćwiczenie w drugą stronę.

2. Rozluźnianie brzucha, okolicy lędźwiowej i nóg:

Siedząc, złącz podeszwy stóp i rozłóż kolana na boki. Dłonie oprzyj na podłodze, za pośladkami. Zrób wdech i postaraj się wypchnąć klatkę piersiową w przód, nie wyginając dolnej części pleców. Zrób 10 głębokich oddechów. Następnie przyciągnij kolana do klatki piersiowej i rozluźnij się. Powtórz 4 razy.

3. Rozciąganie grzbietu, goleni i grzbietów stóp:

Zrób klęk podparty, a następnie oprzyj pośladki na piętach. Opuść głowę na podłogę, a ręce wyciągnij w tył (dłonie grzbietami w dół). Zrób 10 głębokich oddechów.

4. Rozluźnianie całego ciała:

Leżąc na plecach, rozstaw lekko nogi i ułóż ręce swobodnie (dłonie grzbietami do dołu). Oddychaj głęboko i staraj się rozluźnić po kolei wszystkie mięśnie, zaczynając od stóp.

Sekret tkwi w oddechu

Jest jedną z najczęściej polecanych metod walki ze stresem. Warto ją zastosować, zanim sięgniesz po zioła czy leki uspokajające. Jaki jest jednak sekret jej skuteczności? To odpowiednie oddychanie. Według amerykańskiego naukowca (i jednocześnie instruktora jogi) Rogera Cole’a długie, powolne wydechy działają uspokajająco na system nerwowy współczulny, który jest odpowiedzialny za nasze reakcje w czasie stresu. Odpowiada m.in. za przygotowanie organizmu do walki bądź ucieczki.