Domowy Fitness klub

Nie każdy lubi atmosferę siłowni - z setką spoconych ludzi, uciążliwym dojazdem i miesięcznym abonamentem. Każdemu jednak trochę mięśniowego treningu się przyda - dlaczego nie w domu?
/ 23.11.2009 10:03
Nie każdy lubi atmosferę siłowni - z setką spoconych ludzi, uciążliwym dojazdem i miesięcznym abonamentem. Każdemu jednak trochę mięśniowego treningu się przyda - dlaczego nie w domu?

Warunek podstawowy to oczywiście miejsce. Jeśli mamy w domu puste pomieszczenie do zagospodarowania, możemy urządzić prawdziwe studio, jeśli tylko kąt w sypialni, trzeba się ograniczyć do jednego sprzętu i kilku przyborników. Wydatek nie jest bagatelny, ale przy regularnym korzystaniu szybko się zwróci biorąc pod uwagę wstępy do fitness klubu i koszty dojazdu, jak również oszczędność czasu.

Domowy Fitness klub

Pomieszczenie musi mieć możliwość porządnego wietrzenia i nie być przegrzane. Dodatkowe atuty to lustra i solidna, nieślizgająca podłoga, o której porysowanie nie trzeba się obawiać. Na ścianach warto zainstalować drabinki, zwłaszcza, jeśli mamy dzieci, zaś w drzwiach wejściowych drążek - tak żeby kusił mężczyznę. W końcu silne ramiona, to coś, czego potrzeba każdej kobiecie!
Niedrogie (do 100 złotych) przybory do domowej siłowni to hantle (do ćwiczeń damskich najlepiej dwa 1,5-kilowe), skakanka, piłka do ćwiczeń, mata, taśma elastyczna, ekspander i schodek do stepu. Z kolei z poważniejszych maszyn warto rozważyć:
  • Atlas treningowy - umożliwia ćwiczenia mięśni barków, pleców, brzucha, pośladków oraz ud; nastawiony typowo na budowanie masy mięśniowej raczej niż na spalanie kalorii; obciążenie można regulować do minimalnych możliwości; ceny od 900 złotych.
  • Bieżnia - sposób na jogging o każdej porze i niezależnie od pogody; umożliwia równe tempo biegu oraz zwykle trzy nachylenia poziomu; mierzy tętno, czas i dystans - świetny sprzęt do treningu kardio; ceny od 800 złotych.
  • Rowerek stacjonarny - magnetyczny lub mechaniczny; najtańszy sprzęt do treningu spalającego kalorie; wzmacnia i kształtuje kończyny dolne, zwiększa wydajność organizmu i pomaga pozbyć się cellulitu; umożliwia programowanie różnych poziomów trudności pedałowania oraz dokładny pomiar rezultatów, ceny od 180 złotych.
  • Orbitrek - wielofunkcyjne urządzenie do fitness oparte na bazie rowerka, ale umożliwiające też pracę ramion dzięki poruszającym się uchwytom; poprawia wydolność ruchową i krążeniową oraz pobudza metabolizm. Oprócz nóg i pośladków, wzmacnia plecy, klatkę piersiową i barki; ceny od 400 złotych.
  • Steper - czyli dwa stopnie do naciskania, aby poprawić wygląd i umięśnienie kończyn dolnych; w wersji mini do ustawienia dosłownie w każdym mieszkaniu; wzmacnia i ujędrnia pośladki, pozwala dostosować obciążenie do naszych celów treningowych; ceny od 150 złotych.
  • Wiosła - również bardzo poręczny do przechowywania sprzęt, wspaniale kształtuje mięśnie barków, pleców, ramion i brzucha, ale także kończyn dolnych; najlepszy trening dla panów chcących zyskać prawdziwą „klatę”; pomaga zwiększyć wydolność płuc i wskazany jest dla astmatyków; ceny od 300 złotych.
  • Ławka pod sztangi - umożliwia ćwiczenia wzmacniające różne mięśnie klatki piersiowej, barków, ud oraz brzucha; idealna do panów oraz pań pracujących nad ładnym biustem; zwykle składana, ale rozłożona wymaga sporo miejsca - raczej nie do sypialni. Ceny od 300 złotych.
Kupując pamiętajmy, żeby nie oszczędzać za wszelką cenę - podejrzanie tani sprzęt będzie nie tylko nietrwały i mniej skuteczny, ale może być niebezpieczny. Najlepiej kupować w salonach, od firm, które posiadają certyfikaty bezpieczeństwa. Gdy z kolei zabierzemy się do ćwiczeń, uważajmy, aby nie przesadzić z obciążeniem, a przede wszystkim, dokładnie czytać instrukcje użytkowania. Zaletą fitness-klubów jest obecność instruktora, który pokazuje prawidłowy sposób korzystania z danej maszyny - w domu zdani jesteśmy tylko na własny rozsądek. W razie niepewności, radzimy wybrać się raz do siłowni i pod okiem specjalisty nauczyć się ćwiczeń, które nas interesują - zapobiegniemy kontuzjom, przeciążeniom i stracie czasu na wykonywaniu nieefektywnych ruchów.

Agata Chabierska