POLECAMY

Dieta paleo - czyli powrót do epoki kamienia

Wedle jej autora współczesna ludzkość popełnia zasadniczy błąd w odżywianiu. Zjada wszystko to, co przetworzone i modyfikowane, przez co większość osób tyje i marnuje swoje zdrowie. Dieta paleo ma być na to środkiem zaradczym. Żywienie człowieka z paleolitu podobno jest nam najbliższe i koreluje z materiałem genetycznym człowieka współczesnego i z tego powodu ma być przez nas najlepiej tolerowane … Jak więc żywność, która służyła jaskiniowcom może przysłużyć się nam?

Wedle jej autora współczesna ludzkość popełnia zasadniczy błąd w odżywianiu. Zjada wszystko to, co przetworzone i modyfikowane, przez co większość osób tyje i marnuje swoje zdrowie. Dieta paleo ma być na to środkiem zaradczym. Żywienie człowieka z paleolitu podobno jest nam najbliższe i koreluje z materiałem genetycznym człowieka współczesnego i z tego powodu ma być przez nas najlepiej tolerowane … Jak więc żywność, która służyła jaskiniowcom może przysłużyć się nam?

Dieta paleo - czyli powrót do epoki kamienia

Dieta paleo to nie tylko sposób żywienia, ale i styl życia. Oprócz wytycznych dotyczących pożywienia, zaleca się także aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, co znajduje odbicie w człowieku prehistorycznym, który poszukując pożywienia przemierzał niejednokrotnie duże odległości i oddawał się polowaniom. Szczególnie preferowane są spacery, bieganie, piesze wycieczki, chodzenie po górach, pływanie – zatem wszelakie aktywności, które prawdopodobnie wpłynęły na kształt naszych przodków.

Twórca diety

Jest nim profesor Loren Cordain, amerykański naukowiec specjalizujący się w żywieniu i fizjologii ruchu. Wykładowca na Uniwersytecie w Kolorado, członek wielu naukowych towarzystw ze świata medycyny. Swoje badania poświęcił m.in. poznaniu diety człowieka z paleolitu i tym też się wsławił, zyskując miano eksperta w żywieniu paleo.

Podstawowe zasady

Są dwie. Pierwszą z nich są wytyczne co można jeść, a więc:

  • wszystkie rodzaje chudych mięs, ryb i drób,
  • wszystkie owoce,
  • wszystkie warzywa niezawierające skrobi (warzywa zawierające więcej skrobi to np. ziemniaki, kukurydza).

Druga zasada określa produkty niedozwolone, do których zaliczamy:

  • zboża i produkty zbożowe,
  • mleko i nabiał,
  • produkty przetworzone i genetycznie modyfikowane.

Całkowicie bezkarnie można spożywać mięsa takie jak dziczyzna, cielęcina, królik, jagnięcina, kurczak, przepiórka, kaczka; ryby: pstrągi, dorsze, szczupaki, morszczuki, okonie, sandacze; produkty odzwierzęce: jaja, podroby oraz większość warzyw, owoców, ziół, nasion i orzechów. Jednak istnieje wiele innych interpretacji tego co wolno i nie wolno w diecie paleo. Stąd też niektórzy uznają, ze bycie paleo to m.in. żywienie zgodne z własnym upodobaniem i „wrażliwością” na pokarm: spożywamy to, co lepiej trawimy i po czym dobrze się czujemy.

Zalety diety

Według autora, dieta paleo pozwala na:

  • zmniejszenie masy ciała,
  • poprawę stanu zdrowia,
  • przyspieszenie metabolizmu i osłabienie apetytu.

Dieta paleo może, a nawet powinna być stosowana całe życie. Prawdopodobnie jest zgodna z naszym materiałem genetycznym. Uznaje się, że styl paleo pozwala na zapobieganie chorobom cywilizacyjnym jak np. cukrzyca.
Ponadto jest sposobem żywienia, który uwzględnia podaż każdego składnika pokarmowego, jednak nie we właściwych proporcjach. Obecne w jadłospisie są tłuszcze roślinne, znacznie ograniczona jest ilość niezdrowych tłuszczów zwierzęcych, konserwantów, soli. Dieta obfituje w białka, pochodzące z mięsa zwierząt i ryb. Warto zwrócić uwagę na to, że paleolityczny styl życia pozwala na małe grzeszki jak np. przyjmowanie tego co lubimy raz na jakiś czas. Jeżeli chodzi o węglowodany – zaleca się głównie produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Czy to naprawdę jest dla nas właściwe?

Z dietą paleo związane jest kilka wątpliwości. Po pierwsze jest to dieta o ostatecznie niesprecyzowanych właściwych dla niej produktach spożywczych, ponieważ aż tak dokładnie nie znamy stylu życia człowieka prehistorycznego. Większość informacji to jedynie przypuszczenia naukowców. Poza tym człowiek z paleolitu nie wiedział co to bilansowanie posiłków i jakie są proporcje białek do tłuszczów i do węglowodanów. Jest to więc niezbilansowana dieta. Niejednokrotnie człowiek prehistoryczny przez pewien okres żywił się tylko roślinami i korzeniami lub gdy miał szczęście w łowach, upolowanym mięsem, złowionymi rybami. To pożywienie, które było dostępne człowiekowi w paleolicie, teraz już może nie istnieć.

Człowiek współczesny przez epoki się kształtował i przystosowywał do nowego środowiska. Ewolucja sprawiła, że jest on zaadaptowany do współczesnych warunków: powietrza, jedzenia, klimatu, warunków geograficznych itp. Zatem czy powrót do stylu życia z tak odległego okresu nie jest błędem?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/6 lat temu
Tylko gdzie kupić schab z mamuta bez konserwantów ;)
/5 lat temu
to nie było śmieszne, jest wiele innych mięs niż mamucie
/6 lat temu
jedz witaminki będziesz zdrowy, tak jak zdrowo pogięło cyfrę plus przy narzuceniu takich podwyżek dla klientów, ja wypowiedziałam im umowę ha co najlepsze bez konsekwencji, dlaczego? a bo mam prawo nie zgodzić się na ich nowe warunki! dzięki temau mam więcej pieniążków na zdrową żywność! a tak w ogóle to czuje wiosneee;)))