POLECAMY

Dieta niełączenia Haya

Dieta niełączenia Haya to inaczej dieta rozdzielna. Ta niskokaloryczna dieta polega na spożywaniu produktów w takich kombinacjach, które ułatwiają trawienie i pomagają zgubić kilogramy. Dieta niełączenia Haya jest szalenie popularna, ale dietetycy są przeciwni jej stosowaniu. Dowiedz się, co sądzi dietetyk na temat diety rozdzielnej.

Dieta niełączenia Haya, czyli z czym się tego nie je

Zasady diety rozdzielnej zostały stworzone przez amerykańskiego lekarza Howarda Williama Haya, który dzięki niej zapanował nad zapaleniem kłębuszków nerkowych, na które zapadł. Od momentu samouleczenia się wymyśloną przez siebie dietą, dr Hay poświęcił się medycynie naturalnej, głosząc jej zalety na wielu kongresach w kraju i za granicą. Współcześnie, wielu praktyków medycyny naturalnej korzysta z wiedzy amerykańskiego lekarza do leczenia migren i alergii pokarmowych.

Kwasy i zasady

Zasady diety niełączenia Haya opierają się na założeniu, że problemy zdrowotne biorą się z nagromadzonych w organizmie toksycznych związków, powstających po trawieniu białek oraz złym łączeniu produktów w jednym posiłku.

Według Howarda Haya wszystko co zjadamy można podzielić na produkty zakwaszające organizm (takie jak mięso, słodycze) lub zasadowe, jak warzywa. A odpowiednie połączenie tych produktów zapewnia równowagę w organizmie.

Według diety rozdzielnej nie wolno łączyć w jednym posiłku produktów bogatych w białko z węglowodanowymi. Posiłek nie jest wtedy sprawnie trawiony, co istotnie spowalnia metabolizm. To zaś powoduje przybieranie na wadze i duża koncentrację szkodliwych produktów przemiany materii, prowadząc do wielu chorób.

Zobacz też: Dieta Diamondów - dieta życia

Zasady diety rozdzielnej

Zasady diety rozdzielnej dr Haya są bardzo proste: je się 5 posiłków dziennie, układając je tak, by nie łączyć białka z węglowodanami i unikać połączeń białek z tłuszczami. Dozwolone są połączenia produktów tłuszczowych z węglowodanowymi, połączenia białek z warzywami oraz węglowodanów z warzywami. Unika się w niej produktów przetworzonych, zastępując je najchętniej ekologicznymi. Jednym z elementów diety są jednodniowe posty. Ich zadaniem jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Wolno wtedy jeść owoce, warzywa albo pić soki z nich, najlepiej z ekologicznych surowców.

Owoce, szczególnie kwaśne, nie powinny być jedzone w żadnych połączeniach. Zaliczamy do nich: wiśnie, jagody, maliny, jabłka, gruszki, niedojrzałe śliwki.

Tabelka produktów do komponowania posiłków

Grupa białkowa: jajka, mleko, jogurt, ser < 60%( twarożki, ser biały) mięsa i ryby, (gotowane i pieczone), soja, tofu.

Grupa tłuszczy i olejów: masło, tłuszcze roślinne, awokado,  orzechy i nasiona, masło orzechowe, tu również należą tłuste sery żółte i pleśniowe.

Grupa węglowodanów: nasiona roślin strączkowych, zboża i ich przetwory: kasze, ryż, makarony, płatki, cukier, figi, daktyle, banany, słodkie owoce np. winogrona, miód, piwo, produkty na bazie syropów: marmolady, dżemy.

Polecamy: Tabela kalorii – potrawy i przetwory

Przykładowy  jadłospis diety wg zasad dr Haya

Śniadanie: musli z owocami; 3 czubate łyżki płatków owsianych namoczyć wieczorem w wodzie (szklanka), rano dodać kilka orzechów włoskich, cząstki mandarynki i posypać cynamonem; do picia zioła lub naturalne herbaty.

II Śniadanie: koktajl z mleka ukwaszonego i soku z buraka oraz siemienia lnianego.

W południe: grahamka posmarowana masłem, kawałki papryki i ogórka ukwaszonego.

Podwieczorek: gruszka.

Kolacja: makaron razowy, wymieszany z oliwą, pomidorkami i listkami rukoli; do picia woda mineralna lub herbata.

Zdaniem dietetyka

Jedyną zaletą tej diety jest komponowanie posiłków z wysokiej jakości produktów nieprzetworzonych i produkowanych naturalnymi metodami. Są one drogie i niezbyt dostępne. Oprócz rygorystycznych reguł, dieta posiada również luki „naukowe”. Błędem jest twierdzenie, że łączenie białek z węglowodanami w jednym posiłku jest szkodliwe dla zdrowia i może wywoływać choroby. Wiele produktów składa się zarówno z węglowodanów jak i białek. Np. mąka, pieczywo, płatki zawierają, oprócz węglowodanów również białka z kolei twarożki, mleko jogurt, oprócz białka cukier-laktozę. Podobnie jest z warzywami i owocami.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)