Dieta ajurwedyjska - zasady efekty i opinia dietetyka fot. Fotolia

Dieta ajurwedyjska - zasady efekty i opinia dietetyka

Jest prosta i jasno określa, co jeść, by być zdrowym. Poznaj jej reguły i zadbaj o wspaniałe samopoczucie!
Agata Bernaciak / 11.12.2014 05:48
Dieta ajurwedyjska - zasady efekty i opinia dietetyka fot. Fotolia

Opinia dietetyka: dieta ajurwedyjska

Historia ajurwedy liczy 5 tysięcy lat. Powstała głównie jako wiedza medyczna, ale tak naprawdę ma gotowe recepty na wszystkie dziedziny życia. Mówi, jak żyć, aby być zdrowym, pięknym i szczęśliwym. Jej zasady są bardzo łatwe - wystarczy zdrowy rozsądek i nieco psychologii.

Jak zadbać o dobrą energię w diecie ajurwedyjskiej?

Wszystko, co istnieje, składa się z trzech energii: vata (powietrze i przestrzeń), pitta (ogień i woda) i kapha (ziemia i woda). Zakłócenie równowagi między tymi energiami prowadzi do różnych dolegliwości, np. bólów głowy, problemów żołądkowych czy depresji. Ajurweda ma kilka sposobów na ich zrównoważenie: od praktyk leczniczych, poprzez masaże, ćwiczenia, medytacje, aż po odpowiednią dietę.

Co jeść na diecie ajurwedyjskiej?

Najpierw powinnaś poznać swój typ ajurwedyczny, z którym każdy przychodzi na świat. Do wyboru masz vata, pitta i kapha (chodzi o różne proporcje tych elementów). Najłatwiej zapamiętać, że to 3 żywioły: powietrze, ogień i ziemia.

Czym się charakteryzują typy ajurwedy?

  1. Powietrze to lekkość, ruch, chłód, suchość.
  2. Ogień to ciepło, intensywność, żywiołowość.
  3. Ziemia – spokój, powolność, wytrzymałość.
Uwaga! Nasza natura jest niezmienna, ale łatwo pomylić się w jej ocenie. Dzieje się tak, bo w rzeczywistości występują głównie typy mieszane, z dominantą jednej. Dlatego, gdy zabierzesz się do oceny, skup się na tym, jaka jesteś z natury, jaka byłaś kiedyś (dotyczy to też fizycznego wyglądu – mogłaś być zawsze chuda, ale przytyć np. po ciąży).

Jak dopasować dietę do potrzeb?

Wyeliminuj ze swojej diety potrawy o podobnym „charakterze” co Ty. Nie musisz uczyć się ich listy na pamięć, szukaj podobieństw. Uważaj jednak, aby nie przegiąć w drugą stronę, może bowiem dojść do zakłóceń na poziomie tych innych energii. Konieczność unikania potraw typu kapha nie oznacza, że musisz jeść więcej vata lub pitta.

Dieta ajurwedyjska - uważaj na ama

Pojęcie ama określa toksyny, które gromadzą się w żołądku i powodują problemy metaboliczne. Te z kolei mogą objawiać się różnymi chorobami. Pierwszym objawem ama jest nalot na języku. Jak tego uniknąć?
  • Zmień dietę na lekkostrawną. Dobre będą potrawy z fasolką mung oraz gotowane warzywa i owoce (surowe są ciężkostrawne).Nie: potrawy słodkie i zimne, przetwory mleczne. Ziemniaki, dynia, kalafior, kukurydza, banan, figi, orzechy. Napoje gazowane, schłodzone, alkohol.
  • Używaj przypraw poprawiających trawienie: imbiru, kminku, kolendry, kurkumy, bazylii.
  • Unikaj ostrych przypraw, alkoholu, kawy, czosnku.
  • Przed każdym posiłkiem pij pół łyżeczki przygotowanej wcześniej mikstury imbirowej (15 g świeżego imbiru obierz ze skórki i pokrój na małe kawałki, włóż do słoika, zalej sokiem z cytryny, dodaj łyżeczkę kminku i szczyptę soli).
Poznaj swój typ w diecie ajurwedyjskiej!

Dowiedz się więcej o zdrowym odżywianiu:


Znajdź swój typ w diecie ajurwedyjskiej!

Typ w diecie ajurwedyjskiej: Vata

Ciało:
  • Szczupła, z trudem przybiera na wadze
  • Sucha skóra, szczególnie zimą
  • Może mieć widoczne żyłki
  • Szybki, lekki krok
  • Szybko i dużo mówi
  • Miewa zimne stopy i dłonie, kiepsko znosi chłód
  • Nieregularnie je, ma szybką przemianę materii
Umysł i emocje:
  • Działa szybko, jest żywa z natury
  • Łatwo się entuzjazmuje
  • Szybko się uczy, ale i szybko wszystko zapomina
  • Często się denerwuje i martwi
  • Ma bujną wyobraźnię
  • Niecierpliwa, ale łatwo przystosowuje się do zmian
  • Płytko śpi, trudno zasypia
Typowe dolegliwości nadmiaru vata: astma, bóle pleców, zaparcia, gazy, depresja, rwa kulszowa, żylaki, reumatyzm, bóle głowy, bezsenność, zaburzenia menstruacji.

Dieta obniżająca vata
Tak: potrawy ciepłe i tłuste, wilgotne, dosyć ciężkie. Ciepłe zupy, długo duszone potrawy, ryż, makaron, świeżo upieczony chleb, herbatki ziołowe. Z przypraw – imbir. Soja, dynia, awokado, oliwki, bakłażan. Słodkie owoce, np. śliwki, morele, zielone winogrona, jabłka i gruszki, pieczone lub gotowane. Zimą, przy wychłodzeniu, pomoże zjedzenie kromki chleba grubo posmarowanej masłem, z solą lub wyciśniętym czosnkiem.
Nie: pokarmy suche i surowe, warzywa liściaste, potrawy zimne, mrożone.

Typ w diecie ajurwedyjskiej: Pitta

Ciało:
  • Raczej średniego wzrostu, szczupła, ale dosyć dobrze umięśniona
  • Cienkie, słabe włosy. Zwykle proste, blond, rude lub brązowe, z tendencją do wypadania
  • Skóra: delikatna, zwykle z dużą ilością znamion i piegów
  • Nie znosi upałów, łatwo się poci
  • Ma dobry apetyt, ale bez problemu utrzymuje swoją wagę
  • Lubi słodycze i zimne dania
  • Ruchliwa, uwielbia sporty
Umysł, emocje:
  • Lubi precyzję i porządek
  • Stanowcza, narzuca swoją wolę
  • Ceni sobie wyzwania, z uporem dąży do celu
  • Krytyczna wobec innych i siebie
  • Szybko się złości i irytuje, ale zaraz o wszystkim zapomina
  • Uparta, mało tolerancyjna
  • Śpi mocno, ale czasem budzi się w środku nocy
Typowe dolegliwości nadmiaru pitta: zgaga, wrzody żołądka, nadczynność tarczycy, nadciśnienie, migrena, problemy z wątrobą, hemoroidy.

Dieta obniżająca pitta
Tak: potrawy chłodne, słodkie i soczyste. Zimne napoje, potrawy mleczne, dużo soków. Z warzyw – przede wszystkim zielone. Owoce: jabłka, banany, daktyle, winogrona, mango, melony, granaty. Przyprawy: kardamon, kolendra, kminek, koper, mięta.
Nie: pokarmy słone, kwaśne i pikantne. Alkohol, kawa, mocna herbata, napoje gazowane, papierosy. Mięso, potrawy smażone. Pomidory, awokado, cebula, marynaty, chili, rzodkiewka.

Typ w diecie ajurwedyjskiej: Kapha

Ciało:
  • Łatwo tyje, trudno chudnie
  • Gładka, dość blada, tłusta skóra, mało zmarszczek
  • Gęste, ciemne, faliste włosy
  • Ładne, mocne zęby
  • Chodzi zwykle wolnym, równym krokiem
  • Nie lubi chłodu i wilgoci
  • Trawi powoli, po posiłku czuje się ociężała, lubi gotowe dania
Umysł, emocje:
  • Działa bez pośpiechu. Jest powolna, metodyczna
  • Spokojna i zrównoważona
  • Potrzebuje dużo snu, śpi bardzo głęboko i długo. Trudno się budzi
  • Rzadko wpada w gniew
  • Uczy się wolno, ale długo i dokładnie wszystko pamięta
  • Pogodna, uczuciowa, wspaniałomyślna, wybaczająca
  • Ma stały poziom energii
Typowe dolegliwości nadmiaru kapha: astma, problemy z zatokami, cukrzyca, ból gardła, zaleganie wydzieliny w płucach i oskrzelach, chroniczne zaburzenia trawienne.

Dieta obniżająca kapha
Tak: potrawy lekkostrawne, najlepiej rozgrzewające. Przyprawy o cierpkim i gorzkim smaku (np. kminek, sezam, kurkuma). Posiłki pieczone, podsmażane lub grillowane – lepsze niż gotowane w wodzie lub na parze. Dużo warzyw, przede wszystkim sałata, szpinak, cykoria. Surowe owoce.

Dowiedz się więcej o zdrowym odżywianiu:

na podstawie tekstu zamieszczonego w miesięczniku Uroda