Czy mężczyźni chudną szybciej?

Odchudzanie z partnerem jest bardzo motywujące, a może być wręcz przyjemne. Oczywiście do momentu gdy okazuje się, że po takim samym okresie wyrzeczeń u niego waga spadła a u nas nawet nie drgnęła. Czy mężczyźni faktycznie chudną szybciej? A jeżeli tak - dlaczego?
/ 18.02.2013 09:34
Otyłość u mężczyzn.

Terapia otyłości obejmuje, cztery aspekty: dietetyczny, aktywności ruchowej, farmakologiczny oraz chirurgiczny. Dietoterapia jest wśród nich najważniejsza i najczęściej stosowana. Jej skuteczność realnie podniesie wybrana forma aktywności fizycznej. O leczeniu farmakologicznym zawsze musi zdecydować lekarz. Metoda chirurgiczna wykorzystywana jest dla osób z otyłością olbrzymią stanowiącą bliskie zagrożenie  życia.

 Leczenie dietetyczne

Zalecane jest dla osób z nadwagą BMI > 25 – 30 kg/m², której towarzyszą zaburzenia lipidowe, wzrost ciśnienia tętniczego krwi, przerost lewej komory serca, nietolerancja glukozy, cukrzyca itp. Osoby młode, u których w rodzinie występują choroby serca, dna moczanowa, kamica pęcherzyka żółciowego, nadciśnienie tętnicze krwi powinny także zmniejszyć masę ciała do prawidłowej. Natomiast konieczne jest dla osób z BMI ≥ 30 kg/m², bez względu na występowanie innych zaburzeń zdrowia czy chorób. Korzyści ze zmniejszenia masy ciała nawet o 5-10% wyraźne łagodzą lub eliminują dolegliwości takie jak:

  • bóle kolan, bioder, pleców,
  • ­zadyszkę,
  • chrapanie,
  • uczucia ciężkich nóg,
  • zmęczenie,
  • objawy cukrzycy typu 2.

Ogólne wskazania żywieniowe

  1. Korzystaj tylko z indywidualnych porad w zakresie diety.
  2. Pamiętaj, że dieta powinna dostarczać mniej energii w stosunku do zapotrzebowania.
  3. Powinna być urozmaicona.
  4. Powinna dostarczać wszystkich składników odżywczych w ilości zgodnej z zapotrzebowaniem danej osoby.
  5. Istotne jest aby składała się z 4-5 małych posiłków.
  6. Ważne aby uwzględniała korzystne zwyczaje żywieniowe.
  7. Powinna być funkcjonalna.
  8. Nie może być monotonna.
  9. Powinna uczyć prawidłowych zwyczajów żywieniowych.

Ubytek masy ciała powinien wynosić 0,5-1 kg tygodniowo. Promowane diety gwarantujące szybszy spadek wagi są jednostronne i krótkotrwałe. Nie uczą prawidłowych nawyków żywieniowych, dlatego po ich zakończeniu ryzyko powrotu do poprzedniej wagi jest pewne (tzw. efekt jojo).

Zobacz także: Zdrowe żywienie - vademecum

Od czego zależy skuteczność odchudzania?

Otyłość jest chorobą przewlekłą. Wzrost tkanki tłuszczowej w organizmie ponad normę trwa określony czas. O jej nadmiarze najszybciej orientują się kobiety, gdyż one zwracają uwagę
na swój wygląd. Mężczyźni często później zauważają problem, np.: przez zwrócenie uwagi przez lekarza i uprzedzenie zagrożeniami chorobami metabolicznymi (nadciśnienie tętnicze krwi, cukrzyca typu 2, miażdżyca). Efekty terapii odchudzającej zależą od kilku czynników: 

  • motywacji,
  • stopnia otyłości,  
  • przestrzegania ustalonych zaleceń żywieniowych,
  • wdrożenie aktywności fizycznej.
  • samodyscypliny i wytrwałości.  

Osoby, które nie jedzą śniadania wykazują większy apetyt w godzinach popołudniowych, a zwłaszcza wieczornych. Organizm w ten sposób stara się wyrównać niedobór energii. Regularne spożywanie posiłków (4-5/dzień), zapewnia stabilny poziom cukru w organizmie i zapobiega napadom głodu.

Dlaczego mężczyźni chudną szybciej?

Różnica w zawartości tłuszczu w organizmie kobiety i mężczyzny jest naturalna. Tendencja do określonego typu otyłości zależy od płci i wieku. Mężczyźni gromadzą nadmiar tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej. Stwarza to większe zagrożenie chorobami naczyń i serca. Pozytywnym aspektem jest szybkie tempo odchudzenia w tym obszarze. Drugim powodem, przez który łatwiej im zmniejszyć masę ciała jest naturalnie szybsza przemiana materii. Wynika ona
z większej procentowo ilości mięśni. Kobiety mają tendencje do gromadzenia tkanki tłuszczowej w obszarze pośladków i bioder. W mniejszym stopniu zagraża zdrowiu, ale trudniej jej się pozbyć. Powikłania tego typu otyłości to choroby stawów i kości. Jednak samoocena i uwaga na wygląd wpływają pozytywnie na decyzję o odchudzaniu.

Energię spalają mięśnie, a nie tkanka tłuszczowa. Dlatego aktywność fizyczna musi towarzyszyć dietoterapii otyłości.  

Podstawowa przemiana materii to najniższy poziom przemian energetycznych, warunkujący dostarczenie energii niezbędnej do zachowania podstawowych funkcji życiowych (oddychanie, krążenie krwi, utrzymanie stałej temperatury ciała),) w optymalnych warunkach bytowych. U człowieka dorosłego spada o około 2% na każde 10 lat życia, po ukończeniu 21 lat. Zdecydowanie obniża się w wieku 65-70 lat. Wielkość spadku zależy od stanu zdrowia i kondycji fizycznej.  

Trwałość efektu odchudzenia

Osiągnięcie celu odchudzenia jest sukcesem. Trzeba pamiętać, że otyłość jest chorobą przewlekłą. Przy powrocie do starych nawyków w żywieniu i zmniejszeniu aktywności fizycznej nastąpi ponowny wzrost masy ciała... Dlatego stosowanie zasad prawidłowego odżywiania i aktywności fizycznej powinno być dożywotnie. Dotyczy to zarówno kobiet i mężczyzn.

Zobacz także: Jak odchudzić mężczyznę?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/04.06.2013 10:29
prawda, a jeszcze jeśli ćwiczą to już w ogóle łatwiej im to idzie. Mojemu mężowi jeszcze podrzucam takie tabletki pomagające spalać tłuszcz figura extraslim, i już mu się brzuszek zmniejszył :)
/18.04.2013 11:43
Faktycznie - to prawda
/06.03.2013 12:22
Chudną szybciej, chudną. Przeżyłam to na własnej skórze. Może i racja, że kluczem do sukcesu jest tutaj mniejsza inwencja twórcza w wymyślaniu wymówek :)
POKAŻ KOMENTARZE (1)