Czosnek w jesiennej diecie

O tym, że jesienią niezwykle łatwo złapać infekcję, nie trzeba nikomu przypominać. Chłodne, często deszczowe dni, znacznie miej ruchu na świeżym powietrzu oraz pogorszone samopoczucie mogą przyczyniać się spadku naszej odporności. Dlatego właśnie jesienią powinniśmy szczególnie zadbać o zdrową dietę. Najlepiej taką, która wzmocni organizm. Nieodłącznym elementem jesiennej diety powinien być dobrze znany i ceniony czosnek.

O tym, że jesienią niezwykle łatwo złapać infekcję, nie trzeba nikomu przypominać. Chłodne, często deszczowe dni, znacznie miej ruchu na świeżym powietrzu oraz pogorszone samopoczucie mogą przyczyniać się spadku naszej odporności. Dlatego właśnie jesienią powinniśmy szczególnie zadbać o zdrową dietę. Najlepiej taką, która wzmocni organizm. Nieodłącznym elementem jesiennej diety powinien być dobrze znany i ceniony czosnek.

Czosnek w jesiennej diecie

Fot. Depositphotos

Wprowadzając czosnek do jesiennej diety, zyskujemy niezawodnego sojusznika w walce o odporność. To właśnie w okresie jesienno-zimowym najczęściej przytrafiają nam przeziębienia. Czosnek nie tylko pozwoli uchronić się przed sezonowymi infekcjami, ale również wspomoże leczenie, gdy już dopadnie nas choroba. Co potwierdza nie tylko doświadczenie medycyny ludowej, ale również różnorodne badania naukowe, z których jasno wnika, że czosnek jest rośliną leczniczą.

Dowiedz się też: Jak zrobić syrop z czosnku?

Co zawiera czosnek?

  • witaminę A,
  • witaminy z grupy B,
  • witaminę C,
  • witaminę PP,
  • minerały: magnez, fosfor, żelazo, potas, wapń, siarkę.

Oprócz wyżej wymienionych, kluczowym składnikiem czosnku jest allicyna, odpowiedzialna za charakterystyczny zapach czosnku oraz jego właściwości bakteriobójcze. Dlatego allicyna często bywa nazywana naturalnym antybiotykiem. Aby w pełni wykorzystać jej działanie, należy spożywać czosnek świeżo rozdrobiony, przeciśnięty przez praskę lub roztarty, ponieważ wówczas aktywizowane są substancje zawarte w czosnku.

Czytaj też: Naturalne antybiotyki

Spożywanie czosnku jesienią będzie naturalnym działaniem profilaktycznym przeciwko przeziębieniom i grypie. Lecz ten naturalny antybiotyk sprawdzi się również, gdy zdążyliśmy już zachorować. Istnieje wiele popularnych mikstur domowej roboty, które przyspieszą leczenie infekcji. Jest to na przykład mleko z miodem i czosnkiem lub po prostu czosnek przeciśnięty przez praskę, wymieszany z miodem i sokiem z cytryny. I choć dla wielu osób zapach czosnku może stanowić pewną barierę, warto wiedzieć, że można łatwo się go pozbyć (np. spożywając natkę pietruszki). A korzyści, które przyniesie czosnkowa kuracja mogą okazać się nieocenione.

Lecz czosnek to nie tylko skuteczny środek przeciwko przeziębieniom. Udowodniono, że posiada on również szereg innych, leczniczych właściwości. Oprócz wspomnianego już działania wzmacniającego odporność, antybakteryjnego, antywirusowego oraz dezynfekującego, czosnek ma również działanie:

  • przeciwmiażdżycowe;
  • obniżające ciśnienie oraz poziom cholesterolu we krwi;
  • poprawiające trawienie;
  • obniżające poziom cukru we krwi;
  • wspomagające leczenie infekcji dróg moczowych;
  • jest przeciwutleniaczem.

Zobacz przepisy kulinarne z wykorzystaniem czosnku:

Czosnek w jesiennej diecie Czosnek w jesiennej diecie

Sos czosnkowy                                            Czosnkowa z ziemniakiem

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
Jak ktos ma problemy z watroba to tez moze jeszc czosnek,cebule ?