Ćwiczenia na boso

Trening bez butów może okazać się najlepszym sprzymierzeńcem wszystkich chcących nie tylko zrzucić wagę ale też nabrać mięśni, pięknych kształtów i zmysłu równowagi.

Trening bez butów może okazać się najlepszym sprzymierzeńcem wszystkich chcących nie tylko zrzucić wagę ale też nabrać mięśni, pięknych kształtów i zmysłu równowagi.

Ćwicz boso!

depositphotos.com

Jak chciała natura

Człowiek został stworzony do chodzenia boso i dzisiejsi specjaliści od treningu zgadzają się, że tak ćwiczy się nam zdecydowanie najefektywniej. Ruch bez obuwia wzmaga poczucie równowagi, wspaniale napina mięśnie, wzmacnia i uelastycznia stopy i kostki zmniejszając jednocześnie ryzyko poważnych kontuzji. Spójrzcie zresztą na afrykańskie plemiona, które wciąż chodzą, biegają i uprawiają sporty na boso – rzadko chodząc w gipsie albo do ortopedy. Co więcej, ich ciała a zwłaszcza kończyny są znacznie szczuplejsze, prostsze, lepiej umięśnione.

Bosy fitness

Po badaniach Uniwersytetu w Harvardzie, które dowiodły, że trening bez butów jest o 5% bardziej efektywny w wielu krajach zaczęły powstawać zajęcia fitnessowe w wersji bosej. To oczywiście moda jak każda inna i na pewno nie tania. Jeśli jednak interesuje cię idea powrotu do natury i wzmocnienia nóg, to proponujemy jak możesz skorzystać na zrzuceniu obuwia…

  • Chodź boso – od tego powinien zacząć każdy. Po domu a kiedy się da także i na zewnątrz – po plaży, łące, parku… Chodzenie boso według ortopedów może pomóc ciału powrócić do oryginalnej, prostej postawy, którą zakłóciły podpiętki, obcasy i profilowane podeszwy. Co więcej, chodzenie boso oznacza spalanie większej liczby kalorii poprzez większą aktywację kończyn dolnych oraz wszystkich mięśni szkieletowych. Zaczynaj od krótkich dystansów i stopniowo je zwiększaj – nie bój się kamyków czy nierówności – masaż świetnie zrobi twojemu zdrowiu.
  • Bieganie boso - według obserwacji biegacze trenujący boso stawiają stopy lżej i lepiej, z punktu widzenia fizjologii. Wbrew pozorom taki system joggingu ogranicza ryzyko kontuzji podczas gdy bieganie butach podtrzymujących stopę prowadzi do stopniowego osłabienia kostki. Dlatego właśnie zaczynając bose biegi trenujemy powoli starając się stopniowo budować siłę mięśni i więzadeł a dopiero potem zwiększając tempo.
  • Taniec – jako że wykonywany w większości w pomieszczeniach, na podłoży wolnym od ostrych obiektów, taniec jest idealnym sportem do uprawiania na boso. Poza wspomnianymi korzyściami fitnessowymi taka forma tańca daje wspaniałe poczucie swobody i pomaga lepiej wykonywać poszczególne figury… lub po prostu wyładowywać z siebie napięcie. Wszelkie obroty, podskoki, skręty, wspięcia na palce działają o wiele lepiej bez balastu obuwia, więc zrzuć kapcie, skarpetki i tańcz kiedy tylko możesz!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/6 lat temu
Czytałam na lionfitness.pl, że ludzie dla których bieganie boso jest naturalne, rzadziej cierpią na urazy kończyn dolnych. To dla mnie zdumiewające, przecież bosa stopa teoretycznie powinna być mniej stabilna niż ta w obuwiu. A jednak odbieranie bodźców z podłoża bosymi stopami podczas biegu i stawianie ich w sposób odpowiednio delikatny pozwala zapobiegać kontuzjom.
/6 lat temu
okey tylko to chyba zalecenia na lato:)