Chińska Dieta Pięciu Przemian

Ten sposób odżywiania znalazł miliony fanów na całym świecie. To nie tylko sprytny sposób na szczupłą sylwetkę, ale również szansa na osiągnięcie wewnętrznej równowagi, formy oraz żelaznego zdrowia. Do tego wszystkiego pozwala zrzucić 4 kilogramy i poczuć lekko we własnym ciele.

Ten sposób odżywiania znalazł miliony fanów na całym świecie. To nie tylko sprytny sposób na szczupłą sylwetkę, ale również szansa na osiągnięcie wewnętrznej równowagi, formy oraz żelaznego zdrowia. Do tego wszystkiego pozwala zrzucić 4 kilogramy i poczuć lekko we własnym ciele.

Chińska Dieta Pięciu Przemian

To dieta, ktora opiera na symbolach, które odpowiadają kolejno 5-ciu żywiołom. Ta chińska filozofia stawia na to co naturalne, uwzględniające porę roku, oraz strefę klimatyczną, w której żyjemy. Według chińskiej filozofii wszystkie poszczególne elementy Wszechświata są w stanie nieustannej zmienności. W Teorii Pięciu Przemian, nazwanych kolejno Drzewo-Ogień-Ziemia-Metal-Woda, podporządkowano poszczególne narządy człowieka oraz produkty spożywcze, które oddziałują na nasze zdrowie.

Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej każda choroba powstaje w wyniku nierównowagi w organizmie, lekarz stara sie stosować leki czy zioła na całość organizmu, a nie jego poszczególne organy. Niemal każde danie powinno zawierać składniki należące do 5 podstawowych smaków. Im odpowiada pięć smaków: słodkiego, słonego, ostrego, kwaśnego i gorzkiego. Smak słony (Przemiana Wody) i smak kwaśny (Przemiana Drzewa) wymagają wyjątkowo starannego równoważenia, są traktowane jedynie jako dodatki.

Chińska dieta 5-ciu przemian

  • Do produktów kwaśnych zaliczamy: kefir, jogurt, biały ser, mąka, drób, kwaśne owoce, pomidory oraz białe wino.
  • Smak gorzki mają np. orzechy włoskie, czerwone wino, kawa, herbata, kasza gryczana, papryka słodka, tymianek, bazylia.
  • W grupie słodkiej znajdziemy min. groch, ziemniaki, marchew, słodkie owoce, orzechy laskowe, miód, jaja.
  • Ostre to m.in. ryż, cebula, czosnek, kalafior.
  • Grupa słona to np. ryby morskie, sól, wieprzowina, sery pleśniowe, wędliny, zimna woda.

Dieta pięciu przemian poprawia przemianę materii, nie wymaga liczenia kalorii ani sprawdzania indeksu glikemicznego. To nie tylko kuchnia, to sposób na życie. Bogaty, zdrowy i pyszny.

Zasadą w odżywiania wg Pięciu Przemian jest świadomość, iż człowiek jest nierozerwalnie związany ze środowiskiem zewnętrznym, w którym żyje. Tak więc kuchnia powinna być zgodna z następowaniem po sobie pór roku i korzystaniem z produktów, które w określonej porze roku oferuje nam przyroda: zimą są to długo gotowane zupy z kaszą czy inne rozgrzewające potrawy.
Jeśli chwilę się nad tym zastanowimy, to zauważymy pewna prawidłowość - organizm sam nam podpowiada jedzenie zgodnie z porami roku: latem mamy większą ochotę na jedzenie surowych warzyw czy owoców niż zimą.

Kuchnia Pięciu Przemian dzieli się również ze względu na produkty:

  • Gorące (ostre przyprawy, takie jak np. pieprz, surowy czosnek, alkohol) - ogrzewają organizm, powinno się je stosować z umiarem, zwłaszcza w zimnych porach roku.
  • Ciepłe (por, cebula, łagodne przyprawy: majeranek, bazylia, cynamon, orzechy włoskie) - wspomagają aktywność.
  • Neutralne (zboża, gotowane warzywa, rośliny strączkowe, oprócz soi) - wzmacniają energię i równoważą pracę narządów.
  • Nawilżające (pokarmy soczyste: większość krajowych owoców, warzywa: sałata, kapusta, kiełki, pomidory, ogórki) - sprzyjają budowie krwi i płynów odżywczych ciała.
  • Zimne (herbaty owocowe o kwaśnym smaku, zimna woda, owoce tropikalne, arbuzy, rabarbar, jogurt) - chronią przed gorącem.

Nie bez znaczenia jest również sposób przygotowywania posiłków oraz wkładania produktów do garnka.

Chińska dieta 5-ciu przemian

Nawet przygotowując naszą zwyczajną sałatkę jarzynową, wszystkich warzyw nie gotujemy równocześnie, gdyż część by się rozgotowała, a część pozostała zbyt twarda. Jest to pewna logika, do której jak widać, nawet my się stosujemy.

Jeśli przygotowujemy posiłek zacznijmy od Przemiany Wody, następne Drzewo, potem Ogień, Ziemia (chociaż ona równoważenia nie wymaga, można ją spożywać nawet samodzielnie) oraz Metal. Na końcu Woda. Pilnujmy jednak, by w połowie przemian umieszczać Ziemię (ta ma szczególne prawa i może się wyłamywać z zasad), a także by przed dodaniem kolejnego składnika danie zamieszać i chwilę zaczekać. To ponoć gwarantuje sytość posiłków i ich zbawienną moc energetyczną.

ZASADY DIETY PIĘCIU PRZEMIAN

  • Związku z tym, iż budowa ludzkiego układu trawiennego przypomina przewód pokarmowy roślinożerców - produkty roślinne powinny stanowić 90% naszej diety.
  • Mleko powinno być wyłączone z codziennej diety. Zgodnie z filozofią chińską mleko powinno być spożywane tylko w okresie niemowlęctwa i być w pełni naturalne("matczyne"), a nie przetworzone.
  • Im mniej przetworzona żywność, tym zdrowiej. Stawia na spożywanie pełnoziarnistych produktów. Przykładowo - makaron z mąki razowej, a znacząco ograniczyć białe pieczywo.
  • Dobrze jest też zrezygnować z mrożonek, wszelakich konserw i wysoce przetworzonej żywności.
  • Wyeliminowanie cukru z diety
  • Starać się regularnie spożywać posiłki, lecz nie częściej niż co 3 godziny, a ostatni posiłek powinien być nie później niż o 17:00
  • Kluczowym elementem jest również sen, w okresie letnim, odpowiednią porą na sen jest godzina 23:00, a w okresie zimowym nawet o 21:00. To pozwoli na pełną regenerację organizmu.

Nawet jeśli taka dieta w pełnej krasie na dłuższy czas nam nie służy to przynajmniej pozostawi po sobie ciut zdrowsze nawyki. Nauczy wykorzystywać np.zdrowe produkty pełnoziarniste i nieprzetworzone tak, by stworzyć z nich coś smacznego i zdrowego, bez przymusu i głodówki.

Fot. depositphotos

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)