10 prostych sposobów na obniżenie kaloryczności diety, których nawet nie zauważysz! Rozważania dietetyka

Często powtarzam, że jestem dietetykiem, który jest przeciwny dietom! Mówiąc to mam na myśli reżim, ograniczenia i wykluczenie dużej ilości produktów. Dieta w potocznym rozumieniu to narzucony przez kogoś sposób żywienia, który ignoruje upodobania smakowe i twój świadomy udział w procesie zmiany nawyków żywieniowych! Nie tędy droga!
Barbara Dąbrowska / 3 tygodnie temu
10 prostych sposobów na obniżenie kaloryczności diety, których nawet nie zauważysz! Rozważania dietetyka fot. Adobe Stock

Pierwszym krokiem, jaki zawsze wykonuję z moimi podopiecznymi jest analiza jadłospisu. Na bazie 7 dniowych notatek szukamy małych i większych błędów żywieniowych. W większości przypadków zmiana drobnych przyzwyczajeń sprawia, że zmniejsza się kaloryczność diety. Zastosuj 5, 10, 15 takich mikro-zmian, a schudniesz i poprawisz swoje nawyki żywieniowe bez rewolucji! Obiecuję, że nie stracisz radości z jedzenia, a smak wciąż pozostanie priorytetem!

Jak obniżyć kaloryczność diety? 10 mikro sposobów, które działają!

1. Zamiast dżemu używaj rozgniecionych, świeżych owoców

Robisz tosty na niedzielne śniadanie? Tym razem zamiast dżemu malinowego użyj rozgniecionych widelcem malin. Poza sezonem wybieraj mrożone owoce.

2. Majonez zastąp musztardą!

Taka prosta zmiana w składzie kanapki może sprawić, że zjesz o 100 kcal mniej!

3. Samodzielnie przygotuj sos sałatkowy

Czy zwróciłaś uwagę na skład gotowych sosów sałatkowych? Bardzo często mają w składzie duże ilości cukru! Nie daj się nabrać i przygotuj sos samodzielnie. To zajmuje 2 minuty! Wystarczy, że do małego słoiczka wlejesz 2 łyżki oliwy z oliwek i sok z cytryny/limonki. Całość przypraw solą i pieprzem, a następnie dodaj ulubione zioła. Zamknij słoiczek i potrząśnij – zero cukru, maksimum smaku!

4. Zamień biały makaron na spaghetti z buraka

Duża porcja spaghetti z buraka, którą nasycisz się na długo ma zaledwie 40 kcal. To 5 razy mniejsza kaloryczność w porównaniu do zwykłego makaronu. Takie spaghetti przygotujesz sama z surowego buraka za pomocą tzw. temperówki do warzyw. Możesz też kupić gotowe spaghetti z buraka. Wystarczy, że wrzucisz je na rozgrzaną oliwę, dodasz ulubione dodatki np. pesto zielone, orzechy włoskie oraz fetę. Obiad gotowy!

5. Zamień śmietanę na jogurt grecki

Dzięki tej zamianie nie stracisz na smaku, bo jogurt grecki jest odrobinę tłustszy od zwykłego jogurtu naturalnego. Dzięki temu bardziej przypomina śmietanę, ale ma znacznie mniej kalorii. Zyskujesz za to ekstra porcję białka, wapnia i witaminy B2.

6. Do obiadu podawaj gniecionego kalafiora zamiast puree z ziemniaków

Zmiksowany kalafior wyglądem przypomina ziemniaki, a jednak ma znacznie wyraźniejszy i głęboki smak. Dodaj do niego niewielką ilość dobrej jakości oliwy z oliwek (zamiast zasmażki) i ulubione, świeże zioła (kolendra, koperek, bazylia) a już nigdy nie wrócisz do ziemniaków!

7. Używaj oliwy z oliwek w sprayu

Nie wlewaj oliwy z oliwek na oko, prosto z butelki. Przeciętnie dodajesz wtedy ilość odpowiadającą 2-3 łyżkom! To w sumie około 180-260 kcal! Spray pozwala na precyzyjne rozprowadzenie oliwy po sałatce czy patelni, a jednocześnie ogranicza jej ilość nawet o 80%!

8. Zastąp masło w wypiekach puree z banana lub suszonej śliwki

Zarówno puree z banana jak i z suszonych śliwek ma konsystencję podobną do masła! Możesz nimi zastąpić 30-40% tłuszczu z przepisu, by zmniejszyć kaloryczność i zwiększyć wartość odżywczą. Zyskujesz dodatkową porcję błonnika pokarmowego, potasu czy witaminy K.

9. Nałóż o ¼ mniej sera na pizzę

Często nie chodzi o to, by jeden produkt zastępować drugim. Wystarczy, że nieznacznie zmniejszysz ilość kalorycznych dodatków. Gdy robisz domową pizzę zmniejsz ilość sera tylko o ¼, a przekonasz się, że nikt nie zauważy zmiany smaku!

10. Używaj nasion chia do zagęszczania zupy

Zamiast mąki pszennej do zagęszczania zup i sosów możesz użyć nasion chia. Nasiona te wchłaniają dużą ilość płynów, pęcznieją i tworzą żel, który świetnie zastępuje tradycyjną zasmażkę. Dzięki nasionom chia wzbogacisz swoje danie w nienasycone kwasy tłuszczowe i wapń.

Dowiedz się więcej:
Jak schudnąć bez diety? Mamy na to 11 sprawdzonych sposobów
Hit! 10 propozycji dietetycznych obiadów. Najlepsze przepisy na niskokaloryczne obiady!
Czy przekąski rujnują twoją dietę? 5 błędów, które popełniasz!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)