10 faktów i mitów o diecie Dukana - dementuje dietetyk

Dieta wysokobiałkowa, nazywana też dietą protal, inspirowana kuracją odchudzającą opracowaną przez francuskiego lekarza - doktora Pierre'a Dukana - to obecnie jedna z najpopularniejszych diet. Ma opinię wyjątkowo skutecznej i mało uciążliwej, lecz nie tylko. Coraz częściej mówi się, że ma zgubny wpływ na poziom cholesterolu, wątrobę czy nerki. Jak jest naprawdę? Zapytaliśmy dietetyka.

Dieta wysokobiałkowa, nazywana też dietą protal, inspirowana kuracją odchudzającą opracowaną przez francuskiego lekarza - doktora Pierre'a Dukana - to obecnie jedna z najpopularniejszych diet. Ma opinię wyjątkowo skutecznej i mało uciążliwej, lecz nie tylko. Coraz częściej mówi się, że ma zgubny wpływ na poziom cholesterolu, wątrobę czy nerki. Jak jest naprawdę? Zapytaliśmy dietetyka.

10 faktów i mitów o diecie Dukana - dementuje dietetyk

Fot. Depositphotos

Czytaj też: Fakty i mity na temat odchudzania

Co kilka lat w reperturze dobrze znanych diet pojawia się nowość, która natychmiast zaczyna być testowana przez wszystkich tych, którzy akurat chcą zrzucić kilka kilogramów. Jeśli okazuje się, że kuracja jest skuteczna, szybko staje się hitem. Właśnie tak było z dietą doktora Dukana. Ta wysokobiałkowa, kompleksowa kuracja odchudzająca, podzielona na cztery etapy (fazę uderzeniową, fazę stałej szybkości, fazę utrwalania i fazę stablizacji) w czasie których mamy zgubić nadmiar kilogramów oraz ustabilizować nową wagę, by uniknąć efektu jo-jo.

Czy faktycznie jest skuteczna? Zdania co do tego są podzielone. Pewne natomiast jest to, że dieta doktora Dukana jest kontrowersyjna, a opinie dietetyków i lekarzy co do jej wpływu na zdrowie są podzielone. O rozwianie wątpliwości na temat diety Dukana poprosiliśmy Aleksandrę Kilen-Zasieczną, dietetyka z poradni dietetycznej JeszFresh.

Dowiedz się więcej: Dieta proteinowa dr Pierre Dukana

 1. Na diecie Dukana można szybko schudnąć

FAKT. Wiele badań przeprowadzonych przez naukowców dowodzi, iż dieta o wysokiej zawartości białka MOŻE działać odchudzająco. Jednak nie oszukamy naszego organizmu – przyjmując zbyt dużą w stosunku do naszego zapotrzebowania ilość energii w postaci pożywienia (nawet bogatobiałkowego) możemy przybrać na masie ciała. Dodatkowe kilogramy będą wynikiem wzrostu masy tłuszczowej jak i mięśniowej (białko jest bowiem podstawowym składnikiem budulcowym mięśni).

Osoby stosujące dietę Dukana szybko chudną – nie mają potrzeby jedzenia dużych porcji posiłków, gdyż duża ilość białka w nich zawarta daje bardzo szybkie uczucie sytości. Dodatkowo białko obecne w diecie może przyspieszyć tempo metabolizmu nawet o 10%.

2. Dietę Dukana można stosować bez konsultacji z lekarzem/dietetykiem

FAKT/MIT. Dieta Dukana nie powinna być stosowana przez osoby z jakimikolwiek dolegliwościami zdrowotnymi, osoby starsze, dzieci i młodzież w okresie wzrostu i dojrzewania oraz kobiety w ciąży i karmiące. Konsultacja z lekarzem czy dietetykiem nie będzie tutaj konieczna jeśli zdajemy sobie z tego sprawę. Osoby zdrowe mające wątpliwości, co do stosowania kuracji proteinowej mogą zwrócić się po poradę do specjalisty – gdy dieta będzie pod kontrolą eksperta istnieje szansa na zrzucenie zbędnych kilogramów bez efektu jo-jo i innych negatywnych skutków.

3. Dieta Dukana powoduje szybką redukcję tkanki tłuszczowej

FAKT/MIT. Podczas diety portal największa utrata masy ciała następuje w pierwszej tzw. uderzeniowej fazie. Trwa ona około 10 dni, podczas których możemy zgubić nawet 5 kg. Niestety spadek kilogramów spowodowany jest przede wszystkim utratą wody z naszego organizmu.
Spalanie tkanki tłuszczowej podczas stosowania jakiejkolwiek diety następuje po około 10 dniach, wcześniej tracimy właśnie wodę oraz masę mięśniową. Dodatkowo tłuszcze nie będą ulegały całkowitemu spalaniu bez obecności węglowodanów, a więc w naszej krwi pojawią się tzw. ciała ketonowe, które dodatkowo mogą zakwasić nasz organizm. Warto również pamiętać, że tylko powolna utrata masy ciała (od 0,5 do 1-1,5 kg/ tydzień) może być skuteczna i trwała.

4. Dieta bogatobiałkowa jest dużym obciążeniem dla wątroby i nerek

FAKT. Osoby zdrowe stosujące dietę Dukana według ścisłych wskazówek nie powinny obawiać się natychmiastowej utraty zdrowia czy uszkodzenia bądź niewydolności wątroby i nerek. Faktem jednak jest, że zbyt duża podaż białka z dietą będzie obciążeniem dla tych narządów. Warto robić badania kontrolne np. w kierunku stężenia kreatyniny – jej zwiększony poziom świadczy o uszkodzeniu nerek.

5. Obniża się koncentracja, kondycja skóry, włosów i paznokci

FAKT/MIT. Dieta niezbilansowana nie dostarcza nam wszystkim niezbędnych elementów potrzebnych do prawidłowej pracy naszego organizmu. Brak węglowodanów będących naszym
podstawowym paliwem, w krótkim czasie prowadzi do pogorszenia się koncentracji, pamięci, a także do rozdrażnienia i spadku energii życiowej. Węglowodany odżywiają nasz mózg, nerki i mięśnie – bez nich nie jesteśmy w stanie funkcjonować na wysokich obrotach. Kondycja skóry, włosów i paznokci także może się pogorszyć w wyniku braku witamin i składników mineralnych. Jednak najczęściej następuje to po dłuższym czasie, gdy nasz organizm nie ma już zapasów z których może czerpać potrzebne mu substancje.

6. Nadwyżka białka w diecie może skutkować zakwaszeniem organizmu

FAKT/MIT. Produkty białkowe – mięso, jaja czy produkty mleczne, mają działanie zakwaszające. Jednak nasz organizm stale dąży do homeostazy czyli zachowania równowagi, aby wszystkie procesy życiowe zachodziły prawidłowo i płynnie. Nie tak łatwo jest tę równowagę zaburzyć, zwłaszcza gdy jesteśmy zdrowi i nasza dieta jest prawidłowa. Nadmiar produktów zakwaszających i niedobór alkalizujących może nieco zaburzyć gospodarkę kwasowo-zasadową. Jednak nie musimy obawiać się poważnych konsekwencji zdrowotnych, gdy nic nam nie dolega, ponieważ nasz organizm jest na tyle mądry, że jest w stanie poradzić sobie z nieprawidłowościami takiej diety.

7. Podnosi się poziom cholesterolu we krwi

FAKT. Dieta proteinowa stosowana przez dłuższy czas może nie tylko podnieść poziom cholesterolu we krwi, ale również przyspieszyć rozwój miażdżycy tętnic i zwiększyć ryzyko raka piersi u kobiet, jak uważa francuski dietetyk Jean-Michel Cohen. Każda dieta, która w nadmiarze ogranicza jeden ze składników pokarmowych (tłuszcze, węglowodany lub białka) nie jest całkowicie bezpieczna i skuteczna. Gdy ograniczamy np. węglowodany na korzyść białka, negatywne skutki zdrowotne nie pojawią się po tygodniu, ale gdy stosujemy takie restrykcje dłużej istnieje ryzyko realnego zagrożenia dla naszego organizmu. Dieta bogatobiałkowa często również staje się dietą bogatotłuszczową (a przez to wysokocholesterolową) zwłaszcza gdy pominiemy kilka ważnych zasad diety Dukana.

8. Pozytywnie wpływa na zmianę nawyków żywieniowych

MIT. Dieta dr Dukana nie przekazuje zasad prawidłowego żywienia i nie uczy nas „zdrowych” nawyków żywieniowych. Ograniczamy węglowodany, tłuszcze roślinne, warzywa i owoce, jemy praktycznie samo białko bez żadnych ograniczeń. Mamy nawet możliwość picia coli zero! Po takiej diecie szybko i chętnie wracamy do starych nawyków żywieniowych, które w szybkim czasie powodują efekt jojo i naszą frustrację.

9. Brak efektu jo-jo

MIT. Badania internetowe przeprowadzone na 5 000 osób, które stosowały dietę Dukana sugerują, że aż 80% respondentów w ciągu 4 lat powróciło do swojej dawnej masy ciała. Natomiast twórca diety – dr Dukan uważa, że „tylko” 40% osób tyje po jego kuracji proteinowej. Stosując dietę niezbilansowaną, w której brak jest podstawowych składników odżywczych, nie możemy liczyć na trwałe spalenie tkanki tłuszczowej. Powracając do starych nawyków żywieniowych musimy liczyć się z możliwością wystąpienia efektu jojo.

10. Brak uczucia głodu, ponieważ bez ograniczeń można jeść wskazane produkty

FAKT. Jedna z zasad diety Dukana mówi o braku ograniczenia co do spożywanych porcji. Jednak większość osób będących na wspomnianej diecie nie ma potrzeby objadania się czy jedzenia dużych porcji posiłków, ze względu na szybkie uczucie sytości jakie daje nam białko.

Odpowiedzi udzielała: mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna
Poradnia dietetyczna JeszFresh

Sprawdź też: Przepisy na dania wg diety Dukana

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/6 lat temu
Ja ostatnio czytałam taką książkę, była dodatkiem do gazety :) były tam wszystkie diety mity i fakty właśnie :) przeczytałam ,że właśnie szkodzi na nerki...
/6 lat temu
Szkodzi owszem, ale w przypadku osób, które mają jakieś dolegliwości zdrowotne, natomiast osoby młode i zdrowe mają na tyle odporny organizm, że krótki czas stosowania diety nie wyrządzi takich szkód jak niewydolność nerek.
/6 lat temu
krotki czas :) to chyba jak ktos ma do zrzucenia 5 kg
/6 lat temu
po roku od schudnięcia 14 kg wróciło mi 8 problemy z nerkami, których do tej porty nie miałam, wysoki cholesterol, skoki ciśnienia, wypadanie włosów, :(
POKAŻ KOMENTARZE (1)