Zasady bezpiecznego ćwiczenia hatha-jogi

Przed rozpoczęciem ćwiczeń zapoznaj się z żelaznymi zasadami bezpieczeństwa autorstwa doświadczonego nauczyciela hatha-jogi.
/ 12.11.2009 10:31
Zapotrzebowanie na płyny u kobiet aktywnych wynosi ok. 2-2,5 litra na dobę, w czasie i po treningu powinno się wypić minimum 500 ml wody

1. Nie zaczynamy ćwiczyć na podstawie książek, płyt, informacji z internetu, lecz u doświadczonego nauczyciela z długim stażem, jeśli to możliwe. W przeciwnym razie poważne kontuzje są prawie pewne.

2. Jeśli mamy wątpliwości co do naszego stanu zdrowia, przed rozpoczęciem ćwiczeń robimy badania lekarskie, prześwietlenia kręgosłupa itp.

3. Jeśli mamy wady postawy, zwłaszcza takie jak skolioza, pamiętajmy, że pod żadnym pozorem nie wolno ćwiczyć nam jakichkolwiek wygięć do tyłu, a skręty, skłony w bok oraz mięśnie grzbietu tylko w odpowiednia stronę, zgodnie z zasadami korekcji wad postawy i ortopedii. Asany muszą być odpowiednio dopasowane do tych zasad.

4. Musimy zorientować się, czy dany nauczyciel hatha-jogi zna zasady korekcji wad postawy i ortopedii (czy np. pyta nas o skoliozę, dyskopatię, czy chce zobaczyć zdjęcie rentgenowskie z opisem), czy wie co z tym problemem dalej zrobić. Jeśli stwierdzimy że nie, lepiej zrezygnujmy z ćwiczeń u niego.

Zobacz także: Hatha- joga a skolioza

5. Podczas ćwiczeń nigdy nie zatrzymujemy oddechu, zarówno wdech jak i wydech robimy przez nos.

6. W przypadku nadciśnienia tętniczego w gałce ocznej, odklejania siatkówki oraz menstruacji nie wolno nam wykonywać pozycji odwróconych.

7. Jeśli mamy problemy z kręgosłupem (odcinek szyjny) nie ćwiczymy stania na głowie.

8. Przy ćwiczeniu świecy podkładamy pod barki złożone koce, tak aby barki były dokładnie na linii koców a szyja była wolna (koniecznie) poza kocami, pod tył głowy podkładamy coś śliskiego (śliską tkaninę lub choćby torebkę foliową) co chroni kark przed kompresją, zaczynamy zawsze od półświecy i stopniowo przechodzimy w kierunku świecy wedle swych możliwości.

Zobacz także: Hatha joga a dyskopatia i rwa kuluszowa

9. Wszystkie skłony w przód robimy skręcając miednicę a nie przez zgięcie kręgosłupa w pałąk. Takie zgięcie grozi dyskopatią, jest ona nieodwracalną, bardzo poważną kontuzją. To skręt miednicy w przód rozciąga mięśnie tyłów nóg, które to mięśnie zaczepione są właśnie za miednicę, kręgosłup musi być w tym czasie prosty. Jeśli mamy jakiekolwiek problemy z dyskiem czyli krążkiem międzykręgowym typu dyskopatia, musimy szczególnie przestrzegać tych zasad.

10. Pod żadnym pozorem nie sprężynujemy w ćwiczeniach.

11. Ćwicząc podczas ciąży (najlepiej tylko przez pierwsze trzy miesiące) nie uciskamy brzucha i nie narażamy się na wstrząsy. Relaksując się lub śpiąc, leżymy tylko na lewym boku (lub na plecach) aby nie uciskać wielkiej żyły wrotnej.

12. Nie ćwiczymy po dłuższym pobycie na słońcu.

13. Ćwicząc nie powinno się odczuwać napięcia w mięśniach twarzy, oczach i uszach, ani podczas oddychania.

Zobacz także: Joga, którą metodę wybrać?

14. Przystępujemy do ćwiczeń z opróżnionymi jelitami i pęcherzem.

15. Najlepiej ćwiczyć z pustym żołądkiem (posiłek na około pięć godzin przed ćwiczeniami).

16. Zawsze po zakończeniu praktyki asan połóż się na 10-15 minut do relaksu (śavasany).

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/01.02.2013 15:57
Joga powinna być aktywnością relaksującą a nie niebezpieczną dla zdrowia. Bardzo ważne jest wyczucie własnego ciała i profesjonalny instruktor, który nie pozwoli nam zrobić sobie krzywdę. Można też znaleźć również jogę rehabilitacyjną, jogę dla kobiet w ciąży czy jogę dla dzieci