Joga immunostymulująca pomaga wzmocnić naturalne siły organizmu. fot. Fotolia

Oddziaływanie asany na organizm

Jakie narządy pobudza do pracy wykonywanie asan? Jaki wpływ ma praktyka jogi na wnętrze naszego organizmu?
/ 13.06.2010 00:01
Joga immunostymulująca pomaga wzmocnić naturalne siły organizmu. fot. Fotolia

W trakcie praktyki Jogi na poziomie najbardziej organicznym dochodzi do zmiany profilu biochemicznego praktykującego. We krwi pojawiają się substancje przeciwdziałające depresji i antyoksydanty, obniża się poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trójglicerydów, podwyższa natomiast poziom adenozynotrójfosforanów (ATP) – związku odpowiedzialnego za biosyntezę kwasów tłuszczowych i kumulację energii), praca układu wydzielania wewnętrznego ulega optymalizacji.

Czytaj też: Rodzaje terapii w jodze

  • serce - wytrenowane serce mniej się męczy przy tym samym wysiłku, pracuje bardziej ekonomicznie i ma większe możliwości rezerwowe;
  • mózg - poprawa ukrwienia, koncentracji, uwagi i funkcji intelektualnych;
  • płuca - lepsze wykorzystanie pojemności płuc, wzmocnienie mięśni oddechowych, sprawniejsze oczyszczanie oskrzeli;
  • skóra - lepsze ukrwienie, opóźnienie procesów starzenia, młodszy wygląd;
  • stawy - większy zakres ruchów i odporność na urazy;
  • kości - elastyczniejsze, mniej podatne na odwapnienie i tym samym odporne na złamania;
  • mięśnie - lepsza wytrzymałość i siła, możliwość dłuższej pracy bez zmęczenia, prawidłowy stan napięcia-lepsza sylwetka;
  • krew - dostarcza więcej tlenu do tkanek, lepsza eliminacja zbędnych produktów przemiany materii, poprawa składu lipidów - mniej „złego”, więcej „dobrego” cholesterolu, lepsza regulacja poziomu cukru we krwi;
  • psychika - poprawa obrazu własnego JA, satysfakcja z własnej sprawności, chęć do czynu, łatwiejsze radzenie sobie ze stresem;
  • system nerwowy - lepsza koordynacja ruchowa, szybszy refleks;
  • przewód pokarmowy - lepsze trawienie, normalizacja apetytu, mniej problemów z zaparciami;
  • tkanka tłuszczowa - systematyczny, długotrwały wysiłek fizyczny sprzyja spalaniu nadmiernej tkanki tłuszczowej;
  • naczynia krwionośne i limfatyczne - poprawia krążenie krwi i limfy, przeciwdziała powstawaniu zmian miażdżycowych, normalizacja ciśnienia krwi.

Oddziaływanie asany jest zatem wielopoziomowe, aczkolwiek uwarunkowane równie wielopoziomowym jej wykonywaniem – związane jest ono z nadawaniem fizycznej formy, obudzeniem psychicznej uważności prowadzącej nas znów do ciała – tym razem jednak do świadomego odczuwania zachodzących w nim procesów i w końcu systematycznego budowania pomostu pomiędzy odczuwaniem, a świadomym postrzeganiem i działaniem.

Polecamy: Joga po pięćdziesiątce