kobieta, plaża, medytacja

Medytacja na stres

Mniejsze napięcie, lepsza pamięć, zdrowsze serce, łatwiejsze zasypianie. To wszystko jest możliwe dzięki sztuce relaksu. Warto się jej nauczyć!
/ 13.04.2012 15:59
kobieta, plaża, medytacja
Zagubione w ciągłej gonitwie i plątaninie myśli coraz częściej szukamy skutecznego sposobu na ukojenie i wyciszenie. Niestety, zwykle zaczynamy o tym myśleć dopiero wówczas, gdy nasze ciało wysyła nam już wyraźne sygnały, że ma dość życia w takim stresie.

Najczęściej robi to za pomocą bólów głowy, stałego napięcia mięśni (i związanych z tym problemów z kręgosłupem) czy kłopotów z żołądkiem (np. biegunek). Czasem dołączają trudności z zasypianiem albo koncentracją, pogorszenie pamięci, stałe zmęczenie, przygnębienie i depresja. Na wiele z tych problemów bezskutecznie szukamy antidotum, odwiedzając lekarzy różnych specjalności. Tymczasem warto zacząć od zatrzymania się i dokładnego przyjrzenia się sobie. Wyjątkowym, choć naprawdę prostym sposobem, który to umożliwia, jest medytacja, czyli świadome bycie tu i teraz.

Relaks dla ciała i dla duszy
Medytacja to czas odpoczynku dla systemu nerwowego oraz oczyszczenie i wyciszenie umysłu. Regularna praktyka pozwala inaczej spojrzeć na nasze codzienne doświadczenia, zaczynamy lepiej radzić sobie z natłokiem informacji, ciągłym pośpiechem oraz zmiennymi stanami emocjonalnymi. Docieramy do wnętrza własnej osobowości, pozbywamy się wszelkich ograniczeń, dzięki temu stajemy się silniejsi i lepiej rozwiązujemy pojawiające się problemy. Osoby medytujące łatwiej znoszą życiowe porażki, mają w sobie więcej pozytywnego nastawienia do świata i ludzi. Medytacja jest też formą samouzdrawiania poprzez pobudzanie życiowej energii i rozszerzenie świadomości. Jak dowodzą badania prowadzone w wielu ośrodkach naukowych na całym świecie, regularna praktyka redukuje zaburzenia snu, uwalnia od stresu, reguluje ciśnienie, pomaga w przypadkach stanów lękowych i depresji. Medytacja jest profilaktyką w utrzymaniu zdrowego organizmu, ale ułatwia także powrót do zdrowia.

Krótki kurs medytacji
To technika dla każdego. Wystarczy usiąść w siadzie skrzyżnym na twardej poduszce z wyprostowanym kręgosłupem i dłońmi ułożonymi luźno na udach (jeśli z jakiegoś powodu nie możesz skrzyżować nóg w siadzie, usiądź na krześle z dłońmi opartymi na udach). Zachowaj prosty kręgosłup i nie napinaj ramion. Głowa powinna stanowić naturalne przedłużenie kręgosłupa, należy ją delikatnie odchylić do tyłu. Zamknij oczy i powoli rozluźnij całe ciało, rozpoczynając od głowy i kończąc na stopach. Uwagę skoncentruj na punkcie poniżej pępka. Gdy pojawią się jakieś myśli, puść je wolno, nie poświęcając im żadnej uwagi. Medytuj regularnie około 20 minut w cichym i wcześniej wywietrzonym pomieszczeniu. Jeśli nie jesteś w stanie skupić się sama, możesz kupić płytę z nagranym głosem, który doprowadzi cię od momentu rozluźniania się do zakończenia praktyki. Na początku warto też skorzystać z medytacji grupowych (znajdziesz je w wielu miastach) prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli, którzy pomagają w zrozumieniu procesu relaksacji poprzez medytację.

Korzyści zdrowotne związane z regularną medytacją
* ogólna poprawa stanu zdrowia,
* poprawa czynności układu nerwowego
* zmniejszenie napięć mięśniowych
* regulacja ciśnienia krwi
* poprawa samooceny
* obniżenie poziomu lęku
* wspomaganie leczenia depresji
* wzmocnienie odporności organizmu
* uwalnia od nawykowych reakcji