Medytacja

Medytacja

Medytacja, czyli dhyana (djana-pochłonięcie), jest praktyką psychofizyczną i w systemie jogi prowadzi do samadhi – oświecenia, wyzwolenia.
/ 03.12.2009 09:32
Medytacja

Medytacja jest zaglądaniem w głąb siebie, studiowaniem własnych procesów fizycznych i psychicznych, kontemplowaniem stanów umysłu i ciała. Jest głęboką integracją osoby kontemplującej, aktem kontemplacji i kontemplowanego przedmiotu. Znika wtedy odrębność między poznającym, metodą poznawania i poznawanym obiektem.

Na swym najwyższym piętrze – samadhi, medytacja jest zjednoczeniem duszy indywidualnej – Atmana, z duszą wszechświata – Brahmanem, połączeniem i stopieniem się duszy indywidualnej z Transcendencją.

W wymiarze codziennej praktyki i przy mniejszych aspiracjach może być wspaniałym narzędziem do uspokojenia, oczyszczenia i zrównoważenia psychiki.

Zobacz także: Joga lekarstwo dla duszy i ciała

Technika medytacji

  • Medytację ćwiczymy w pozycjach siedzących (tych, które są dla nas wygodne) chociaż najlepsza jest pozycja lotosu (padmasana). Kręgosłup powinien być prosty, a klatka piersiowa – uniesiona. Głowa trzymana prosto, oczy zamknięte lub półprzymknięte, dłonie i ramiona odprężone. Wyciągamy kręgosłup do góry, co chroni przed zapadaniem się ciała i przysypianiem, oddychamy delikatnie i równomiernie przez nos.
  • Staramy się nie wciągać w myśli ani we wspomnienia, marzenia czy wyobrażenia, obserwujemy je tylko tak jak przesuwający się film. Wyrabiamy więc w sobie postawę obserwatora. Jeśli jednak ten film nas zaabsorbuje wtedy "wracamy do oddechu", czyli mocno koncentrujemy się na oddychaniu, na odczuwaniu przepływającego powietrza, na słuchaniu jego dźwięku. W ten sposób dajemy mózgowi możliwość odpoczynku od codziennej pracy i szansę na zakosztowanie równowagi, ciszy i spokoju.
  • Zanim zaczniemy praktykować medytację dobrze jest ćwiczyć i opanować podstawowe asany – co pozwoli nam siedzieć z prostym kręgosłupem, oraz podstawowe prana jamy – dzięki czemu nie będziemy mieli trudności z oddychaniem.

Zobacz także: Joga na stres