Rozciąganie

Joga - jak ćwiczyć w trakcie miesiączki

Czy istnieją ćwiczenia jogi, które zmniejszają dolegliwości podczas napięcia przedmiesiączkowego oraz samej miesiączki? Jakie ćwiczenia można wykonywać w tym okresie, a jakich powinno się unikać?
/ 19.08.2009 10:23
Rozciąganie

Wahanie nastroju, bóle pleców i brzucha czy obrzęk nóg, to dolegliwości, na które skarży się co jakiś czas prawie każda kobieta. Joga jednak ma sposoby na ich zminimalizowanie. Sprawdź, które ćwiczenia są najbardziej skuteczne!

ZNP - zespół napięcia przedmiesiączkowego

Mistrzowie jogi uważają, że ZNP jest spowodowany zachwianiem równowagi w organizmie kobiety. A sytuacjom takim należy zapobiegać. Aby złagodzić nieprzyjemne objawy zbliżającej się miesiączki, potrzeba jednak czasu i wytrwałości w regularnym praktykowaniu odpowiednio dobranych pozycji asan.

Asany są to specjalne pozycje, które nie tylko pomagają rozciągnąć i wzmocnić ciało oraz zachować wewnętrzną równowagę ale też zmniejszyć dolegliwości ZNP. Ćwiczenia mają bardzo różne formy (w pozycji siedzącej, skłony, łagodne wygięcia do tyłu), dlatego każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Może się oczywiście okazać, że ćwiczenia nie będą przynosić oczekiwanego efektu lub efekt będzie minimalny. Wówczas trzeba poprosić trenera jogi, aby powiedział nam, jak dostosować poszczególne pozycje asan do przebiegu cyklu miesiączkowego.

W trakcie miesiączki

Dobór pozycji asan jest bardzo ważny, ponieważ niektóre z nich mogą być niebezpieczne dla kobiet wykonujących je w trakcie miesiączki. Są to głównie te pozycje, które powodują napięcie brzucha oraz pozycje odwrócone. Zalecane są natomiast m.in. pozycje leżące (z nogami złączonymi lub ułożonymi na szerokości bioder) i stojące (przy ścianie). Nie można zapominać również o podparciu tułowia na specjalnym wałku.