Joga immunostymulująca pomaga wzmocnić naturalne siły organizmu. fot. Fotolia

Jak wzmocnić organizm za pomocą jogi?

Joga immunostymulująca pomaga wzmocnić naturalne siły organizmu i poprawić funkcjonowanie narządów wewnętrznych. Odpowiednie ćwiczenia oddechowe (pranayama) w połączeniu z regularnym wykonywaniem asana mogą tchnąć ożywczą energię w Twoje ciało!
/ 13.12.2011 04:34
Joga immunostymulująca pomaga wzmocnić naturalne siły organizmu. fot. Fotolia

Systematyczne wykonywanie różnych asana wspomaga wszystkie funkcje organizmu. Immunostymulująca moc jogi sprawia, że wyczerpany po inwazyjnych zabiegach lub długiej chorobie organizm szybko odzyskuje siły i wraca do normalnej pracy. Niezwykle ważną rolę we wzmacnianiu organizmu odgrywają ćwiczenia oddechowe Pranayama oraz medytacja. Świadome kierowanie przepływem energii do konkretnych partii ciała pozwoli przyspieszyć proces regeneracji w sensie fizycznym i psychicznym.

Pranayama - uzdrawiająca moc oddechu

Pranayama to ćwiczenia oddechowe mające na celu zwiększenie witalności organizmu, poprawienie koncentracji umysłu i poszerzenie wiadomości. Pranayama to określenie związku między oddechem, życiem i energią – oddech jest mostem łączącym nasze ciało z umysłem. Najważniejsze jest to, by oddychać w sposób świadomy – skupić się na przepływie powietrza przez nasze ciało i docenić jego wpływ na samopoczucie.

Zobacz także: Mudry - gesty, które leczą

Chcąc wzmocnić siły witalne organizmu, wykonuj regularnie następujące ćwiczenia oddechowe: Równy Oddech (Sama Vritti Pranayama), Oddech Brzęczącej Pszczoły (Bhramari), Alternatywne Oddcychanie przez Nozdrza (Nadi-Sodhana), Oddychanie Naprzeciw przepływowi Powietrza (Viloma Prtanayama), Oddychanie Przeponą (Bhastrika), a podczas wykonywania asana stosuj Oddech Rozgrzewający (Ujjayi Pranayama).

Zobacz także: Joga na płaski brzuch

Pozycja Martwe Ciało

Po zakończenie ćwiczeń asana, szczególnie skup się na Pozycji Martwego Ciała (Savasana), która Ci zrównoważyć umysł, poprzez wyrównanie oddechu.

  1. Połóż się na plecach z lekko rozstawionymi nogami i odwiedzionymi ramionami. Otwórz dłonie i skieruj wewnętrzną część ku górze. Zamknij oczy.
  2. Pozwól całkowicie rozluźnić się ciału, niech stanie się bezwładne i ciężkie. Przyciągnij podbródek w stronę gardła i rozciągnij kark.
  3. Rozluźnij szczęki i mięśnie twarzy. Wyobraź sobie, że gałki oczne wędrują w stronę podstawy czaszki.
  4. Skup się na czynności oddychania. Zrób wdech i wydech, każdy o długości czterech uderzeń serca. Wyobraź sobie, że oddychasz całym ciałem – od czubka głowy do końca nóg.
  5. Pozwól wtopić się ciału w podłogę.
  6. Leż w takiej pozycji do czasu, aż uznasz, że twoje ciało jest całkiem zrelaksowane.

Zobacz także: Joga na stres

Doceń siłę medytacji

Medytacja jest zaglądaniem w głąb siebie, studiowaniem własnych procesów fizycznych i psychicznych, kontemplowaniem stanów umysłu i ciała. W wymiarze codziennej praktyki i przy mniejszych aspiracjach może być wspaniałym narzędziem do uspokojenia, oczyszczenia i zrównoważenia psychiki. Staramy się nie wciągać w myśli ani we wspomnienia, marzenia czy wyobrażenia, obserwujemy je tylko tak jak przesuwający się film. Wyrabiamy więc w sobie postawę obserwatora. Jeśli jednak ten film nas zaabsorbuje wtedy "wracamy do oddechu", czyli mocno koncentrujemy się na oddychaniu, na odczuwaniu przepływającego powietrza, na słuchaniu jego dźwięku. W ten sposób dajemy mózgowi możliwość odpoczynku od codziennej pracy i szansę na zakosztowanie równowagi, ciszy i spokoju.

Zobacz także: Jak medytować?