Hatha Joga - terapia ciała i umysłu

Joga stała się dość modnym sposobem na rozładowanie napięć z całego dnia. Organizowane są w wielu miastach sesje i warsztaty z tego zakresu. Wielu ludzi zauważa jej pozytywny wpływ na swoje funkcjonowanie psychiczne i fizyczne. Joga znalazła też zwolenników wśród leniuchów i ludzi zmagającymi się z przeróżnymi schorzeniami, ponieważ efekty jej uprawiania są zadowalające, a sama technika nie jest obciążająca.
/ 02.06.2008 12:59

Joga stała się dość modnym sposobem na rozładowanie napięć z całego dnia. Organizowane są w wielu miastach sesje i warsztaty z tego zakresu. Wielu ludzi zauważa jej pozytywny wpływ na swoje funkcjonowanie psychiczne i fizyczne. Joga znalazła też zwolenników wśród leniuchów i ludzi zmagającymi się z przeróżnymi schorzeniami, ponieważ efekty jej uprawiania są zadowalające, a sama technika nie jest obciążająca.

Joga już od dawnych czasów była stosowana jako metoda lecznicza i prewencyjna w Indiach i krajach je otaczających. Bez przerwy się rozwija, co sprawiło iż jest dostosowana do kondycji człowieka współczesnego. Joga kojarzy nam się z układem pewnych ćwiczeń, specyficznym oddychaniem, czy wreszcie relaksem, szczupłą sylwetką i zdrowiem. Zdrowiem nie tylko ciała, ale i umysłu. Istnieje wiele odmian Jogi. Jedną z części tego systemu ćwiczeń jest tzw. Hatha Joga.

Hatha Joga – terapia ciała i umysłu

Hatha Joga dąży do osiągnięcia równowagi między ciałem a psychiką, co można odczytać z symboliki nazwy systemu: słowo „ha” oznacza słońce, „tha” oznacza księżyc. Kiedy znajdują się one w stanie równowagi, wówczas człowiek osiąga wewnętrzny spokój, homeostazę, harmonię. To z kolei znajduje przełożenie na stan zdrowia: gdy jesteśmy uspokojeni i zrównoważeni, wówczas panujemy nad sobą, lepiej się czujemy i wydajniej funkcjonujemy.

Jak wygląda ćwiczenie Jogi?

Praktykowanie Hatha Jogi skupia się wokół ciała i prawidłowego oddychania, stąd też ćwiczenia polegają na przyjmowaniu pewnych pozycji ciała, zwanych asanami, a także ćwiczeniach oddechowych zwanych pranajama. Pozycje w Jodze zostały podzielone na kilka zasadniczych grup: stojące, wygięcia w tył, odwrócone, skręty, balansowe i relaksujące.

Pozycje stojące pozwalają na rozruszanie ciała, rozgrzanie go i przygotowanie do dalszych ćwiczeń. Usprawniają mięśnie i są zwykle polecane osobom początkującym.
Wygięcia w tył rozciągają korpus, poprawiają przemianę materii, a także polepszają postrzeganie świata.

Pozycje odwrócone, czyli odwrotne do naturalnego położenia np. stanie na głowie, polepszają ukrwienie mózgu i oddychanie. Niektórzy uważają, że te pozycje regulują wydzielanie hormonów.
Skręty, to pozycje wzmacniające mięśnie, polepszające pracę narządów, pomagające stracić zbędne kilogramy. Ponadto kształtują mięśnie, uelastyczniają ciało i wzmacniają kręgosłup.
Pozycje balansowe, jak nazwa wskazuje będą wpływały na osiągnięcie harmonii psychofizycznej, a relaksujące pomogą rozładować stresy, napięcia i zmniejszą poczucie zmęczenia. Relaks jest tym elementem Jogi, który zawsze kończy sesję.

Ćwiczenia wymagają odrobiny wolnego czasu, dokładności, systematyczności, zacisznego miejsca wolnego od jakichkolwiek „wyrywających” bodźców. Warto je wykonywać w ciszy lub w towarzystwie delikatnie „sączącej” się w tle muzyce relaksacyjnej. Na pierwsze zajęcia Jogi warto wybrać się do doświadczonego instruktora i trenować razem z nim. Już po pierwszej sesji dostrzega się pierwsze efekty, jak uspokojenie, przypływ energii. W miarę trenowania zdrowie ulega znacznej poprawie.

Dla kogo przeznaczona jest Hatha Joga?

Hatha Joga można powiedzieć, że jest dla każdego. Jednak zanim się przystąpi do ćwiczeń warto się zastanowić nad swoimi indywidualnymi możliwościami i racjonalnie podchodzić do wykonywania pewnych pozycji. Zdrowy człowiek może uprawiać Jogę, bez względu na płeć i wiek.
Hatha Joga poprawia ukrwienie tkanek, ich odżywienie i detoksykację. Płynność ruchów i spokój towarzyszący ćwiczeniom pozawala na osiągnięcie spokoju i harmonii wewnętrznej. Joga dostarcza dużo przyjemności. Podczas ćwiczeń uwalniane są znaczne ilości serotoniny i endorfin, które nie tylko działają odprężająco, ale i przeciwbólowo (podobnie jak morfina). Ponadto poprawiają nastrój.

Jogę poleca się osobom zmagającym się z następującymi dolegliwościami:

  • bóle kręgosłupa i bóle stawów,
  • rwa kulszowa po ustąpieniu fazy ostrej,
  • bóle głowy, zwłaszcza napięciowe, wywołane stresem,
  • okresu około menopauzalnego,
  • psychicznymi, jak depresja, pobudzenie psychoruchowe, zaburzenia osobowości,
  • nadwagą i otyłością,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • cukrzyca i nietolerancja glukozy,
  • trudności w radzeniu sobie ze stresem.

Wiele osób uznaje Jogę za nierozłączny element życia i swego rodzaju filozofię. Uważają, ze Joga pozwala dotrzeć w głąb swojego umysłu i uaktywnić potencjał w nim drzemiący, a także nauczyć życia w harmonii ze sobą i otoczeniem. To również sposób pozwalający utrzymać swoje ciało w zdrowiu i sprawności. Dzięki niej uczymy się właściwej postawy ciała i chodu. Ponadto możemy wyzbyć się wielu dolegliwości fizycznych, jak również podkręcić swoje siły umysłowe.

Tagi: sport, joga