fot. Promedica

Hatha-joga a skolioza

Mając skoliozę należy ćwiczyć korekcyjnie, a więc, po pierwsze: należy poznać zasady korekcji dla skoliozy, po drugie, tak dopasować asany do tych zasad aby każda asana była ćwiczeniem korekcyjnym.
/ 22.05.2017 12:58
fot. Promedica

Niektóre asany należy wykluczyć, aby nie zrujnowały kręgosłupa. Bardzo dobrą książką do zapoznania się z tematem jest "Korekcja Wad Postawy Człowieka" dr Jacka Wilczyńskiego. Mówiąc ogólnie: nie wolno ćwiczyć żadnych wygięć do tyłu gdyż to wzmaga rotację kręgów i pogłębia skoliozę.

Skręty i skłony w bok ćwiczymy asymetrycznie tzn. jeśli skolioza jednołukowa piersiowa jest np. wypukła w prawo to skłony boczne wykonujemy tylko w prawo, a skręty – tylko w lewo. Przy lędźwiowej wypukłej w prawo: skłony w prawo a skręty w obie strony, gdyż odcinek lędźwiowy kręgosłupa praktycznie się nie skręca. Analogicznie jest przy wypukłych w lewo. Przy skoliozie dwułukowej (lub czasem nawet trójłukowej) sprawa trochę się komplikuje, ale zasady są te same dla każdego łuku oddzielnie i należy tylko w miarę je pogodzić.

Również, co bardzo ważne, mięśnie grzbietu ćwiczymy ASYMETRYCZNIE, tzn. wzmacniamy tylko mięśnie leżące na łuku skoliozy.

Jeśli więc jest to np. skolioza jednołukowa piersiowa wypukła w prawo, to leżąc na brzuchu na grubo złożonym kocu (po to aby podnosząc kończyny być równoległym do podłogi, bez koca nasze plecy byłyby wklęsłe, co jest szczególnie szkodliwe przy skoliozie), podnosimy obie nogi i tylko prawą rękę.

Jeśli to będzie skolioza lędźwiowa np. lewo-wypukła to podnosimy obie ręce i tylko nogę lewą. Jeśli np. dwułukowa typu: piersiowa w lewo wypukła a lędźwiowa w prawo wypukła, to podnosimy tylko lewą rękę i nogę prawą. Zasada jest więc taka: podnosimy nad podłogę tylko te kończyny po stronie których jest wypukłość łuku.

Ćwiczenia symetryczne mięśni grzbietu przy skoliozie czyli podnoszenie obu rąk i nóg (czy tylko obu rąk – przy piersiowej, lub tylko obu nóg – przy lędźwiowej) są dla kręgosłupa zabójcze i gwałtownie pogłębiają skoliozę.

Mięśnie na wypukłości łuku zawsze i tylko wzmacniamy, mięśnie na cięciwie łuku zawsze i tylko rozciągamy. Wzmacniając mięśnie na cięciwie łuku spowodujemy jego większe napięcie i wygięcie, a tym samym zwiększymy skoliozę!

Dobrze jest też stosować głębszy wdech, kierowany do strony klatki piersiowej leżącej po stronie wklęsłej kręgosłupa. Najlepiej należy połączyć derotację pleców ze skłonem w bok, rozciągającym cięciwę łuku skoliozy i z wdechem rozszerzającym klatkę piersiową po stronie cięciwy łuku. Ćwiczenie takie jest opisane w "Boczne idiopatyczne skrzywienia kręgosłupa" Krystyny Dobrosiewicz. Patrz również ćwiczenia dr. Klappy, można je wykonywać w klęku na podłodze oraz stojąc, na drabinkach. Korzystne są też ćwiczenia elongacyjne czyli wyciagające kręgosłup wzdłuż, jak np. różnego rodzaju zwisy na drabinkach czy drążkach.

Zobacz także: Zasady bezpiecznego ćwiczenia hatha-jogi