medytacja, kolekcja

Ćwiczenia, które nauczą cię „być tu i teraz”

Oto kilka pomysłów na ćwiczenia „medytacyjno-uważnościowe”. Pomogą ci zwolnić tempo i odblokować zmysły.
/ 13.04.2012 16:00
medytacja, kolekcja
* Wschód słońca. Usiądź wygodnie w ciemnym pokoju. Oddychaj powoli. Wyobraź sobie, że siedzisz na skarpie nad brzegiem rzeki. Otacza cię tylko przyroda, jest cicho i spokojnie. Właśnie zza wzgórza wyłania się słońce. Zaczyna oświetlać twoje ciało. Poczuj, jak powoli ogarnia cię ciepło. Najpierw ogrzewają się twoje włosy, potem promienie słońca zaczynają grzać twarz, szyję, klatkę piersiową. Przyjemne ciepło wpływa do rąk, zaczynasz czuć je w brzuchu. Promienie docierają do nóg, ogrzewają uda, łydki, a na końcu stopy. Ciepło wypełnia cały organizm. Wczuj się w te wrażenia. Zastanów się, jakie wypełniają cię emocje. Czy jest ci przyjemnie? Czy czujesz się naładowana energią? A może poranek na skarpie przyniósł ci wyciszenie i ukoił zmysły?

* Weź do ręki jabłko. Wyobraź sobie, że jesteś odkrywcą na nieznanej planecie i taki przedmiot widzisz po raz pierwszy. Powoli obracaj je w ręku. Badaj w dłoniach fakturę – zobacz, w których miejscach jest zupełnie gładkie, a gdzie zaczyna być chropowate. Nie spiesz się. Powoli oglądaj skórkę, poczuj, jakie wrażenie pozostawia na skórze twoich rąk: czy się lepi, czy jest sucha. Wciągnij do płuc zapach, zastanów się, czy jest słodki, gorzki czy może lekko kwaśny. Bardzo powoli odgryź kawałek owocu. Poczuj, jak jego skórka pęka pod naciskiem twoich zębów i odsłania się soczysty miąższ. Potrzymaj kawałek w ustach, wczuj się w jego smak, zatrzymaj się na wrażeniach, jakie odczuwasz.

* Otwórz szeroko okno. Stań przed nim z zamkniętymi oczami. Powoli wciągaj do płuc powietrze, jakie wpada do pokoju. Postaraj się wyróżnić poszczególne aromaty, dodawaj zapachom historię. Jeżeli w powietrzu czujesz woń kojarzącą się z męskimi perfumami, zastanów się, do kogo mogą należeć. Jak wygląda ten człowiek, dokąd idzie, kim jest? Być może wyczujesz nagle zapachy kojarzące ci się z wydarzeniami z przeszłości. Czy pamiętasz, co pachniało w ten sposób?

Superrada: By się wyciszyć, potrzebujesz zaledwie paru minut. Ale efekty ćwiczeń będziesz odczuwać jeszcze długo