Test Coopera, czyli sprawdzamy kondycję w 12 minut

Test Coopera, czyli sprawdzamy kondycję w 12 minut

Wystarczy biec przez 12 minut. Do przeprowadzenia testu nie trzeba wiele. Wystarczą: zegarek i odcinek o odległości 100 metrów. Wynik pozwoli Ci ocenić, jak się miewa Twoja wydolność i czy odpowiadasz przeciętnej. Test Coopera został opracowany w latach sześćdziesiątych przez amerykańskiego lekarza. To prosty sposób na pomiar własnej kondycji.
/ 20.01.2011 15:44
Test Coopera, czyli sprawdzamy kondycję w 12 minut

Jak przeprowadzić biegowy test Coopera? Wystarczy biec przez 12 minut, a następnie sprawdzić, ile metrów pokonaliśmy w tym czasie. Ocena stanu kondycji zależy od wieku, płci i przebytego dystansu.

Test Coopera pozwala także orientacyjnie określić nasz maksymalny pułap tlenowy.

Oblicz swój maksymalny pułap tlenowy

Test Coopera warto przeprowadzać w regularnych odstępach czasu (na przykład co kwartał). Pozwala to dość dokładnie kontrolować efekty treningu wytrzymałościowego. Poniższe zestawienia pozwolą w prosty sposób określić Twoją kondycję bez konieczności stosowania kosztownych badań.

Podobnie jak w przypadku zwykłego treningu, przed rozpoczęciem testu należy pamiętać o przeprowadzeniu rozgrzewki. Brak rozgrzewki jest nie tylko ryzykowny dla zdrowia, ale także pogorszy wyniki testu.

Normy testu Coopera dla mężczyzn

Do 20 lat
Doskonale – ponad 3000 metrów, dobrze - 2700–2999 m, średnio - 2500–2699 m, słabo - 2300–2499 m, fatalnie - poniżej 2300 m

20-29 lat
Doskonale – ponad 2800 metrów, dobrze - 2400–2799 m... dalszy ciąg artykułu - kliknij tutaj