Sport to zdrowie? Wystarczy biegać 19 km tygodniowo, by mieć kłopot z zajściem w ciążę

Jesteś przekonana, że sport to zdrowie? Jeśli starasz się o dziecko - niekoniecznie.
Agata Bernaciak / 25.07.2016 11:58
Sport a płodność - jak uprawianie sportu wpływa na płodność kobiety fot. Fotolia

Dbasz o codzienną dietę, pilnujesz, by twoja aktywność była na wysokim poziomie i regularnie wykonujesz kontrolne badania do lekarza. Mimo tych starań nie możesz jednak zajść w ciążę... Zastanawiasz się, gdzie popełniasz błąd? Otóż okazuje się, że intensywny wysiłek fizyczny może znacznie utrudnić wydanie na świat potomstwa. Jak to możliwe? Już wyjaśniamy...

Jak aktywność fizyczna wpływa na płodność kobiety?

Oczywiście nie mówimy o sytuacji, w której chodzisz na siłownię 2 razy w tygodniu. Taka dawka aktywności na pewno nie zaszkodzi i nie wpłynie negatywnie na wasze próby starania się o dziecko. Jest tylko jedno "ale" - wszystko zależy od twojej wagi wyjściowej.

5 nietypowych dolegliwości, które może spowodować nadwaga

Niedowaga może dokładnie w taki sam sposób, jak i nadwaga (o czym mówi się coraz głośniej i częściej) znacząco utrudnić zajście w ciążę. Wiele kobiet regularnie uczęszczających na intensywne treningi nie zdaje sobie sprawy, że masa ich ciała jest zbyt niska. I choć tłumaczą podejmowanie wysiłku fizycznego chęcią utrzymania formy i smukłej sylwetki, regularne treningi ten problem często znacznie pogłębiają.

Im więcej siłowni, tym mniejsze szanse na dziecko...

Coraz więcej kobiet angażuje się w treningi wymagające od nich nie lada wysiłku: mowa o crossficie, bieganiu w półmaratonach i maratonach, uczestnictwie w obozach odchudzających, w trakcie których treningi odbywają się nawet kilka razy dziennie. Wszystko dla utrzymania smukłej sylwetki, która w dzisiejszych czasach dla wielu stanowi priorytet oraz w myśl idei przyświecającej kobietom niezależnym i wyzwolonym, by "przekraczać granice nie do przekroczenia".

Niestety organizm kobiety z biologicznego punktu widzenia nie jest w stanie pokonać tak ciężkich przeszkód bez uszczerbku na jej zdrowiu. A ponieważ priorytetem dla organizmu jest utrzymanie podstawowych funkcji życiowych, w pierwszej kolejności wycieńczenie organizmu odbija się na układzie rozrodczym. Bo jeśli organizm kobiety sam nie jest w dobrej formie, to jakim cudem udałoby mu się jeszcze przez 9 miesięcy utrzymać przy życiu rozwijające się potomstwo?

5 sygnałów, że cierpisz na niedobór elektrolitów

Co na to naukowcy?

Badania przeprowadzone na norweskim University of Science and Technology potwierdzają, że przy nadmiernej aktywności fizycznej lub przy aktywności fizycznej podejmowanej przez kobiety z niedowagą, szanse na macierzyństwo maleją aż trzykrotnie!

Wzmożony i długotrwały wysiłek zaburza równowagę hormonalną i rytm cyklu kobiety, którego regularność jest kluczowa dla zapłodnienia. Im mniej regularny cykl ma kobieta - tym mniejsze szanse na zajście w ciążę. Nie mówiąc już o braku owulacji, który może wystąpić przy latach intensywnych treningów. Wynikający z tego niedobór estrogenów nie tylko uniemożliwia zajście w ciążę, ale może mieć poważne konsekwencje zdrowotne takie jak osteoporoza czy nawet zawał serca.

– wyjaśnia dr n. med. Dariusz Mercik z Kliniki Leczenia Niepłodności i Diagnostyki Prenatalnej Gyncentrum w Katowicach.

W którym miejscu przebiega granica?

Jak się okazuje, nawet bieganie rekreacyjne może mieć fatalne konsekwencje, jeśli chodzi o płodność kobiety. Wystarczy, że w ciągu tygodnia przebiegasz ok. 19 km, a rozwój twoich pęcherzyków jajnikowych zostaje zaburzony.

Przesadzając z aktywnością fizyczną, za parę lat kobieta może być zaskoczona swoimi problemami z zajściem w ciążę. Wiele kobiet nie jest świadomych tej korelacji, bo przecież ogólnie obowiązujący trend jest taki, że sport to zdrowie. Owszem, ale w umiarze.

– wyjaśnia dr Mercik.

Z drugiej strony pamiętajmy, że kompletny brak ruchu również negatywnie wpływa na płodność. Jak zatem postępować? Otóż najlepszym wyznacznikiem będzie zdrowy rozsądek, urozmaicona aktywność (byle nie maratony i triathlony!) oraz regularne kontrolowanie masy ciała.

Staraj się, by twoje BMI zawsze było w normie, a jeśli chodzi o treningi, nie poświęcaj na nie więcej czasu niż 2h - 3h tygodniowo. No i dbaj o dietę! Wszystkie te czynniki pozytywnie wpłyną na twój układ rozrodczy i przygotują organizm do ciąży.

Europa tyje! Na którym miejscu znalazła się Polska?