Najważniejsze czynniki występowania chorób sercowo-naczyniowych to otyłość, brak lub mała aktywność fizyczna, palenie papierosów, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe / fot. Shutterstock

Sport a choroba – co warto wiedzieć?

Nie każda przypadłość zabrania uczęszczania na zajęcia fitness. O każdej poważniejszej chorobie należy jednak poinformować trenera, a w razie wątpliwości skonsultować się z lekarzem.
/ 04.11.2010 14:51
Najważniejsze czynniki występowania chorób sercowo-naczyniowych to otyłość, brak lub mała aktywność fizyczna, palenie papierosów, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe / fot. Shutterstock

Kto musi szczególnie uważać?

Wiadomo, że bezpośrednio po pobycie w szpitalu czy operacji nie powinno się wybierać na zajęcia do klubu fitness. Należy poczekać na zagojenie szwów, powrót siły i lekarskie ‘tak’. Szczególną sytuacją jest zwłaszcza zawał serca i udar mózgu, kiedy to należy dokładnie porozumieć się z lekarzem na temat częstotliwości i intensywności ewentualnego treningu. Problemem mogą się okazać także schorzenia ortopedyczne – trening warto zacząć od intensywnej rehabilitacji, która przyniesie ulgę w bólu, poprawi zakresy ruchu i usprawni ciało na tyle, że będzie możliwe dalsze uprawianie sportu. W przypadku rzadszych schorzeń jak malformacje naczyniowe w obrębie mózgu, chorób zakaźnych czy zaburzeń równowagi przed zapisaniem się na zajęcia również należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym, który w razie przeciwwskazań zaproponuje inny rodzaj treningu. Po porodzie należy odczekać około 3 miesięcy przed rozpoczęciem regularnych ćwiczeń.

Gdy trzeba - modyfikuj!

W przypadku, gdy dana choroba z jakiś powodów nie zezwala na intensywny trening tlenowy dla zaawansowanych, można próbować go modyfikować i dostosowywać do własnych możliwości. Przykładowo, osoba z niestabilnością w odcinku szyjnym kręgosłupa może odczuwać ból podczas robienia podskoków. Może je jednak zamienić na inne kroki, np. V-step. Joga daje zestaw ćwiczeń, które jednocześnie odprężają i ze względu na swoją niską dynamikę są możliwe do wykonania nawet w niektórych chorobach. Niektóre fitness kluby proponują ćwiczenia dla seniorów lub dla osób cierpiących np. na bóle kręgosłupa. Warto się zastanowić także nad takim rozwiązaniem.

Polecamy: Fitness - w domu czy w klubie?

Fitness jest wskazany!

W niektórych przypadkach fitness bardzo pomaga nie tylko w prewencji, ale także w leczeniu chorób. Wzmożona aktywność fizyczna szczególnie wskazana jest w chorobach układu krążenia (np. nadciśnieniu tętniczym czy miażdżycy naczyń krwionośnych), gdyż powoduje obniżenie ciśnienia, zwolnienie rytmu serca oraz wyrównanie bilansu lipidów (w tym obniżenie stężenia cholesterolu) w organizmie. Stanowi prewencję poważnych powikłań miażdżycy uogólnionej, jakimi są zawał serca i udar mózgu. Cukrzykom pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi. Należy jednak omówić z lekarzem strategię przyjmowania insuliny czy doustnych leków obniżających poziom glukozy w dniu zajęć.

Polecamy: Jakie korzyści wynikają z fitnessu?