Oderwij się, czyli jak trampolina wpływa na zdrowie?/fot. Fotolia

Oderwij się, czyli jak trampolina wpływa na zdrowie?

Trampolina to wspaniała zabawa dla całej rodziny – daje możliwość oderwania się od ziemi, beztroskiego skakania i wygłupów. Ćwiczenia na tym sprzęcie są doskonałe dla zdrowia i poprawy kondycji. Na co zwracać uwagę przy wyborze odpowiedniej trampoliny? Czy beztroskie skakanie jest zawsze bezpieczne?
/ 08.07.2011 11:09
Oderwij się, czyli jak trampolina wpływa na zdrowie?/fot. Fotolia

Hop do góry – hop dla zdrowia

Kto z nas nie lubi skakać i nie ma ochoty choć na chwilę oderwać się od ziemi i poszybować w przestworza? Trampolina świetnie nadaje się dla dzieci, ale także dla ich rodziców. Poza przyjemnością i zabawą to także doskonała forma aktywności fizycznej.

Ćwiczenia na trampolinie rozwijają mięśnie całego ciała i spokojnie mogą zastąpić ćwiczenia aerobowe. Wpływają korzystnie na mięśnie łydek, brzucha, ramion i uelastyczniają ciało.

Ponadto poprawiają sylwetkę, koordynację ruchową i równowagę. Dodają niezrównanej energii (podnosi się poziom dopaminy i endorfin), usprawniają mięsień sercowy, poprawiają krążenie oraz wpływają korzystnie na kręgosłup.

Dzięki podskokom w ciągu 45 minut możemy spalić nawet 800 kalorii.

Jedynym przeciwwskazaniem do skakania na trampolinie są zaburzenia równowagi spowodowane nieprawidłowo działającym błędnikiem.

Zobacz też: Skacz na trampolinie dla zdrowia!

Jak kupić dobry sprzęt?

Jeśli chcemy kupić trampolinę, musimy przygotować się na szeroki wybór. Dostępne są trampoliny w różnym kształcie, w różnych kolorach i o różnej wielkości. Cena zależy od wielkości i jakości wykonanego sprzętu. 

Dobra trampolina składa się z elastycznej batuty, która jest rozpięta na metalowych nóżkach i podparta sprężynami. Materiał jest bardzo rozciągliwy i szybko powraca do pierwotnej postaci. Najważniejszym elementem jest rama galwanizowana, która zapewnia sztywność całej konstrukcji. Najlepszym tworzywem, z którego może być wykonana, jest stal.

Krawędź zabezpieczająca zapewnia bezpieczeństwo podczas skoków. Im większa, tym bezpieczniej. Wykonuje się ją ze sztywnej szczelnie zamkniętej gąbki.

Przy wyborze należy zwrócić także uwagę na sprężyny. Komfort skakania zależy właśnie od nich. Ich wrzecionowaty kształt zapewnia optymalne odbicie. Łączone są przez trójkątne elementy i mocowane za pomocą ośmiu szwów. Im więcej szwów, tym lepiej i bezpieczniej. Cały ciężar powinien opierać się na sprężynach, gdyż odciąża to metalową konstrukcję.

 W przypadku, gdy z trampoliny mają korzystać dzieci, warto zaopatrzyć się w siatkę chroniącą boki trampoliny. Siatka chroni również Nasz sprzęt przed zwierzętami.

Zatem jeśli decydujemy się na wybór trampoliny, kupmy ją w dobrym sklepie sportowym. Wydamy nieco więcej, ale jakość i bezpieczeństwo będą pewniejsze niż w przypadku tych dostępnych w supermarketach.

Zobacz też: dział Aktywność fizyczna

Bezpieczeństwo jest najważniejsze!

Wydawać by się mogło, że korzystanie z trampoliny to tylko skoki, podskoki, bezpieczne i pozbawione kontuzji. Nic bardziej mylnego! Również na trampolinie należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa.

Najczęstszymi obrażeniami, jakie mogą się przydarzyć podczas skoków na trampolinie, są:

  • naciągnięcia mięśni,
  • urazy głowy,
  • zranienia.

Ponadto przebywanie z innymi osobami na trampolinie, niestety, zwiększa zagrożenie u najlżejszej osoby.

Ważne jest również, aby godzinę przed skakaniem nie jeść i nie pić.

Przykładowe ćwiczenia

Podstawowe wybicie – instrukcja poniżej.

  • Należy stanąć na środku trampoliny, z nogami rozstawionymi na szerokość ramion. Oczy skupione na macie trampoliny.
  • Następnie robimy szeroki wymach ramionami, aż zetkną się nad głową.
  • W czasie wyskoku łączymy nogi i stopy razem, palce stóp powinny być skierowane w dół.
  • Lądujemy na macie na rozstawionych nogach.

Dopiero, gdy opanujemy to ćwiczenie, możemy przejść do kolejnych.

Wybicie z kolan – jak to zrobić?

  • Rozpoczynamy lekkim, podstawowym wybiciem.
  • Lądujemy na kolanach, które rozstawiamy na szerokość ramion. Pamiętamy, aby plecy były wyprostowane, a ręce wyciągnięte na boki lub do przodu – do utrzymania równowagi.
  • Wybijamy się z kolan i powracamy do pozycji wyjściowej wymachując rękami.

Jeśli czujemy się pewnie podczas wykonywania tego ćwiczenia, możemy próbować wyższych skoków.