Mikrourazy – gdy mięśnie bolą po treningu

Często po treningu narzekamy na bóle w różnych częściach ciała. Wbrew powszechnej opinii odczuwamy wówczas często mikrourazy mięśni, a nie zakwasy. Czy powinniśmy je czuć po treningu? Jaka jest różnica między zakwasami a mikrourazami?
/ 07.05.2013 12:32

Zakwasy czy mikrourazy?

Bóle potreningowe są ściśle związane z zakwaszeniem mięśni? Ten mit został już dawno obalony. Prawdziwe zakwasy znikają już po 2 godzinach od zakończenia treningu. Co innego w przypadku bóli mięśniowych, które występują dwa, a nawet trzy dni po wysiłku. Są to tak zwane mikrourazy mięśni (dokładniej mówiąc: włókienek mięśniowych).

Jak powstają zakwasy?

Zakwasy tworzą się podczas beztlenowej pracy mięśni poprzez wzrost stężenia kwasu mlekowego, który jest transportowany do wątroby i przetwarzany do glukozy, która stanowi podstawowe źródło energii dla mięśni. Proces ten zapewnia możliwość wykonania pracy nawet w ekstremalnych warunkach.

Procesy te charakteryzują się dużą szybkością. Prawdziwe zakwaszenie organizmu może utrzymywać się do 2h po treningu. Dłuższe poważnie zaburzyłoby jego homeostazę i prawidłowe funkcjonowanie.

Czym są mikrourazy?

Skoro nie nagromadzenie się kwasu mlekowego, to co powoduje bolesność mięśni następnego dnia? Jest to związane z mechanicznym uszkodzeniem włókienek mięśniowych. Są to niewielki mikrourazy wynikające ze zbyt dużego obciążenia treningowego.

Nie martw się. Zjawisko to musi występować, aby mięśnie przystosowały się do zwiększanego obciążenia i skomplikowanych ćwiczeń.

Dlaczego nie odczuwamy bólu w ciągu treningu? Ponieważ receptory bólowe znajdują się nie w samych mięśniach, ale w tkance łącznej otaczającej je. Mikrouszkodzenia są przyczyną mniejszego lub większego staniu zapalnego. Dopiero po tym wysyłany jest sygnał do mózgu, po czym zaczynamy odczuwać ból.

Ile trwa taki ból? Zazwyczaj od 24 do 72 godzin po zakończeniu treningu. Same mikrourazy, jeżeli były poważne, mogą ustąpić nawet po 3 tygodniach. W tym czasie odradza się intensywne ćwiczenia, które mogłyby ten stan jeszcze bardziej pogłębić.

Zobacz też: Płaski brzuch w tydzień? Wypróbuj superbrzuszki!

Jak uniknąć mikrourazów?                                         

Czasem ból bywa na tyle silny, że nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować, nie wspominając o ćwiczeniach.

Dlatego pamiętaj o:

  • rozciąganiu;
  • średniej lub umiarkowanej intensywności ćwiczeń;
  • masażach powierzchownych;
  • ciepłej kąpieli.

Ból powinien pojawić się po treningu, bo wskazuje to na odpowiednie dobrane obciążenie, ale nie może być tak, że jest on na tyle silny, aby utrudniać nam normalne funkcjonowanie.

Zobacz też: Czy wysiłek fizyczny zwiększa apetyt?