Joga śmiechu

Masz kiepski nastrój, unikasz znajomych, wściekasz się z byle powodu? Pomoże Ci joga śmiechu. Jej moc odkryto w Indiach ponad 20 lat temu.
uśmiech fot. Panthermedia

Twoje życie jest pełne stresu? A może ostatnio brakuje ci energii do prowadzenia aktywnego trybu życia? Zapisz się na jogę śmiechu. Świetna zabawa gwarantowana!

Czym jest joga śmiechu?

Zastrzyk radości, który daje śmiechoterapia, ożywia, pobudza do działania i daje energię potrzebną do realizowania nowych celów. Joga śmiechu wyrzuca na wierzch również tłumione w nas przez staranne wychowanie przepełnione zakazami i nakazami pragnienia. Śmiejąc się, wdychamy trzy razy więcej powietrza, dzięki czemu jesteśmy lepiej dotlenieni. W radosnym stanie nasz organizm produkuje też endorfiny poprawiające samopoczucie. Śmiech pobudza układ odpornościowy, hamując wydzielanie hormonów stresu: adrenaliny i kortyzolu. Rytmiczne skurcze mięśni brzucha przyspieszają też trawienie. Śmiech w pewnym stopniu zastępuje zatem ćwiczenia fizyczne.

Na początku były Indie

Wpływ śmiechu na zdrowie i kondycję psychiczną człowieka badał w połowie lat 90. indyjski lekarz Madan Kataria. To właśnie on zorganizował pierwsze na świecie kluby jogi śmiechu. Ich członkowie do dziś spotykają się w parkach, aby wspólnie śmiać się i wykonywać ćwiczenia oddechowe. Widok ludzi udających stada ptaków, naśladujących odgłosy zwierząt i rozśmieszających się nawzajem nikogo tu nie dziwi. To po prostu dobry sposób na rozpoczęcie dnia przed pracą, w której współczesne tempo prawie zawsze powoduje stresy i napięcia. Zbawienne działanie śmiechoterapii postanowili wykorzystać też Amerykanie. Okazało się, że pracownicy firm, które wprowadziły elementy humoru do pracy, są mniej zestresowani, odważniejsi w podejmowaniu decyzji i bardziej związani z miejscem pracy. Wzrasta w nich wiara we własne możliwości.

Psychoterapia i trening pozytywnego myślenia w jednym

Współczesna psychoterapia zmierza w stronę wzmacniania człowieka, a odchodzi od dogłębnej analizy problemów. To wzmocnienie może następować np. dzięki rozładowaniu napięcia psychicznego, które bywa trudne do wytrzymania. Podczas spotkań z osobami szukającymi pomocy psychologicznej elementem terapii jest znalezienie zabawnego elementu pozornie poważnego problemu.

Stany napięcia należy przerywać tak szybko, jak to możliwe. Rozgrzebując negatywne emocje, sami nakręcamy spiralę stresu. Kluczowa wydaje się tu odpowiedź na pytanie: czy to okoliczności zewnętrzne, czy może my sami powodujemy ten trudny do zniesienia stan. Jeśli zauważymy winę w sobie, powinniśmy nad tym popracować. Zamiast płakać nad rozlanym mlekiem, trzeba spojrzeć w przyszłość i spróbować pozytywnie się do niej nastawić. Dlatego na początek stań przed lustrem i uśmiechnij się!

Trenuj w domu

  • Każdego dnia znajdź przynajmniej kilka minut na relaks.
  • Nie kumuluj w sobie toksycznych emocji. Spróbuj rozładować je śmiechem, nawet poprzez łzy.
  • Pamiętaj, że smutna muzyka i ponure filmy potęgują zły nastrój.
  • Kiedy dopada cię chandra, spróbuj uśmiechać się mimo wszystko.
  • Przyjaciel, który potrafi cię rozśmieszyć, to wielki skarb - staraj się mu odwdzięczyć tym samym.
  • Szukaj towarzystwa radosnych, pogodnych ludzi.
  • Znajdź w Internecie zabawne strony i zaglądaj na nie, kiedy tylko masz okazję.
  • Zbieraj rysunkowe żarty, komedie, zapamiętuj dowcipy i jak najczęściej przekazuj je dalej.
  • Wspominaj czasem zabawy z dzieciństwa, które sprawiały ci szczególną radość.
  • Ćwicz proste „chi,chi,chi”, „cha, cha, cha”, „ho, ho, ho”.
Chcesz więcej? Zobacz najnowszy trening jogi dla... twarzy >>>
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/7 lat temu
Zapraszam w środę na pierwszy moduł kursu zacimzeny od podstaw czyli zbudujemy świadomość jak działa Nasz organizm i od czego zależy nasza waga )