Jakie sporty zwalczają ból kręgosłupa?

Aktywność fizyczna to doskonały sposób na zniwelowanie bólów pleców – ważne jednak, by trenować z głową i wybierać takie sporty, które nie obciążają kręgosłupa. Najlepsze będą: pływanie, jogging i jazda na rowerze.
/ 26.04.2013 11:49

O tym, jak kręgosłup cierpi w XXI wieku…

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób skarży się na bóle kręgosłupa. Nie wolno ich ignorować, ponieważ z pozoru niewielki ból może przekształcić się w długotrwałą, uciążliwą kontuzję. Dlatego warto zacząć dbać o swój kręgosłup, a najlepiej jest to zrobić poprzez uprawianie sportu.

Siedzący tryb pracy, brak ruchu, poruszanie się wszędzie samochodem oraz wieczne przepracowanie i zmęczenie powodują, że wieczorem brakuje nam już siły na jakąkolwiek aktywność fizyczną.

Tempo życia, jakie sami sobie narzucamy, jest jednym z negatywnych skutków rozwoju cywilizacyjnego, działającym na niekorzyść naszej kondycji fizycznej, w szczególności kręgosłupa. Brak ruchu wpływa na obniżenie energii, żywiołowości oraz ogólny stan naszego samopoczucia. Nieodpowiednia pozycja siedząca w pracy czy nieprawidłowo umiejscowiony komputer mogą spowodować uciążliwy, nieprzyjemny ból w rożnych częściach kręgosłupa. Ponadto długotrwałe siedzenie powoduje przeciążenie odcinka szyjnego oraz lędźwiowego, co wpływa na pogorszenie ogólnej kondycji naszego kręgosłupa.

Tego nie rób!

Wykonywanie odpowiednich ćwiczeń znacznie poprawia kondycję organizmu i zbawiennie wpływa na kręgosłup. Jednakże trzeba mieć na uwadze, że nie każda dyscyplina zalecana jest osobom cierpiącym na ból tej części ciała.

Przede wszystkim nie powinno się zaczynać uprawiać sportów wymagających od nas wkładu dużej siły mięśniowej (podnoszenie ciężarów, boks), a także tych, które w bezpośredni sposób wpływają na obciążenie kręgosłupa, jak np. gimnastyka artystyczna.

Poza tym do ćwiczeń należy podchodzić z głową – przeprowadzanie codziennych, wykańczających treningów, zwłaszcza jeżeli wcześniej nie poświęcało się czasu na tego typu aktywności, może spowodować przeciążenie mięśni i stawów, przyczynić się do kontuzji, a także szybko zniechęcić do wysiłku.

Optymalną liczbą są trzy treningi w tygodniu, podczas których stopniowo zwiększa się wysiłek. Lepiej częściej wykonywać lżejsze ćwiczenia, niż rzadziej przeprowadzać „mordercze” treningi.

Zobacz też: Sport i ruch - vademecum

Jak ćwiczyć, aby nie obciążać kręgosłupa?

Najczęściej polecanym sportem dla ludzi skarżących się na ból kręgosłupa jest pływanie. W wodzie grawitacja ma na nas mniejszy wpływ, ciało staje się lżejsze, dlatego stawy mogą odpocząć, a do pracy zabierają się wszystkie mięśnie. Kręgosłup nie musi utrzymywać sylwetki w pozycji pionowej, więc skupia się na ruchach ciała. Style, które najskuteczniej pobudzają do ruchu mięśnie grzbietu, to kraul oraz pływanie na plecach.

Rehabilitanci zalecają również specjalne, dobrane indywidualnie ćwiczenia, które wzmacniają mięśnie wokół kręgosłupa i przy regularnym ich wykonywaniu zapobiegają nawrotom bólu w przyszłości.

Kolejnym polecanym przez lekarzy sportem jest jogging. Podczas biegania człowiek zachowuje naturalną pozycję ciała, a mięśnie kręgosłupa stabilizują się. Bardzo ważną kwestią jest dobranie odpowiedniego obuwia (na miękkiej podeszwie) oraz znalezienie miejsca z miękkim podłożem (należy unikać asfaltu).

– Gdy zgłaszają się do nas osoby z bólem pleców, wynikającym z prowadzonego stylu życia, najczęściej zalecamy im krótkie przebieżki – mówi doktor Barbara Cypryńska, specjalista rehabilitacji, ortopedii i traumatologii z Kliniki Rehabilitacji Nowy Dwór. – Jednakże jeżeli są to osoby starsze lub nie mające wyrobionej kondycji fizycznej, zachęcamy ich do długich spacerów bądź szybszego marszu.

Innym polecanym ćwiczeniem jest jazda na rowerze po równej powierzchni. Wstrząsy i wyboje na nierównych drogach negatywnie wpływają na kręgosłup.

Jednakże nie każdy rodzaj roweru sprzyja pozbyciu się bólu. Na rowerem górskim lub szosowym pozycja ciała jest ułożona niemalże poziomo, dlatego lepiej wybrać rower miejski. Kluczową kwestią jest ułożenie na odpowiedniej wysokości siodełka i kierownicy. Podczas siedzenia na siodełku musimy się upewnić, że noga w najniższej pozycji pedała jest wyprostowana. Jeśli chodzi o kierownicę, to trzymając na niej ręce, nasze ciało powinno być lekko pochylone do przodu.

Wymienione powyżej ćwiczenia mają korzystny wpływ na kręgosłup oraz organizm człowieka. Warto rozpocząć regularne treningi, żeby raz na zawsze pozbyć się bólu. W przypadku wątpliwości związanych z uprawianiem sportu bądź ilością i intensywnością treningów warto jest poradzić się lekarza specjalisty.  

dr Barbara Cypryńska/fot. Core PR

Zobacz też: W tym nie ćwicz, czyli najgorsze stroje na fitness

Źródło: materiały prasowe Core PR/mn